پنجشنبه 9 خرداد 1387

بيانيه نمايندگی ايران در سازمان ملل درباره گزارش اخير البرادعی، ايرنا

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا): سازمان ملل - نمايندگی دائم ايران در سازمان ملل در بيانيه ای تصريح کرده است که گزارش اخير مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی شاهدی بر ماهيت منحصرا صلح آميز برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران در گذشته و حال می باشد.
در اين بيانيه که شامگاه چهارشنبه به وقت محلی منتشر شد، عنوان شده که "گزارش مذکور همچنين نشان می دهد که ايران بعنوان عضو مسئول و شفاف در معاهده عدم گسترش سلاحهای هسته ای ، کاملا به تعهدات بين المللی اش در زمينه برنامه هسته ای صلح آميز متعهد است و بطور تنگاتنگ با آژانس همکاری می کند.
نمايندگی ايران در سازمان ملل تاکيد کرده است :همکاری ايران با آژانس فراتر از تعهدات معاهداتی اش می باشد و در اين خصوص گزارش تاکيد می کند که از مارس ۲۰۰۷ تاکنون ، ۱۴ بازرسی سرزده انجام شده ، همه مواد هسته ای در کارخانه غنی سازی سوخت نطنز و سانتريفيوژهای نصب شده در کارخانه مزبور تحت نظارت و مراقبت آژانس می باشند.
"اين گزارش همچنين تصريح دارد که تمامی اورانيوم تبديل شده به گاز UF۶ (بعنوان خوراک سانتريفيوژ) در تاسيسات اصفهان تحت نظارت و مراقبت آژانس قرار دارند، آژانس همچنان قادر می باشد که عدم انحراف مواد هسته ای اظهار شده در ايران را راستی آزمايی کند.
ايران دسترسی به مواد هسته ای اظهار شده را برای آژانس ميسر ساخته و گزارش های لازم در خصوص حسابرسی مواد هسته ای در فعاليتهای مربوطه را نيز به آژانس ارائه نموده است .
جمهوری اسلامی ايران از يکسو با حل و فصل شش موضوع باقی مانده قبلی طبق برنامه کاری توافق شده ميان ايران و آژانس ، و از سوی ديگر با انجام تمامی فعاليتهای کنونی از جمله غنی سازی تحت نظارت کامل و مستمر آژانس بر اساس موازين و مقررات مندرج در اساسنامه آژانس ، معاهده عدم گسترش سلاحهای هسته ای و توافقنامه جامع پادمانها، هرگونه به اصطلاح نگرانی يا ابهامی درباره فعاليتهای هسته ای صلح آميزش در گذشته و حال را مرتفع ساخته است .
همانطور که در گزارش های قبلی آژانس اعلام گرديده ، برنامه کاری توافق شده ميان ايران و آژانس بطور کامل اجرا شده و شش موضوع باقيمانده کاملا فيصله يافته اند.
اين دستاورد قابل توجه که تنها در نتيجه حسن نيت و همکاری فعالانه و فراتر از تعهدات ايران با آژانس ميسر گرديد، گواهی بر اين مدعاست که تمامی اتهامات صورت گرفته از جانب کشورهای خاص در مورد برنامه صلح آميز هسته ای ايران از ابتدا بطور کامل بی اساس بوده اند.
موضوع مطالعات ادعايی بعنوان يک موضوع باقی مانده ميان ايران و آژانس محسوب نمی شود و صرفا اتهاماتی بی اساس می باشند که از جانب محافل خاص به منظور تضعيف فضای مثبت ايجاد شده ناشی از همکاری ايران و آژانس طرح شده اند.
باوجود اين واقعيت ، جمهوری اسلامی ايران در يک حرکت ديگر که نشانه جديت و عزم ايران در همکاری با آژانس می باشد، همکاری نزديکی با آژانس در خصوص مسائل مربوط به اين موضوع انجام داده است .
اين همکاريهای صميمانه توسط ايران درحالی صورت گرفته اند که از همان ابتدا مشخص بود اتهامات مذکور کذب محض می باشند.
همانطور که در گزارش اخير آژانس گفته شده است ، حتی آژانس اصل اسناد مربوط به اتهامات را در اختيار ندارد، چه برسد به اينکه اسناد لازم در اين زمينه را در اختيار ايران قرار دهد.
اجرای کامل برنامه کاری و حل و فصل و خاتمه تمامی شش موضوع باقيمانده مسلما بهانه هايی که بر مبنای آنها موضوع برنامه هسته ای صلح آميز ايران به شورای امنيت فرستاده شد را از بين برده است و اين امر نشان می دهد که اقدامات اتخاذ شده در شورای امنيت عليه جمهوری اسلامی ايران ناعادلانه ، ناموجه و غير قانونی می باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

طبق برنامه کاری ، ايران و آژانس توافق کرده بودند که پس از اجرای برنامه مذکور و مداليته و حل و فصل مسائل باقيمانده ، اجرای پادمان ها در ايران به حالت عادی انجام خواهد شد.
بنابراين ، به دنبال گزارش اخير آژانس ، بايد به برنامه صلح آميز هسته ای ايران فقط در چارچوب آژانس و به عنوان يک موضوع عادی پرداخته شود و همانطور که در برنامه کار پيش بينی شده بود، اجرای پادمانها در ايران بايد به روال عادی درآيد".

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيانيه نمايندگی ايران در سازمان ملل درباره گزارش اخير البرادعی، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016