سه شنبه 10 اردیبهشت 1387

اساسنامه تشکيل اوپک گازی نهايی می شود، مهر

دومين روز از نشست کميته کارشناسان مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز در تهران در حالی امروز آغاز به کار کرد که قرار است پيشنهادات نمايندگان کشورهای حاضر، درباره اساسنامه و تشکيلات اوپک گازی برای ارايه در اجلاس وزيران در مسکو نهايی شود.
به گزارش خبرنگار مهر، مشخص کردن مقر سازمان کشورهای صادرکننده گاز ، انتخاب دبير کل و تصويب اساسنامه از جمله مواردی است که تلاش می شود تابستان امسال در اجلاس وزيران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در مسکو نهايی شود.

در همين حال، بررسی کارشناسی تشکيل مجمع صادر کنندگان گاز با حضور ۱۱ کشور روز گذشته و بدون حضور خبرنگاران در تهران آغاز شده است.

بر اساس اين گزارش، حسين کاظم پور اردبيلی عضو هيئت عامل اوپک و جواد يارجانی رئيس امور اوپک و روابط با مجامع بين المللی انرژی ، نمايندگان ايران در اين اجلاس هستند.

اين در حالی است که آمريکا و اتحاديه اروپا که تمام تلاش خود را برای جلوگيری از تشکيل اوپک گازی انجام داده اند، بارها اعلام کردند: تشکيل اوپک گازی تامين انرژی جهانی را به مخاطره می اندازد و قيمت گاز را افزايش می دهد.

از سوی ديگر، علی کردان معاون وزير نفت ايران با اعلام اينکه ما در اوپک گازی تمام حقوق مصرف کنندگان و توليد کنندگان را در نظر می گيريم، افزود: مخالفت آمريکا با تشکيل اوپک گازی يک مخالفت سياسی است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همچنين رئيس امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت نيز چندی پيش در اين مورد گفته بود که تشکيل اين سازمان بر خلاف منافع مصرف کنندگان گاز نخواهد بود.

اوپک گازی سازمانی برای سياست گذاری کشورهای صادر کننده گاز است که در قالب آن می توان با مبادله تکنولوژی هزينه توليد گاز را کاهش داد.

گفتنی است، دهم بهمن سال ۱۳۸۵ رهبر معظم انقلاب در ديدار دبير شورای امنيت روسيه با اشاره به وجود نزديک به نيمی از ذخاير گاز جهان در روسيه و ايران، پيشنهاد کردند: اين دو کشور با کمک يکديگر می توانند بنای يک سازمان مربوط به همکاری‌های گازی را همچون اوپک پايه گذاری کنند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اساسنامه تشکيل اوپک گازی نهايی می شود، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016