دوشنبه 26 فروردین 1387

اعتراض نهضت آزادی ايران به جلوگيری از برگزاری مراسم سالگرد يدالله سحابی در حسينيه ارشاد

دريغا از برادرانم که قرآن خواندند و در حفظ آن کوشيدند، واجب را بپا داشتند، پس از آنکه در آن انديشيدند، سنت را زنده کردند و بدعت را ميراندند…” (نهج البلاغه، خطبه ۱۸۲)

در ششمين سالگرد درگذشت زنده ياد دکتر يدالله سحابی، از بنيانگذاران نهضت آزادی ايران واز ثابت قدم ترين وسليم النفس ترين مبارزان ملی و مذهبی تاريخ ايران ، شرايط جامعه آن‌چنان به انسداد گراييده است که حاکمان سرمست از باده‌ی قدرت تاب تحمل يادمان بزرگمردی را که به اذعان مقام رهبری" اختلاف برخی از ديدگاه‌هايش با مسوولان کشور، وی را به وادی بی انصافی و غرض ورزی سوق نداد" از کف داده اند.

مسوولان امنيتی، در تداوم سياست‌های "نوآورانه" شان، مانع برگزاری مراسم محدود يادبود عضو شورای انقلاب اسلامی، وزير دولت موقت ونماينده دوره اول مجلس شدند تا مبادا بر درخت کهنسالی که وی با همراهی بازرگان و طالقانی کاشته بود جوانه‌هايی تازه "شکوفا" شود.

نهضت آزادی ايران، با ياد کرد افتخار آميز از اين بنيانگذار صديق، بر اين باور است که "شجره‌ی طيبه" ای که سحابی، بازرگان و طالقانی در خاک پاک اين سرزمين اهورايی کاشتند، به دليل سلامت و صداقت آن بنيانگذاران و استقامتی که در اين ساليان بر منش و روش آنان ورزيده شده، آن‌چنان در اين مرز وبوم ريشه دوانيده است که نه تنها با ده‌ها بار جلوگيری از برگزاری مراسم سالگرد تاسيس نهضت آزادی ايران يا مجالس يادبود بنيانگذارانش کوچکترين خدشه‌ای به محبوبيتش وارد نخواهد شد، بلکه اين محدوديت‌ها نشان از مظلوميت گروهی دارد که نزديک به نيم قرن به جرم آزاد‌ی‌خواهی و" عشق به سعادت و سرافرازی ميهن" انواع فشارها و محدوديت‌ها را به جان خريده‌اند.

دکتر سحابی نيز از همين تبار بود که پس از اولين سال‌های انقلاب، حاکمان حتی به خانه نشين کردن وی رضايت ندادند و يک بار افراد وابسته به قدرت ايشان ، مهندس بازرگان و جمعی از يارانشان را، هنگامی که از مزار آيت الله طالقانی باز می گشتند، ربودند و حتی برای اعدام صحرايی آنان صحنه سازی کردند.

نهضت آزادی ايران، نگران آن است که مبادا موضوع هشدار دکتر سحابی خطاب به
مقام محترم رهبری در سال ۱۳۸۱ تحقق يافته وآتش فتنه آن چنان به ارکان نظام سرايت کرده باشد که حتی تحمل برگزاری مراسم سالگرد "ناصحی شفيق و امين" را از دست داده‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نهضت آزادی ايران، ضمن اعتراض شديد به اين اقدام خلاف قانون مسوولان وزارت اطلاعات - که در تعارض آشکار با حقوق ملت مندرج در فصل سوم قانون اساسی، به ويژه اصل ۲۷ آن، و نيز مواد ۱، ۲، ۳، ۵، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ اعلاميه‌ی جهانی حقوق بشراست - از مقامات مسوول جمهوری اسلامی ايران مصرانه می‌خواهد که از اين گونه اقدامات خلاف قانون جدا جلوگيری شود زيرا مغاير با مصالح نظام و منافع ملی است.

ربنا اغفر لنا و لاخواننا الذين سبقونا با لايمان و لا تجعل فی قلوبنا غلا للذين آمنوا ربنا انک رؤف رحيم ( حشر / ۱۰) [۱]

نهضت آزادی ايران

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱ - پروردگارا، ما و برادران ما را که در ايمان بر ما پيشی گرفتند، بيامرز و حسادت و کينه ای نسبت به مومنان در دلهای ما مگذار، که پروردگارا، تو رئوف مهربانی.

Copyright: gooya.com 2016