شنبه 24 فروردین 1387

عزت الله سحابی خطاب به ماموران امنيتی حاضر بر سر مزار يدالله سحابی:اين قدر وقت خود را صرف اين مسائل نکنيد! ادوارنيوز

ادوارنيوز: خانواده، ياران و همفکران دکتر يدالله سحابی که صبح روز جمعه در ششمين سالگرد درگذشت دکتر سحابی به امامزاده عبدالله شهرری رفته بودند با حضور محسوس ماموران انتظامی و امنيتی مواجه شدند.
حضور ماموران انتظامی و امنيتی به‌گونه‌ای بود که مهندس عزت‌الله سحابی خطاب به اين ماموران که تعدادشان برابر با تعداد جمعيت حاضر بود، گفت که به مقام‌ها بفرماييد وقتی شما جمعيت ۴۰ نفره‌ای را که خودتان قبول داريد اهل سلامت هستند اينگونه می‌پاييد، دشمنانی را که اطراف ما هستند را چگونه می‌پاييد. او سپس گفت که اگر بخواهيد همه وقت خود را به پاييدن اين افراد بگذرانيد پس کی می‌توانيد رفاهی برای مردم ايجاد کنيد.
سحابی بدون استفاده از وسيله صوتی که خانواده سحابی امکان تهيه آن را نداشتند با صدايی رسا گفت اينقدر وقت خود را صرف اين مسائل نکنيد.
اين برخورد در حالی انجام شد که مراسم ششمين سالگرد درگذشت دکتر سحابی نماينده تهران در اولين دوره مجلس پس از انقلاب ۵۷ و رئيس سنی اين دوره از مجلس که قرار بود روز پنج‌شنبه در حسينيه ارشاد برگزار شود به دليل مخالفت نهادهای امنيتی لغو شد. برهمين اساس خانواده دکتر سحابی با صدور اطلاعيه‌ای ضمن اعلام تاثر و تاسف خود از اين تصميم در ممانعت از تشکيل مراسم بزرگداشت از همشهريان و هموطنان خواستند تا به منظور شرکت در مراسم يادبود به حسينيه ارشاد مراجعه نکنند.
بنابراين ياران و همفکران دکتر سحابی اعلام کردند که در روز جمعه بيست‌وسوم فروردين‌ماه به همراه خانواده مرحوم دکتر سحابی بر مزار آن مرحوم ياد و خاطره اسوه اخلاق در عرصه سياست را گرامی خواهند داشت.
به اين ترتيب مهندس سحابی در تشکر از کسانی که به امامزاده عبدالله آمده بودند گفت که درست نيست او در رثای پدرش صحبت کند. بنابراين تصميم گرفت از فضايل مجموعه‌ای که پدرش و مهندس بازرگان آن را بسته بود سخن بگويد.
او با اشاره به سوره مومنون در قرآن کريم گفت: آنها جماعتی بودند که اگر در سياست دخالت می‌کردند، سياست‌شان دينی بود يعنی برحسب تکليف دينی عمل می‌کردند پس دين‌شان سياسی نبود. سحابی آنگاه در تبيين تفاوت سياست دينی با دين سياسی گفت که سياست دينی با مردم برحسب ارزش‌های دينی برخورد می‌کند اما دين سياسی برحسب مصالح قدرت رفتار می‌کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خانواده و ياران دکتر سحابی پس از ايراد سخنان کوتاه مهندس سحابی که ظاهرا مجاز نبود بيش از اين زمان سخن بگويد محوطه امامزاده عبدالله شهرری را ترک کردند.
مراسم سيزدهمين سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان دبيرکل فقيد نهضت آزادی ايران و نخست‌وزير دولت موقت نيز که قرار بود در اوايل بهمن‌ماه سال ۱۳۸۶ برگزار شود به دليل مخالفت نهادهای امنيتی لغو شده بود. اين در حالی بود که خانواده دکتر سحابی فکر می‌کردند می‌توانند طبق روال سنواتی گذشته به تجليل از ارزش‌های دينی، فرهنگی، سياسی، آن مرحوم بر سر مزار پدرشان حاضر شوند اما اين بار با حضور ماموران انتظامی و امنيتی که مدام از حاضران تصويربرداری می‌کردند مواجه شدند.

Copyright: gooya.com 2016