سه شنبه 17 اردیبهشت 1387

مصاحبه ای. ميلی کاوان عمر سلامی با آيت الله منتظری


۱- وضعيت حقوق بشر در ايران
آيت الله منتظری :حقوق بشر در هيچ کشوری حتی کشورهای مدعی حقوق بشر کاملا رعايت نمی شود و کشور ما نيز از اين کليت مستثنی نمی باشد.

۲- بنظر شما آيا حکومت ايران می تواند از وضعيت موجود رها شود؟
آيت الله منتظری :اگر عقلای قوم و نيروهای معتدل بتوانند در تصميم گيريهای کلان نقش موثری ايفا نمايند اميدی هست که حاکميت وضع بهتری داشته باشد.

۳- در ايران مليتهای متفاوتی زندگی ميکنند. تا چه اندازه حقوق مليتها رعايت شده است؟
آيت الله منتظری :در باسخ اول اشاره شد که به هر حال در کشور ما نيز مانند ساير کشورها حقوق بعضی افراد و اقشار کاملا مراعات نمی شود. و اگر مقصود اقليتهای نژادی و مذهبی می باشد, در قانون اساسی حقوق همه آنها مطرح و معين شده است و بايد مطابق قانون اساسی حقوق همه اقليتها و نژادهای ايرانی محترم شمرده شود و تخلف از آن جايز نيست.

۴- آيا خواست کردهای ايران برحق است؟
ا آيت الله منتظری :گر خواست آنها مستلزم تجزيه کشور و مانند آن نباشد بايد مطابق قانون اساسی حقوق و خواست آنها تامين شود.

۵- نقش کردها در آينده ايران چگونه است؟
آيت الله منتظری :به هر حال کردها نيز مانند ساير اقوام ايرانی هم وطن ما و اکثرا مسلمان و برادر و خواهر دينی ما می باشند و مانند ساير اقوام و مليتها صاحب کشور و آب و خاک خود می باشند و به سهم خود در مقدرات کشورشان بايد ايفای نقش نمايند.


۶- نظام فدراليزم می تواند نسخه مناسبی برای ايران باشد؟
آيت الله منتظری :نوع نظام حاکم در قانون اساسی معين شده است, و هرگونه تغييری در آن بايد با رای مردم باشد.

۷- نقش احزاب مخالف دولت بخصوص احزاب کرد چگونه است؟
آيت الله منتظری :احزاب سياسی که به جمهوری اسلامی بايبند باشند می توانند در راستای اداره کشور و اصلاح امور اظهار نظر و دخالت نمايند. و از اين جهت فرقی بين احزاب کرد و غير کرد وجود ندارد, و احزابی که به کلی جمهوری اسلامی را قبول ندارند صرف اظهار نظر آنها اشکالی ندارد.

۸- ارزيابی شما از بحران هسته ای ايران
آيت الله منتظری :در اينکه داشتن انرژی هسته ای حق همه کشورها و از جمله کشور ما نيز می باشد ترديدی نيست و قدرتهای بزرگ دنيا حق ندارند از آن مانع شوند, ولی بايد از دادن شعارهای تحريک آميز و موضع گيريهای که موجب بروز حساسيت کشورهای ديگر می شود,برهيز کرد.

۹- ايران با احمدی نژاد و آينده
آيت الله منتظری :قضاوت نسبت به اين سوال با مردم است آنچه برای همگان روشن و واضح است نگرانی و نارضايتی اقشار مختلف مردم بخصوص قشر وسيع محروم از گرانی ها و تهديدهای خارجی است.

۱۰- نظر حضرت عالی در مورد حکومت اقليم کردستان در کردستان عراق
آيت الله منتظری :نوع حکومت هر منطقه و سرزمينی و يا اقليم خاصی بايد منبعث از رضايت و خواست مردم آن منطقه باشد نظر من و امثال من نبايد نقشی در آن داشته باشد.

۱۱- نقش جلال طالبانی در عراق
آيت الله منتظری :مردم عراق بايد نسبت به شخص مورد سوال که رييس جمهور منتخب آنان است اظهار نظر نمايند.

۱۲- ارزيابی شما از تنشهای ميان ترکيه و حکومت کردستان
آيت الله منتظری: مردم هر کشور صاحب آن کشور می باشند و بايد مقدرات و امور آن کشور با رای آزاد آنان معين و مقرر شود . مردم ترکيه و نيز اکراد حکومت کردستان نيز بايد اختلافات جاری بين خود را خودشان حل و فصل نمايند و نبايد قدرتهای خارجی در آن دخالت نمايند.

۱۳- ارزيابی شما از pkk

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آيت الله منتظری: از ريز برنامه ها و خواسته های سازمان مذکور اطلاع دقيقی ندارم, ولی اجمالا هر قوم و جمعيتی در هر کشوری نسبت به تعيين مقدرات خود آزاد هستندو بدون اينکه خون محترمی را بريزندو يا حقوق ديگران را تضييع نمايند می توانند خواسته های خود را با منطق و استدلال مطرح کنند.

۱۴- دين و سياست؟
آيت الله منتظری: سياست به معنای تدبير امور و دخالت در سرنوشت خود و تامين مصالح کشور و حقوق احاد مردم جزو دين است.


با تشکر
کاوان عمر سلامی

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مصاحبه ای. ميلی کاوان عمر سلامی با آيت الله منتظری' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016