پنجشنبه 19 اردیبهشت 1387

نامه تند 77 نماينده عليه خاتمي بايگاني شد، ابتکار

در حاليکه بخش هاي از نامه و تذکر تند و بي سابقه 77 نماينده مجلس عليه سيد محمد خاتمي خطاب به حجت الاسلام محسني اژه اي وزير اطلاعات روز سه شنبه منتشر و قرار بود اين نامه در نشست علني ديروز مجلس قرائت شود قرائت اين نامه متوقف و ظاهرا موضوع بعه بايگاني مجلس سپرده شد.

اين در حالي بود که برخي از نمايندگان از جمله موسي قرباني روز پيش از آن تاکيد کرده بودند اين نامه بر اساس آيين نامه داخلي مجلس در جلسه علني روز چهارشنبه قرائت خواهد شد. آگاهان و منابع مطلع مجلس مي گويند که اين نامه به چند دليل اصلي قرائت نشده است. نخستين دليل مخالفت جدي و قاطعانه سياسيون بانفوذ و معتدل مجلس هفتم با لحن تند نامه و همچنين محتواي آن بوده است. گفته مي شود برخي از نمايندگان کليدي مجلس هفتم و مشخصا اعضاي اصلي هيات رئيسه، قرائت اين نامه را در تضاد کامل با بيانات رهبري معظم انقلاب در فارس و تاکيد مکرر ايشان بر پرهيز احزاب و شخصيت ها از کوبيدن بر طبل اختلافات دانسته اند. نمايندگان موثر مجلس همچنين تاکيد داشته اند که نامه مزبور عملا در راستاي اهداف دشمنان است چرا که سو»استفاده و برداشت نادرست رسانه هاي خارجي از اظهارات خاتمي را رسميت مي بخشد و اين گونه نشان مي دهد که گويا خاتمي واقعا به ارسال اسلحه از سوي ايران به عراق و افغانستان «اعتراف» کرده است.

حال آن که خاتمي ابدا چنين قصدي نداشته و جنجالي که توسط رسانه هاي خارجي ايجاد شده، نوعي تحريف مدرن اظهارات خاتمي بوده است. دليل مهم ديگر، تعداد واقعي امضاکنندگان نامه بوده است. شنيده ها حاکي از آن است که اين نامه اساسا توسط 77 نماينده امضا نشده بوده و اعلان زودهنگام تعداد امضاکنندگان، يک اقدام سياسي و تبليغاتي از سوي رسانه هاي نزديک به دولت از جمله يکي از خبرگزاري ها بوده است. متوليان نامه البته بر اساس ارزيابي هاي خود معتقد بودند که مي توانند 77 امضا را جمع آوري کنند که امر غيرممکني هم نبوده است. مساله ديگر، احتمال بروز تنش در جلسه علني بوده. گفته مي شود هم نمايندگاني از فراکسيون اکثريت و هم نمايندگاني از فراکسيون اقليت تاکيد کرده بودند به هيچ قيمتي اجازه نخواهند داد اين نامه که خلاف مصالح ملي است و مدعيات رسانه هاي خارجي را رسميت مي بخشد، از تريبون مجلس قرائت شود. اعتراضات شديد تعدادي از نمايندگان به مهدي کوچک زاده هنگام تذکر آيين نامه اي او نمودي از وضعيت حاکم بر مجلس به شمار مي آيد. و نهايتا يکي از مهم ترين دلايل عدم قرائت اين نامه، متني بود که عصر سه شنبه توسط تعدادي از نزديکان خاتمي در ميان نمايندگان توزيع شد. خاتمي در اين توضيح تاکيد کرده است اظهارات وي مورد «تحريف و سو» استفاده بيگانه» و البته «تخريب، جفا و بي انصافي» در داخل کشور قرار گرفته است.

اين اظهارات خاتمي طي سخناني در بيست و دومين نشست ماهانه بنياد باران صورت گرفت که متن آن عصر سه شنبه در مجلس توزيع شد. خاتمي در اين توضيحات گفته است که «بعد ايجابي» اظهارات وي آن کمتر مورد توجه قرار گرفته و افزوده است: من گفته ام و تکرار مي کنم که بزرگترين رسالت ما «الگوسازي» است، اگر ما توانستيم، تحت نام «جمهوري اسلامي» نظامي را بسازيم که مردم در آن داراي احترام هستند، از آرا» مردم حراست مي شود، آزادي وجود دارد، نقد قدرت هزينه ندارد، اقتصاد کشور پيشرفته است، عدالت در آن پياده شده، سير ارتقا علمي، فني و صنعتي کشور، سير صحيحي است و جايگاه و شان ملت ايران در جامعه بين المللي افزون تر شود، ما بزرگترين خدمت را به انقلاب کرده ايم و اين يعني «صدور انقلاب.» اينکه تصور شود، جمهوري اسلامي به صورت ديگري نياز دارد و يا مي خواهد انقلاب خود را صادر کند، هم خلاف واقع است و هم جفا به امام (ره) است. در بخشي ديگر از توضيحاتي که به نقل از خاتمي منتشر شده، چنين آمده است: بنده به عنوان کسي صحبت مي کنم که از اول تا آخر، در متن جريانات بوده ام و سالها مسئوليت رسمي داشته ام، اصلا نظر امام (ره) در مورد صدور انقلاب و نحوه تعاملي که بايد با جهان داشته باشيم روشن است و اين مساله بيان هم شده است، عين همين سياست، سياست رهبري امروز است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جمهوري اسلامي نه نياز به دخالت فيزيکي در عرصه هاي بين المللي دارد و نه اصلا جزو سياستهايش بوده و هست. هر کس اين حرف را بزند، همگام با دشمن گام برمي دارد، دشمن ما را متهم مي کند، دشمن مي خواهد مشکلات خود را بپوشاند، يا مي خواهد، بهانه اي براي تحت فشار قرار دادن جمهوري اسلامي پيدا کند و ادعا مي کند که جمهوري اسلامي دخالت مي کند، کجا دخالت مي کند؟ آيا ما عراق را اشغال کرديم؟ آيا خرابکاراني که اول به جمهوري اسلامي فحش مي دهند و در مقابل آن مي ايستند، کشتار به راه مي اندازند و اماکن مقدس و ميراث فرهنگي را نابود مي کنند و عليه ملت عراق، جمهوري اسلامي و ديگران عمل مي کنند، متعلق به نظام جمهوري اسلامي هستند؟ يا اينکه از جاي ديگري مي آيند؟ خرابکاران کجا هستند؟ کي هستند؟ از کجا آمده اند؟ ايران در عراق و افغانستان همواره خواستار ثبات و آرامش بوده است، اين سياست جمهوري اسلامي ايران است، وي افزوده: کساني که عليه امنيت عراق کار مي کنند، هم بر خلاف منافع عراق و هم مصالح و منافع جمهوري اسلامي ايران عمل مي کنند، اين سياست واضح و بارزي است، اينکه يک ضد انقلاب بگويد نظر ديگري وجود داشته است، نخير; هيچ نظر ديگري وجود نداشه است. سياست جمهوري اسلامي ايران چه در گذشته و چه در حال اين بوده است و نيازي به دخالت درعراق نداشته است.

در ادامه اظهارات خاتمي آمده است: من هم معتقدم که مقاومت هاي جانانه اي که در بسياري از جاهاي دنيا صورت مي گيرد، حتما الهام گرفته از مقاومت ملت ايران است، اين به معناي دخالت ايران نيست. اين اهانت به مقاومت هاست که گفته شود، عوامل جمهوري اسلامي هستند. جمهوري اسلامي مقاومت هايي را که عليه اشغال است، تائيد مي کند. اما آنها از درون ملتها جوشيده اند. البته که معتقدم، از نفس امام(ره) و مقاومت ملت ايران الهام گرفته اند و اين مساله غير از ورود به عرصه هاي عملياتي است که هرگز سياست جمهوري اسلامي نبوده است و به صراحت مي گويم که در زمان امام(ره) و اکنون اصلا اينگونه نبوده است. ما در کشورهاي همسايه همواره خواستار آرامش و امنيت بوده ايم. البته سرکوب و اشغال و تبعيض را نفي مي کرديم و اگر کساني در اين زمينه مبارزه مي کردند، مورد تائيد ما بودند و در اين صورت عامل ما نيستند. اتفاقا اين مقاومت ها، مقاومت در مقابل ترور، تخريب، ويرانگري و تروريسم است، اينها باعث افتخار است، ولي از درون ملتها جوشيده است، تا وقتي که معيارهاي دوگانه وجود داشته باشد، ملتها سرکوب شوند و حرفشان به جايي نرسد، اين مقاومتها هم مشروع و هم وجود خواهد داشت و اتفاقا اين مقاومتها ضد خرابکاري، تروريسم دولتي، اشغال، سرکوب، توهين و توقيف انسانهاست، چه کسي طرفدار اينهاست، کدام دولت اينها را اعمال مي کند؟ و کدام قدرتها حمايت مي کنند؟ آنها خرابکار هستند، اين وظيفه ما اين است که راه را براي اين هدف توسط هرکس که مي خواهد عمل کند هموار کنيم، مهم اين نيست که ما سرکار باشيم، هر کس که سرکار است بايد اين کار را کند و اگر ديديم اين راه در حال منحرف شدن است لااقل حرف خودمان را مي زنيم، انحراف پيدا کردن، در مسير الگوسازي نيست، ما بايد الگو بسازيم و همه هم دست به دست هم دهيم که اينگونه شود و فضايي ازتفاهم در جامعه ايجاد شود و بدبيني ها و سو»ظن ها از بين برود و آنگونه که معيارهاي اسلام و امام (ره) و انقلاب ايجاب مي کند حرکت کنيم.ما امروز نظام جمهوري اسلامي ايجاد کرده ايم و بايد الگوسازي کنيم. اين رسالت ماست. اگر ما نتوانستيم، اقتصاد پويايي ايجاد کنيم، عدالت را اجرا کنيم، پيشرفتهايمان يک گام جلوتر از کشورهاي ديگر باشد، لااقل اعتماد مردم را جلب کنيم که از آزادي و آرايشان دفاع کنيم و نتوانيم، الگو را بسازيم، هرچقدر هم که ادعا کنيم، کسي دنبال اين الگو نمي رود.

انتقاد ازحکومت، اتفاقا به خاطر انتقاد به حاکميت و نظام است. اين حاکميت و نظام افتخار ماست. ما که نمي توانيم بگوييم، هر برنامه اي که خاتمي يا ديگران در دوران هشت ساله مسئوليت دارند، عين نظام است و هرکس اشکال به آن بگيرد، ضد نظام خوانده شود و از حقوق اجتماعي اش محروم شود، يا حتي مورد فشارهاي ديگر قرار گيرد. بايد از اصول انقلاب دفاع کرد; ولو قيمت آن اين باشد که ما را بيرون کنند. به هر قيمتي بايد دفاع کرد. ما بايد الگو بسازيم و اين الگو به گونه اي باشد که ديگران و در درجه اول، کشورهاي اسلامي راجذب کند; اين مي شود صدور انقلاب. در کشور ما هم با دو دو تا چهار تا مي شود واقعيت ها را ديد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نامه تند 77 نماينده عليه خاتمي بايگاني شد، ابتکار' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016