چهارشنبه 8 خرداد 1387

لاريجانی: در صورت ادامه رفتار دو پهلو، حد و مرز جديدی برای همکاری با آژانس ايجاد می‌کنيم، ايسنا

علی لاريجانی در سخنان اوليه خود به عنوان رييس موقت مجلس هشتم، با اشاره به سالگرد ارتحال امام خمينی(ره) گفت: امروز شاهد نتايج حرکت عظيم امام خمينی(ره) نه تنها در ايران اسلامی، که در گستره جهان اسلام هستيم و ياد آن مرد الهی را در اين ايام که سالگرد رحلت ايشان است را گرامی می‌داريم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، رييس موقت مجلس هشتم خطاب به نمايندگان مجلس هشتم گفت: از حسن نظر و اعتمادتان به حقير و اعضای هيات رييسه موقت سپاسگزارم و از تلاش‌های آقای رهبر و هيات رييسه سنی نيز تشکر می‌کنم.

وی ابراز اميدواری کرد که هيات رييسه موقت با تلاش‌های مجدانه در راه استواری مجلس هشتم پاسخگوی گوشه‌ای از حسن اعتماد نمايندگان باشد.

لاريجانی از زحمات دکتر حدادعادل و هيات رييسه سابق مجلس هفتم سپاسگزاری کرده و تصريح کرد: دکتر حدادعادل به عنوان سرمايه ملی، هميشه زينت اين مجلس خواهند بود و رياست معنوی ايشان را قدر می‌نهيم و نظرات و تجربيات آقای حدادعادل هميشه برای ما راهگشا خواهد بود.

وی با اشاره به پيام مقام معظم رهبری در ابتدای مجلس هشتم گفت: حکمت‌های ارزنده در پيام رهبر معظم انقلاب حضرت آيت‌الله خامنه‌ای نقشه راه مجلس هشتم را تصوير نمود. تعبير نيکوی ايشان که مجلس نرم‌افزار حرکت کشور است، جايگاه مجلس هشتم را به عنوان مغز متفکر نظام در تئوری‌پردازی و راهبری امور ديوانی کشور تائيد می‌کند.

لاريجانی افزود: هم‌چنين انتظار مقام معظم رهبری در تصويب قوانين کارآمد، شفاف، روزآمد و با ديد بلندمدت و معطوف به منابع ملی، مسووليت ما را در کارشناسی دقيق و استفاده هرچه بيشتر از زمان در جهت فهم و درک دقيق‌تر از شرايط کشور و منافع ملی بيشتر می‌کند، تا طرح‌ها و لوايح را در جهت سند چشم‌انداز با مبانی درست بررسی کنيم.

وی با بيان اين‌که تاکيد رهبر بزرگوار انقلاب بر دو عنصر نظارت و همکاری صميمانه با ساير قوا، راهبردی روشن برای مجلس هشتم خواهد بود، ابراز اميدواری کرد: با توجه خاص نمايندگان ساز و کار نظارت شفاف و کنجکاوانه و در عين حال صميمانه با متدولوژی نوين تدارک ديده شود و اين امر را جزء کارهای آتی خود می‌دانيم.

رييس موقت مجلس هشتم ادامه داد: تاکيد به حق ايشان که مجلس قانونگذاری راهنمای عمل دولت است که بناست دولت در هيچ يک از اين زمينه‌ها، از مصوبات تخطی نکند و در موارد اختلافی، گروهی از دو طرف موضوع را حل و فصل نمايند، اقتضا دارد سريع‌تر برای اين امر راهکاری ارائه کنيم، تا در مراحل اختلافی قبل از اين‌که اجرای سلب مرزهای قانونی بين دو قوه شکنندگی ايجاد کند، از طريق رايزنی در چنين لجنه‌های مشترکی به نتيجه آراسته گرديم.

وی ابراز داشت: با توصيه داهيانه آن حضرت، يعنی تعامل برادرانه با رعايت حقوق قانونی از هر دو سو، اين مبنای عمل مجلس هشتم می‌تواند قرار گيرد و اميدواريم خداوند آنچه حق است در ذهن نمايندگان متبادر کند.

لاريجانی تاکيد رييس جمهور در مراسم افتتاحيه مبنی بر نياز کشور به مجلس مقتدر و شجاع و کارآمد و همکاری دوستانه و هم سخنی با نمايندگان برای درک بهتر شرايط زمانه و خدمت به مردم را قابل تقدير و ستايش دانست و ابراز اميدواری کرد که به فضای مودت و کارشناسی دقيق‌تر امور کشور مدد رسانند.

لاريجانی ابراز داشت: حضور با نشاط نمايندگان و ساماندهی مجلس هشتم و نتايج آرای هيات رييسه به صورت اولی، بسيار اميدوارکننده می‌باشد و به حيثيت ثانوی پيام مهم‌تری در بطن خود دارد که هيات رييسه مجلس تلاش کنيد مجلس آوردگاه درگيری حزبی نشود، تا مجال تفکر کارشناسی پديد آيد، ما اين پيام قوی شما را گفتمان مسلط مجلس هشتم تلقی می‌کنيم و بر اساس سوگند خويش تلاش می‌کنيم با راهنمايی و حمايت شما نمايندگان مجلس زمينه‌های تحقق مديريت علمی را فراهم کنيم و در جهت فربه ساختن بعد کارشناسی مجلس، حتی‌المقدور از کشمکش‌های حزبی پرهيز کنيم و اميدواريم دوستان عزيز نماينده هم فعالانه مشارکت نمايند و هم ما را ياری کنند.

به گزارش ايسنا، لاريجانی با اشاره به سخنان سيدحسن نصرالله که آن را شجاعانه و خيرخواهانه دانست، گفت: اين مرد الهی از پيروزی بزرگ در صحنه لبنان که همگی در سايه مقاومت و ابتکار حزب‌الله حاصل گشت، ادعايی جهت قدرت و تسلط بيشتر حزبی طلب ننمود، بلکه يک سره هدف همه تلاش‌های حزب الله را در سربلندی ملی لبنان خلاصه کرد و مهم‌تر اعلام شجاعانه الهام انقلاب اسلامی و دفاع از تئوری ولايت فقيه بود.

رييس موقت مجلس هشتم عنوان کرد: دوستان، سيدحسن نصرالله به عنوان فرزند راستين امام راحل و دژ محکم حزب الله در مقابل آمريکا و اسراييل و نتيجه تحقق‌بخشی از آموزه‌های آن بزرگ مرد تاريخ است و ما اين انفتاح سياسی در صحنه منطقه‌ای را طليعه پيروزی‌های بزرگتر می‌دانيم.

وی هم‌چنين به گزارش اخير البرادعی اشاره کرد و گفت: ‌در اين گزارش آژانس اعلام کرده تمامی مواد هسته‌ای کارخانه غنی‌سازی سوخت و هم‌چنين تمامی آبشارهای نصب شده تحت نظارت آژانس بوده و هم‌چنين هيچ نشانه‌ای، گواه بر انجام فعاليت‌های مرتبط با بازفرآوری در تاسيسات وجود ندارد و آژانس با استفاده از تصاوير ماهواره‌ای بر وضعيت کارخانه توليد آب سنگين نظارت دارد، و با صراحت بيان داشتند که آژانس هيچ اطلاع عملی در مورد ساخت اجزای مواد هسته‌ای يک سلاح از سوی ايران را در اختيار ندارد.

وی ادامه داد: اما آژانس متاسفانه در بندهايی چنان چند پهلو سخن گفته است تا بعد رسانه‌ای گزارش آژانس را قوی کند که در اين دو روزه شاهد جوسازی‌هايی بوده‌ايد، هرچند چنين رويکردی مايه تاسف همه کشورهای حق مدار است.

وی گفت: ما توصيه می‌کنيم از پاس کاری مرموزانه ديپلماتيک پرونده هسته‌ای ايران بين آژانس و ۱+۵ پرهيز کنند، و اعلام می‌کنيم، مجلس هشتم اجازه چنين فريب کاری را نخواهد داد.

بنا بر گزارش خبرنگار ايسنا؛ نمايندگان پس از اين سخن لاريجانی، با سر دادن شعار الله‌اکبر، خامنه‌ای رهبر، مرگ بر ضدولايت فقيه، مرگ بر آمريکا و مرگ بر اسراييل، سخنان لاريجانی را تاييد کردند.

لاريجانی ادامه داد: در صورت ادامه اين رفتار، مجلس هشتم با ورود به پرونده، حد و مرزجديدی برای همکاری با آژانس ايجاد می‌کند.

لاريجانی مجددا از اعتماد نمايندگان به او و هيات رييسه تشکر کرد و گفت:‌ تلاش می‌کنيم مطابق سوگندی که ياد کرديم انتظارات شما را مطابق ضوابط محقق و از نظرات مشورتی شما استفاده کنيم.

رييس موقت مجلس هشتم با اشاره به برنامه کاری مجلس و شعب با بيان اين‌که‌ پس از اختتاميه اين جلسه جلسات شعب تشکيل خواهد شد، از نواب رييسه موقت خواست تا در برخی از اين جلسات حضور داشته باشند تا به سرعت و به خوبی کارها انجام شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی ادامه داد: هم‌چنين از ساعت ۲ بعدازظهر امروز تا جايی که نمايندگان حال‌شان اقتضا کند، جلسات کار ادامه خواهد داشت که اميدواريم بتوانيم پرونده‌ها را برای بررسی در صحن مجلس هر چه سريع‌تر آماده کنيم.

لاريجانی افزود: ‌هم‌چنين روز پنج‌شنبه از ساعت ۸ تا ۱۲ و روز شنبه در همين ساعات جلسات شعب برگزار می‌شود.

وی تصريح کرد: دو کار مهم ديگری نيز بايد در شعب انجام بگيرد، يکی اين‌که نماينده هر شعب در کميسيون تلفيق و هم‌چنين نماينده شعبه در کميسيون آيين‌نامه و هم‌چنين اعضای علی‌البدل مشخص شود.

وی اعلام کرد: ساعت ۱۴ روز شنبه جلسه علنی خواهيم داشت، تا اعتبارنامه‌ها را در جلسه بررسی کنيم، هم‌چنين يکشنبه ساعت ۸ تا ۱۲ و بعد از ظهر همان روز از ساعت ۱۴ تا ۱۷ نيز جلسه خواهيم داشت و دوشنبه از ساعت ۸ تا ۱۲ جلسه مجلس ادامه خواهد داشت تا کار بررسی اعتبارنامه‌ها به پايان برسد و نمايندگان برای روزهای تعطيل و ارتحال امام (ره) در اين مراسم بتوانند شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، احمد توکلی در تذکری آيين‌نامه‌ای به رييس موقت مجلس گفت: به اطلاع نمايندگان برسانيد که در صورتی که اعتراضی نسبت به اعتبارنامه‌هايشان داشته باشند، سه روز مهلت قانونی دارند تا اعتراض خود را بيان کنند.

لاريجانی هم در پاسخ گفت: تذکر شما به جاست و ما به همين دليل جلسه علنی مجلس را بعدازظهر روز شنبه گذاشته‌ايم تا سه روز مهلت قانونی داده شده باشد.

بنابر گزارش خبرنگار ايسنا، لاريجانی در ساعت ۱۰ امروز ختم جلسه را با زدن زنگ اعلام کرد.

Copyright: gooya.com 2016