چهارشنبه 11 اردیبهشت 1387

گزارشی از شب های همبستگی با زندانيان سياسی و دانشجويان دربند در سوئد با حضور ايرج جنتی عطايی، ابی و شاعران و هنرمندان ايرانی

از روز جمعه ۲۵ تا يکشنبه ۲۷ آوريل شب های همبستگی با زندانيان سياسی و دانشجويان دربند از سوی کانون نويسندگان ايران در تبعيد در پی فراخوان «ايرج جنتی عطايی»، ترانه‌سرای نامدار ايران، در سه شهر استکهلم، گوتنبرگ و مالمو برگزار شد.
دراين شب‌ها، شاعران و هنرمندان زيادی شرکت داشتند و به شعرخوانی و اجرای برنامه پرداختند که می‌توان از جمله از ياور استوار، شهريار دادور، اکبر ذوالقرنين، رباب محب در استکهلم، علی آينه، عباس سماکار، شريف سعيدی، و معصومه تقی‌پور، در گوتنبرگ ياد کرد.
مراسم شب همبستگی با زندانيان و دانشجويان سياسی، در استکهلم در مرکز آموزشی کارگران سوئد، در گوتنبرگ در خانه مردم و در مالمو در دبيرستان Heleneholms برگزار شد.
در هر سه شب، «بهرام رحمانی»، عضو هيئت دبيران کانون نويسندگان ايران در تبعيد، پيام اين تشکل را برای حاضران در جلسه خواند.
در اين پيام، بر ضرورت اينکه بايد مردم آزادی‌خواه سراسر جهان را متوجه شرايط دردناک مردم ايران کرد، تاکيد شده بود.
پيش از اين، چنين شبی از جمله در لندن و با حضور «داريوش»، خواننده پرطرفدار ايرانی، و سه تن از شاعران مقيم لندن، «اسماعيل خويی»، «زيبا کرباسی» و «افشين بابازاده» برگزار شده بود.
ايرج جنتی عطايی، ترانه سرای محبوب و ۶۲ ساله ايرانی، در دومين شب همبستگی با زندانيان سياسی در گوتنبرگ درباره اين مراسم کفت: «اين که فعالان ايرانی در زمينه‌های مختلف با هم همصدا شده‌اند تا به جهانيان بگويند که در ايران چه می‌گذرد و هرگز آينده کشورشان را رها نمی‌کنند بسيار اتفاق خجسته ای است.»
وی روز ۱۹ دسامبر ۲۰۰۷ در اطلاعيه‌ای از همه خواسته بود که از دانشجويان در بند و زندانی و خانواده‌های آنان در ايران حمايت کنند.
او در اين اطلاعيه با تاکيد بر اينکه دانشگاه‌های ايران تبديل شده به چهار راه هجوم نيروهای امنيتی رژيم اسلامی، نوشته بود: «من از کسانی که در خارج از ايران بی‌هراس دستگيری و شکنجه، می‌تونن بازتاب پرخاش دانشجويان ما باشن، می‌تونن بخوان از نيروهای مترقی، از ارگان‌ها، از منابع قانونی و حقوقی که برای آزادی دانشجويان دستگير شده تلاش کنند، نيروهاشونو يکی بکنند و اگر نيروهايی هستند که برای اين کار سازماندهی شدند، به اونها بپيوندند.»
در برنامه‌ شب همبستگی با زندانيان سياسی در استکهلم علاوه بر «ابی»، «شميم» خواننده جوان ساکن استکهلم و «شيرين مهربد» خواننده ساکن کانادا هنرنمايی کردند.



شميم دو ترانه با نام «سنگسار» و «کودک فقر» را برای حاضران در اين شب‌ها خواند. او ۱۶ سال است که در سوئد زندگی می‌کند و با وجود داشتن چندين کار آمده و فعاليت مستمر در برنامه‌های سياسی و اجتماعی مختلف، موفق به انتشار سی‌دی کارهای فارسی خود نشده است.
«شيرين مهربد»، که به دليل فعاليت سياسی، حدود ۵ سال در زندان‌های حکومت اسلامی در دهه شصت بوده نخستين سی‌دی خود را با نام «اوج غريب يک صدا» در سال ۲۰۰۶ منتشر کرده است.
اين خواننده دو ترانه «يگانگی» و «لالايی» را در شب‌های همبستگی با زندانيان سياسی در سوئد خواند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در اين شب‌ها، «ابی» با ابراز خوشحالی به خاطر اين که در کنار کسانی قرار دارد که با امکاناتی اندک صدای اعتراض خود را به جهانيان می‌رسانند، ترانه‌هايی چون «سياه‌پوش‌ها»، «پوست شير»، «تبر» و «بگونه» را برای حاضران در مراسم اجرا کرد.
ايرج جنتی عطايی، در ميان ترانه‌خوانی ابی، شعر‌هايی را چون «به من چه»، «ياور هميشه مومن» و «پل» را که به ترتيب با صدای بيژن مرتضوی، داريوش و گوگوش خوانده شده است دکلمه کرد.
سه خواننده حاضر در سالن را دو هنرمند با نام‌های «يارا» و «مسعود» با سنتی‌سايزر و گيتار همراهی می‌کردند.

Copyright: gooya.com 2016