چهارشنبه 25 اردیبهشت 1387

جان عمادالدين باقی در خطر است، گزارشگران بدون مرز


١٨ ارديبهشت عمادالدين باقی روزنامه نگار و فعال حقوق بشر برای چندمين بار در اثرعارضه عصبی در درمانگاه زندان اوين بستری شد. وی روز سه شنبه ٢٧ فروردين ماه بعد از مدتی مرخصی استعلاجی به زندان اوين بازگشته بود.

گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می کند : " ما خواهان آزادی فوری عمادالدين باقی هستِم. بيماری وی به وضوح در زندان تشديد شده است. ما مقامات مسئول ايران را فرا می خوانيم که به گونه ای عمل کنند که جان اين روزنامه نگار با خطر مواجه نشود. هشدار می دهيم مسئوليت بروز هر حادثه ناگوار بر عهده مقامات قضايی ايران است"

در روز ١٨ ارديبهشت عمادالدين باقی برای پاسخگويی به شکايت رييس بازرسی ويژه دادسرای مرکز، برای انجام مصاحبه ای در سال ١٣٨٥ که در آن از حقوق زندانيان دفاع کرده بود، به شبعه ١٢ دادگاه انقلاب احضار شده بود. در بازگشت به زندان، ماموران امنيتی پس از بازرسی سلول وی، برخی از کتاب ها مجاز، و مدارک و دست نوشته های وی را ضبط کرده و با خود می برند. برخی از اين اسناد برای آماده کردن متن دفاعيات روزنامه نگار در دادگاهی ست که روز ٢٩ خرداد در ارتباط با انجمن دفاع از حقوق زندانيان برگزار خواهد شد. لازم به يادآوری است که در طی چند ماه گذشته اين فعال حقوق بشر زندانی پنج بار به دادگاه های مختلف احضار شده است.

عصر همان روز عماالدين باقی برای سومين بار از تاريخ دستگيريش قربانی حمله ی عصبی شده و به بيمارستان شهدای تجريش انتقال می يابد اما به دليل عدم امکانات مناسب برای درمان، وی را مجددا به درمانگاه زندان اوين بازمی گردانند. خانم فاطمه کمالی احمد سرا ی همسر عمادالدين باقی به گزارشگران بدون مرز اعلام کرده است که برای سلامت همسرش شديدا نگران است و احساس خطر می کند " پزشکان تکرار اين عارضه و به ويژه تکرار آن بعد از سه ماه را بسيار خطرناک ارزيابی کرده اند."

يادآوری

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عمادالدين باقی، سردبير روزنامه های توقيف شده ی فتح و جمهوريت از تاريخ ٢٢ مهرماه ١٣٨٦ در زندان بسر ميبرد. اين روز نامه نگار در تاريخ ٥ دی ماه در پی دو حمله قلبی از زندان اوين به بيمارستان قمر بنی هاشم تهران انتقال يافته بود. چندی بعد نيز مجددا از سوی مقامات زندان به بيمارستان مدرس انتقال يافت که با موافقت رئيس قوه قضائيه آيت اله محمود هاشمی شاهرودی و رئيس زندان اوين از تاريخ ٢٧ دی ماه تا روز سه شنبه ٢٧ فروردين ماه در مرخصی استعلاجی بسر برد.

رئيس انجمن دفاع از حقوق زندانيان و مدافع پيگير لغو مجازات اعدام در ايران از خرداد ١٣٧٩تا بهمن ١٣٨١ را نيز در زندان بسر برد و پس از آزادی از زندان با نوشتن مقالاتی در دفاع از آزادی بيان و تشکيل انجمن دفاع از حقوق زندانيان، فعاليت های خود را در دفاع از حقوق بشر در ايران دنبال کرد، اما بطور مداوم تحت فشار مقامات قضايی و امنيتی ايران قرار داشت. ٢٠ فروردين سال جاری British Press Awards جايزه روزنامه‌نگار بين‌المللی سال ٢٠٠٨ را به عمادالدين باقی، اهدا کرد، وی در سال ٢٠٠٥ نيز نشان حقوق بشر کميسيون ملی حقوق بشر فرانسه را دريافت کرده بود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جان عمادالدين باقی در خطر است، گزارشگران بدون مرز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016