سه شنبه 21 خرداد 1387

بيانيه سازمان عفو بين الملل در مورد محمد فدايی، نوجوان در آستانه اعدام، فعالان حقوق بشر در ايران


محمد فدايی بخاطر قتلی که در سن ۱۷ سالگی مرتکب شده با اعدام قريب الوقوع روبروست. محمد در جريان يک دادرسی ناعادلانه مجرم شناخته شد. ايران يکی از دولتهای متعهد به پيمانهای بين المللی از جمله پيمان حقوق کودک (سی آر سی) است که در آن اعدام افرادی که در زمان ارتکاب جرم زير ۱۸ سال هستند به صراحت منع شده است. طبق اخبار رسيده، محمد فدايی در روز ۲۲ خرداد يا درزمانی نزديک به آن اعدام خواهد شد.

درروز دوم ارديبهشت ماه ۱۳۸۳ وقتی که محمد فدايی به اتفاق دوستانش وارد يک باشگاه بيليارد دررباط کريم؛ شهری نزديک به کرج در استان تهران شد، ديد که يکی از دوستانش با يک گروه ۱۷ نفره مشغول دعوا است. طبق گفته های محمد، او تلاش می کرد که به دعوا خاتمه بدهد اما پسری به اسم سعيد شروع کرد به زدن او با چوب. طبق گفته های محمد فدايی، او در حاليکه چاقويی را که يکی از دوستانش بهش داده بود در دستش بود، زمين می خورد. در حاليکه سعيد می خواست دوباره به او ضربه بزند، محمد بطور مهلکی در دفاع از خودش ضربه چاقويی به سعيد وارد می کند. سعيد به بيمارستان منتقل می شود و پس از سه ساعت فوت می کند.

پرونده اين ماجرا در شعبه ۷۱ دادگاه جنايی تهران مورد بررسی قرار گرفت و محمد فدايی بخاطر قتل سعيد در ۲۲ اسفند ماه ۱۳۸۴ به قصاص (تلافی) محکوم شد. با وجود اينکه ۵ قاضی صادر کننده حکم در اين پرونده، محمد فدايی را مجرم شناختند اما همه آنها در حکم مکتوبشان تاکيد کردند که چاقويی که محمد به سعيد زده يک عمل دفاع از خود بوده است، و همچنين اين نکته که در جريان دادرسی از او بخوبی دفاع نشده است. اولين فردی که نمايندگی قانونی او را بر عهده داشت وکيل معتبر نبود و دو وکيلی که بعدا برای او در نظر گرفته شد فقط يک لايحه دفاعيه در طول جريان دادرسی به دادگاه ارائه کردند. به هر جهت، شعبه ۲۷ دادگاه تجديد نظر بر حکم اعدام محمد فدايی صحه گذاشت و اين حکم مورد تائيد رئيس قوه قضائيه قرار گرفت.

حکم اعدام محمد فدايی قرار بود که در روز ۲۹ فروردين ماه ۱۳۸۶ اجرا شود. اما حکم اعدام بخاطر دفاع ناکافی در طول دوره دادرسی، معلق ماند. با تقاضا برای گرفتن وکيل تسخيری برای يک دادگاه بعدی مخالفت شد و تاريخ جديدی برای اعدام اعلام شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اطلاعات زمينه ای
ايران بعنوان دولت متعهد به پيمان حقوق کودک (سی آر سی) و ميثاق بين المللی حقوق سياسی و مدنی (آی سی سی پی آر) تعهد کرده است که مجرمان نوجوان يعنی کسانی که در هنگام ارتکاب جرم زير ۱۸ سال بودند، اعدام نکند. اما از سال ۱۳۶۹ايران ۲۸ نوجوان را اعدام کرده که ۶ نفر از آنها در سال ۱۳۸۶ اعدام شدند. در ايران در حال حاضرحداقل ۸۵ نوجوان در ليست انتظار اعدام هستند. تعداد واقعی شايد بيش از اين هم باشد چرا که طبق گفته ها ۱۵ نفر ديگر هم حکم اعدام دريافت کرده اند. برای اطلاعات بيشتر در باره اعدام نوجوانان مجرم لطفا به اين پيوند مراجعه کنيد:

Iran: The last executioner of children (MDE 13/059/2007, June 2007),
<http://web.amnesty.org/library/index/engmde130592007>

عفو بين الملل به احکام اعدام در همه موارد معترض است و از حرکت جهانی برای لغو حکم اعدام که با قدرت تمام در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در فراخوان برای تعليق جهانی اعدام نوجوانان در ۲۸ آذرماه ۱۳۸۶ بيان شده، حمايت می کند.


اقدام پيشنهادی

لطفا اعتراض خود را هر چه سريعتر به زبانهای فارسی، انگليسی يا هر زبان ديگری با تاکيد بر اين موارد ارسال کنيد:
- از مقامات بخواهيد که هر چه سريعتر حکم اعدام محمد فدايی را که بخاطر جرمی که در سن قبل از ۱۸ سالگی مرتکب شده و در خطر قريب الوقوع اعدام قرار دارد، تخفيف بدهند.

- يادآوری کنيد که از او به اندازه کافی دفاع قانونی در جريان محاکمه اش صورت نگرفته است؛ به اين معنا که جريان دادرسی از معيارهای عادلانه بين المللی برخوردار نبوده است.

- از مقامات ايرانی بخواهيد که پرونده محمد فدايی را مجددا بررسی کنند.

- به مقامات ايرانی يادآوری کنيد که ايران يکی از دولتهای متعهد به هر دو پيمان بين المللی حقوق سياسی و مدنی (آی سی سی پی آر) و پيمان حقوق کودک (سی آر سی) است که اعدام جوانان زير ۱۸ سال را منع می کند و همچنين اعلام کنيد که اعدام محمد فدايی در واقع نقض قوانين بين المللی است.

اعتراض خود را به اين مقامات بفرستيد:

رهبر جمهوری اسلامی ايران

مقام عالی آيت الله سيد علی خامنه ای
دفتر مقام معظم رهبری
خيابان جمهوری اسلامی ايران، خيابان شهيد کشوردوست، تهران ، جمهوری اسلامی ايران
پست الکترونيکی: با عنوان مقام عالی
info@leader.ir

رئيس قوه قضائيه

آيت الله محمود هاشمی شاهرودی
حوزه رياست قوه قضائيه/ اداره رئيس قوه قضائيه
خيابان پاستور، خيابان ولی عصر، جنوب سه راه جمهوری، تهران کد پستی ۱۳۱۶۸۱۴۷۳۷، جمهوری اسلامی ايران
پست الکترونيکی: مقام عالی در خط موضوع ايميل بنويسيد قابل توجه آيت الله شاهرودی
info@dadgostary-tehran.ir

اعتراض خود را به اين افراد رونوشت کنيد:

رئيس جمهور

مقام محترم محمود احمدی نژاد
رياست جمهوری، خيابان فلسطين، تقاطع آذربايجان، تهران، جمهوری اسلامی ايران
پست الکترونيکی :
Dr-ahmadinejad@president.ir
يا از طريق وب سايت:
www.president.ir/email

و به همه نمايندگی های جمهوری اسلامی ايران در کشور خود نيز رونوشت کنيد.

لطفا اعتراض خود را هر چه سريعتر بفرستيد.

Copyright: gooya.com 2016