جمعه 30 فروردین 1387

بريتانيا و آمريکا در پی تحريم صنعت گاز ايران، بی بی سی

گوردون براون نخست وزير بريتانيا پس از ديدار با جورج بوش رئيس جمهور آمريکا بر قصد دو کشور برای گسترش تحريم های اقتصادی عليه ايران خبر داد.

رهبران بريتانيا و آمريکا که روز پنج شنبه در کاخ سفيد ديدار کردند با شرکت در کنفرانسی خبری رابطه آمريکا و بريتانيا را "ويژه" خواندند و بر محکم و استوار بودن آن تاکيد کردند و در عين حال بار ديگر بر مخالفت خود با ادامه غنی سازی اورانيوم در ايران پافشاری کردند.

بخش قابل ملاحظه ای از کنفرانس خبری نيم ساعته دو رهبر به موضوع ايران اختصاص داشت، اگرچه مبارزه با تروريسم، اوضاع عراق و افغانستان، اقتصاد جهانی و انتخابات زيمبابوه نيز از موضوعات صحبت های دو طرف بود .

گوردون براون نخست وزير بريتانيا با تاکيد بر توافق آمريکا و بريتانيا درباره تشديد تحريم ها عليه ايران گفت: "ايران پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای را نقض کرده، به جامعه بين المللی درباره برنامه هايش حقيقت را نگفته و به همين خاطرمن برای اطمينان از به اجرا در آمدن تحريم ها عليه ايران، گسترش آنها و بررسی اثر آن ها بر حکومت اين کشور با رهبران اروپا گفتگو خواهم کرد."

دولت ايران بارها با ناعادلانه و غيرقانونی خواندن تحريم ها عليه اين کشور، تاکيد کرده که به تعهدات هسته ای بين الملی خود پايبند است.

با اين وجود گوردون براون گفت قصد دارد کشورهای اروپايی را به تحريم صنعت گاز ايران تشويق کند و افزود: "طی هفته های آينده، ما می خواهيم تحريم ها را گسترش دهيم تا شامل گاز طبيعی مايع شود. معتقدم که اين اقدام به ايران اين پيام را می فرستد که وضعيت کنونی غيرقابل قبول است."

گوردون براون همچنين بر بررسی اثر تحريم ها بر دولت ايران تاکيد کرد و اين دولت را متهم کرد که اثر تحريم ها بر اقتصاد، به ويژه نرخ واقعی تورم را به طور صحيح اعلام نمی کند.

رييس جمهوری آمريکا نيز در اين کنفرانس خبری گفت از طرح روسيه برای انتقال اورانيوم غنی شده به ايران حمايت می کند و تاکيد کرد آمريکا و بريتانيا همچنان با ادامه غنی سازی اورانيوم در داخل ايران مخالفند.

جورج بوش درباره دولت ايران گفت: "آن ها ثابت کرده اند که قابل اعتماد نيستند. به نظر من اين که بگذاريم ايران دانش غنی سازی را ياد بگيرد و فرض کنيم که اين دانش را به يک برنامه نظامی منتقل نمی کند، ساده لوحانه است."

دولت ايران بارها بر صلح آميز بودن تمام برنامه های هسته ای خود از جمله برنامه غنی سازی اين کشور تاکيد کرده است.

ايران کماکان در حال گسترش برنامه غنی سازی خود در تاسيسات اتمی نطنز است هرچند دست کم ۴ قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد از دولت ايران می خواهد که ان برنامه را متوقف کند.

رئيس جمهور آمريکا در کنفرانس خبری مشترک خود با گوردون بروان بار ديگر تاکيد کرد اگر دولت ايران برنامه غنی سازيش را متوقف کند راه "بهتری" به جلو پيدا خواهد شد.

نخست وزير بريتانيا پيش از ديدار با جورج بوش، با سه کانديدای رياست جمهوری آمريکا يعنی سناتورهای دموکرات-- هيلاری کلينتون، باراک اوباما و جان مکين نامزد حزب جمهوريخواه ديدار کرده بود.

در تحولی ديگر براد شرمن از اعضای کنگره آمريکا در جلسه ای برای بررسی سياست آمريکا در قبال ايران، از سياست واشنگتن دربرابر ايران به تندی انتقاد کرد.

آقای شرمن گفت در حالی که دولت بوش هنوز هم به دنبال راه موثری برای "جلوگيری از توليد بمب هسته ای در ايران" است، تهران همچنان به برنامه هسته ای خود ادامه می دهد.

آقای شرمن گفت: " در حال حاضر ايران ۳۰۰۰ سانتريفيوژ راه اندازی کرده و به دنبال راه اندازی تعداد بيشتری است و ما حتی هنوز نتوانسته ايم يک گام به اعمال تحريمی نزديک شويم که تهران را به تجديد نظر در غنی سازی اورانيوم وادارد."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در اين جلسه آقای شرمن از دولت آمريکا خواست سياست های خود را در قبال روسيه و چين با سياستش در قبلا ايران نزديک و مرتبط کند تا بتواند تحريم های سخت گيرانه ای را عليه ايران در سازمان ملل متحد به تصويب برساند.

آقای شرمن دولت بوش را متهم کرد که مصوبه تحريم ايران را که به دولت اجازه مجازات مالی شرکت های خارجی طرف معامله انرژی با ايران را می دهد ناديده گرفته است.

وی همچنين دولت آمريکا را متهم کرد که هنوز نتوانسته مانع ادامه پرداخت وام يک ميليارد و سيصد دلاری بانک جهانی به ايران شود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بريتانيا و آمريکا در پی تحريم صنعت گاز ايران، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016