سه شنبه 28 خرداد 1387

فضای دانشگاه زنجان ملتهب است: دانشگاه در محاصره گارد ويژه، اميرکبير

خبرنامه اميرکبير: روز گذشته در حالی سومين روز تجمع دانشجويان دانشگاه زنجان برگزار شد که وزارت علوم به جای پاسخگويی به تهديد دانشجويان پرداخت.

به گزارش خبرنامه اميرکبير اخبار رسيده از دانشگاه زنجان حکايت از آن دارد که مسئولين دانشگاه به برآورده کردن مطالبات به حق دانشجويان وارد فاز تهديد آن ها شده اند. طبق اخبار رسيده روز گذشته مسئولين دانشگاه زنجان طبق نامه ای که به رويت دانشجويان رسانده اند، مدعی شده اند حکم اخراج نزديک به ۲۰ نفر از فعالين دانشجويی به سبب افشای رسوايی اخلاقی معاون دانشجويی اين دانشگاه توسط وزارت علوم صادر شده است.

همچنين صبح امروز خبر رسيد که نيروهای امنيتی، نيروای انتظامی و گارد ويژه اطراف دانشگاه را محاصره کرده اند و بيم بازداشت گسترده دانشجويان می رود. دانشگاه زنجان همچنان در وضعيت ملتهبی به سر می برد. رئيس دانشگاه جهت قطع ارتباط دانشجويان معترض با محيط بيرون، اينترنت دانشگاه را قطع کرده است. تلفن های همراه نيز در دانشگاه زنجان دچار اختلال شده است.

در همين رابطه داداش‌پور، مدير کل روابط عمومی وزارت علوم، روز گذشته با تمجيد از رياست دانشگاه زنجان وی را يکی از “روسای خوب” دانشگاه های کشور دانسته و ضمن تهديد دانشجويان گفت: “از نظر وزارت علوم امتحانات بايد در برنامه زمانی خود برگزار شود و برخی از افرادی که از برگزاری امتحانات جلوگيری می‌کنند، به دنبال تشنج آفرينی در دانشگاهها هستند که با آنها برخورد قانونی لازم صورت می‌گيرد.”

اين درحاليست که حتی بسيج دانشگاه زنجان نيز خواستار برخورد با معاون متخلف شده و گفته است: “بارها درباره عملکرد معاونت دانشجويی تذکر داده بوديم. ما همچنان خواستار رسيدگی به اين فاجعه تاسف انگيز هستيم تا بار ديگر کسی آبروی دانشگاه و دانشجو و حتی انسانيت را ملعبه دست خود نکند‏.‏” با اين حال وزارت علوم مطابق با روال گذشته به جای پاسخگويی به مشکل به وجود آمده به فراکنی اقدام کرده و سعی دارد دانشجويان را مقصر جلوه دهد. در اين سناريوی تکراری، روزنامه کيهان، سايت رجانيوز و سايت فارس نيوز نيز به مدد وزارت علوم و مسئولين دانشگاه زنجان آمده و سعی دارند با فرافکنی صورت مساله را مخدوش کرده و به مقابله با دانشجويان بپردازند.

گزارش رسانه های مختلف از تجمعات روز گذشته دانشگاه زنجان در پی می آيد:

کارگزاران: مسوول متخلف دانشگاه زنجان بازداشت شد

«محل بازداشت معاونت دانشجويی زنجان هنوز مشخص نيست، معاون دانشجويان دانشگاه زنجان پس از حضور حراست، بازداشت شد.»

علی‌ اکبری، عضو شورای متحصنين دانشگاه زنجان در گفت‌وگويی با کارگزاران ضمن اعلام اين خبر گفت: دومين شورای متحصنين از شنبه‌شب تشکيل شده، هدف شکل‌گيری اين شورای جديد، جلوگيری از سوءاستفاده‌های احتمالی است.

او با برشمردن خواسته‌های متحصنين اعم از استعفای رياست دانشگاه، اخراج معاونت دانشجويی و اجازه فعاليت مجدد نهادهای دانشجويی گفت: متاسفانه مسوولان جواب سربالا می‌دهند و تاکنون گفت‌وگوها با مسوولان نتيجه نداشته است. تنها چيزی که به ما گفته شده بررسی قضيه و جوانب مختلف آن است.

اين در حالی است که در نخستين روز تحصن دانشجويان در اعتراض به قصد برای تعرض معاون دانشجويی به يک دختر دانشجوی اين دانشگاه، دکتر عليرضا نداف رئيس دانشگاه زنجان با حضور در تجمع دانشجويان گفته بود: دانشجو تا زمانی که در صحنه باشد، دانشگاه زنده است و اگر فسادی پيش بيايد بايد در نطفه خفه کند. ما هميشه پشتيبانی دانشجويان را برای از بين بردن هرگونه فسادی خواستار بوده‌ايم و بر نقش محوری آنها تاکيد کرده‌ايم.

وی در همان روز نخست خواستار توقف اعتراض دانشجويان شده و به آنها گفته بود قانون‌محور باشند و آرامش خود را حفظ کنند. وی اعلام کرده بود: «ما در اين دانشگاه با هيچ کس تعارف نداريم و با او مقابله کرده و هيچ ارفاقی قائل نمی‌شويم.»

علی‌ اکبری با اشاره به اينکه پس از ديدار شب نخست ديگر با مسوولان دانشگاه ديداری نداشته‌اند، گفت: امروز دانشجويان جلوی در دانشگاه را مسدود کردند و اجازه ورود کارکنان، اساتيد و مسوولان آموزش را ندادند. شورای متحصنين برای جلوگيری از آشوب، وارد عمل شده است. مسوولان دانشگاه خواستار آن بودند تا اين تجمع از جلوی در دانشگاه که در خيابان است به محل ديگری انتقال پيدا کند. شورای متحصنين نيز از دانشجويان معترض خواست تا از تجمع مقابل در دانشگاه خودداری کنند.

اين عضو شورای متحصنين با اشاره به همکاری حراست با معترضين گفت: حراست دانشگاه در داخل دانشگاه حضور دارد و با شورای متحصنين همکاری می‌کند.

وی درخصوص يکی ديگر از خواسته‌های دانشجويان مبنی بر عدم پيگيری پرونده دختری که شأن او مورد تعرض قرار گرفته است، گفت: متاسفانه درخصوص اين بند هنوز مذاکره نداشته‌ايم. اولين و اصلی‌ترين خواسته، درخواست استعفای رياست دانشگاه است. اما هنوز به نتيجه نرسيده‌ايم.

حفظ صيانت دانشجو

علی وفقی عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت نيز در گفت‌وگوی تلفنی با کارگزاران با اشاره به فضای جاری در دانشگاه گفت: فساد اخلاقی بين برخی مسوولان دانشگاه در حال حاضر درحال گسترش است. برخی از مسوولان حرمت دانشجويان را خدشه‌دار می‌کنند. به‌گونه‌ای که شخصی با استفاده از کميته انضباطی به جای ترغيب و آرامش دانشگاه در جهت خواسته‌هايش اين کميته را به ابزاری بدل کرده است.
او وظيفه دفتر تحکيم را در اين برهه اطلاع‌رسانی دانست و گفت: تاکيد بر انتقاد مسالمت‌آميز و حفظ صيانت دانشجويان است.

اين عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت خواستار پاسخگويی وزارت علوم شد و گفت: وزير علوم با اين همه وقايعی که در دانشگاه‌ها رخ داده، آيا از کفايت قابل قبول برخوردار است؟

در انتظار مدارک

دکتر علی‌اکبر پيرمحمدی معاون آموزشی دانشگاه زنجان نيز درخصوص وقايع اخير دانشگاه زنجان به مهر گفت: در مورد تخلف اخلاقی بايد مدارک ارائه شود. البته هر حرفی که عنوان می‌شود را نمی‌توان باور کرد، بلکه بايد افرادی که در مورد آن ادعا می‌کنند، مدارک ارائه دهند و مراجع ذی‌صلاح در مورد آن قضاوت کنند.
وی درخصوص امتحانات دانشجويان زنجان گفت: در هيات‌رئيسه و شورای دانشگاه درخصوص برگزاری امتحانات مذاکره و تصميم‌گيری می‌شود.

فيلم تعرض به دانشجو

شنبه‌شب گذشته فيلمی در سايت‌‌های مختلف به نمايش گذاشته شد که در آن يکی از مسوولان دانشگاه زنجان قصد داشت به دختر دانشجويی تعرض کند.

براساس گفته دانشجويان، اين دختر دانشجو پيشتر به کميته انضباطی احضار شده بود و اين مسوول به او گفته بود تا برای جلوگيری از حکم اخراج يک راه حل دارد.

به گفته يکی از دانشجويان متحصن از آنجايی‌که پيش‌تر هم اخباری مربوط به وضعيت اخلاقی برخی شايع بود، اين دانشجوی دختر با هماهنگی برخی از دانشجويان با وی قرار می‌گذارد.

اين دانشجوی دختر ضبط ‌صوتی در جيب خود جاسازی می‌کند و پس از گذشت لحظاتی دانشجويان با موبايل وارد دفتر معاونت شده و فيلمبرداری می‌کنند.

گفته می‌شود قسمتی از فيلم جهت اثبات اتهام تعرض در اختيار حراست و نهادهای ذی‌ربط قرار گرفته است.
پس از اين حادثه، دانشجويان مسوول متخلف را تحويل حراست دادند و در دانشگاه تحصن کرده‌اند: امتحانات دانشجويان تاکنون کنسل شده و خواسته‌هايی را نيز مطرح کرده‌اند که از آن جمله، فعاليت مجدد نهادهای دانشجويی از جمله انجمن اسلامی دانشگاه که با حکم معاون دانشجويی منحل شده، اجازه چاپ نشريات دانشجويی و لغو تمامی امتحانات دانشگاه را می‌توان ذکر کرد.

پيش‌تر نيز يکی از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد دست به چنين اقدامی زد که پس از طی مراحل مختلف و اعتراضات دانشجويی برکنار شد.

برخورد مامور حراست دانشگاه کرمانشاه نيز نمونه ديگری بود که اين مامور حراست پس از اعلام حکم کميته انضباطی عليه يک دختر به وی تعرض کرده بود.

مسائل پيش‌آمده در دانشگاه سهند تبريز نيز همچنان محل بحث است که مسوولان اين دانشگاه درخصوص آن پاسخی نداده‌ اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آفتاب: دانشجويان زنجانی: وزير علوم استعفا دهد

تحصن دانشجويان دانشگاه زنجان با حضور جمع کثيری در اعتراض به رسوايی اخلاقی معاونت دانشجويی اين دانشگاه از روز شنبه (پريروز) همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار سياسی آفتاب مهدی عربشاهی دبير سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه زنجان در اين رابطه، گفت: «اعتراض مذکور در دانشگاه زنجان به خاطر عملکرد يکی از مسؤلان اين دانشگاه می‌باشد. وی يکی از دختران دانشجو را به کميته انضباطی احضار می‌نمايد و چند بار شخصا اين دختر را تحت فشار می‌گذارد که برای عدم صدور حکم کميته انضباطی خواسته غيرشرعی وی را اجابت کند».

وی ادامه داد: «دختر مذکور اين مشکل را با برخی از دانشجويان در ميان می‌گذارد. ساعت هفت بعدازظهر روز شنبه مسؤول مربوطه، خارج از ساعت اداری وی را به اتاق کارش دعوت می کند و اقدام به اجرای خواست غيرشرعی خود می‌نمايد و دو درب اتاق معاونت را از داخل قفل می‌کند که دانشجويان با شکستن درب به داخل اتاق معاونت می‌روند و در وضع بسيار بدی وی را می‌گيرند».

وی ادامه داد: «از ساعت ۷ بعدازظهر روز شنبه تا کنون اين تحصن ادامه دارد».

همچنين آقای نويد نوری‌فر از اعضای شورای متحصنين دانشگاه زنجان طی گفت‌وگويی با خبرنگار آفتاب در اين مورد ،گفت: «از ساعت ۵/۶ صبح امروز تعداد ۳۰۰۰ تن از دانشجويان با تشکيل يک ديوار انسانی از ورود کارمندان و مسئولان درون دانشگاه ممانعت به عمل آورده‌اند».

وی در خصوص واکنش مسئولان دانشگاه گفت: «مسئولان دانشگاه تاکنون نسبت به اين اعتراضات واکنش جدی نشان نداده‌اند».

عضو شورای متحصنين در رابطه با خواست‌های متحصنين گفت: «برکناری معاونت دانشجويی دانشگاه زنجان و استعفای هيات رئيسه دانشگاه زنجان از جمله خواست‌های دانشجويان است و به خاطر تکرار اينگونه حرکات توسط مديران دولت نهم در وزارت علوم دانشجويان خواستار استعفای وزير علوم وتحقيقات وفناوری هستند».

نويدی‌فر ادامه داد: «دانشجويان خواستار پايان برخوردهای حراست و کميته انضباطی در زمان تحصن و بعد از آن با فعالان دانشجويی و متحصنين هستند و همچنين خواسته ديگرآنها پايان يافتن برخوردهای دانشگاه با تشکل‌های دانشجويی مثل انجمن اسلامی دانشجويان و نشريات دانشجويی و فرهنگی و قوميتی هستند».

راديو دويچه وله: نظام و شيوع “آن کار ديگر”

ميترا شجاعی: موردهايی مثل ماجرای دانشگاه زنجان، که در روزهای اخير خبرساز شده است، فراوان هستند. جامعه اکنون نسبت به اين مسائل حساسيت بيشتری نشان می‌دهد. تناقض وعظ و عمل خود را هر چه بيشتر می‌نماياند. گزارشی همراه با گفت‌وگو با دکتر مهرداد درويش‌پور، جامعه‌شناس:

خبر زنجان

از شامگاه روز شنبه هفته جاری، دانشجويان دانشگاه زنجان با تحصن و تعطيل کلاس‌های درس، خواهان استعفای رياست و معاونت اين دانشگاه شدند.

به گزارش پايگاه‌های اطلاعاتی دانشجويان، معاون فرهنگی اين دانشکده که در عين حال مسئول کميته انضباطی نيز هست، قصد تعرض به يکی از دختران دانشجو را داشته که توسط دانشجويان غافلگير می‌شود.

امروز (۲۷ خرداد) سومين روز تحصن دانشجويان دانشگاه زنجان در اعتراض به عمل سوئی است که دانشجويان معاون فرهنگی-دانشجويی اين دانشگاه را متهم به ارتکاب آن می‌کنند.

يکی از دانشجويان شرکت‌کننده در اين تحصن در اين مورد به راديو دويچه‌وله گفت که درهای ورودی دانشگاه بسته شده و دانشجويان منتظر نماينده وزارت علوم هستند.

به گفته اين شخص که نخواست نامش فاش شود، دانشجويان متحصن خواهان تعويض رئيس دانشگاه و معاونت وی و نيز برخورد قضايی با دکتر حسن مددی، استاد متعرض به دختر دانشجو هستند. وی همچنين گفت که اين فرد فعلا تعليق شده و در منزلش به سر می‌برد ولی ما خواهان برخورد قضايی با او هستيم.

از آنجا که دکتر حسن مددی رئيس کميته انضباطی دانشگاه زنجان نيز بوده، دانشجويان همچنين خواستار آن هستند که کليه احکام کميته انضباطی که توسط وی صادر شده به علت عدم صلاحيتش لغو شود، از جمله حکم انحلال انجمن اسلامی دانشگاه زنجان.

حوادث مشابه

حدود دو ماه قبل نيز دانشجويان دانشگاه سهند تبريز در اعتراض به هتک حرمت چند دانشجوی دختر توسط کارمندان حراست، دست به تحصن و اعتصاب غذا زدند.

قبل از آن نيز در دانشگاه کرمانشاه، يکی از مأموران حراست به يک دختر دانشجو تعرض کرده‌بود که اين امر نيز با اعتراض گسترده دانشجويان روبرو شد.

غير از دانشگاه‌ها، ديگر ادارات دولتی نيز در چند ماه اخير شاهد رسوايی‌های اخلاقی مديران خود بوده‌اند. پر سرو صداترين نمونه در اين ميان، دستگيری فرمانده نيروی انتظامی تهران بود که گفته شد همراه با شش زن در يک خانه دستگير شده ‌است. هرچند اين فرد هم‌اکنون با قيد وثيقه آزاد شده‌اما پرونده فساد اخلاقی او هم‌چنان گشوده است.

در همين چند ماه اخير نيز دو نماينده مجلس هردو به اتهام فساد اخلاقی بازداشت شدند.

دبير ستاد انتخاباتی استانداری قزوين و معاون وزارت علوم نيز دو تن ديگر از مديرانی بودند که در چند ماه اخير پرونده فساد اخلاقی‌شان گشوده شد.

تناقض

همه اينها درست در زمانی صورت می‌گيرد که برخورد با زنان و دختران در قالب «طرح امنيت اجتماعی» در دوسال اخير شدت بيشتری گرفته است.

از روز شنبه همين هفته مرحله جديد اين طرح با نام «مبارزه با بدپوششی» د رتهران آغاز شد که طی آن پليس تهران قصد دارد «با کسب اطلاع» از زنانی که «پوشش نامناسب» دارند به مراکز خريد آنان مراجعه کرده و اين مراکز را پلمپ کند.

در حقيقت از يک سو روز به روز بر تعداد طرح‌های اخلاقی اضافه می‌شود و از ديگر سو هرروز شاهد گشوده شدن يک پرونده فساد اخلاقی برای مديران دولتی هستيم.

دکتر مهرداد درويش‌پور استاد جامعه‌شناسی دانشگاه استکهلم در توضيح اين تناقض چنين می‌گويد: «واقعيت اين است که در جامعه‌ی ما از آنجايی که آزادی جنسی وجود ندارد، نوعی ناهنجاری جنسی گريبان کل جامعه را گرفته است. اين ناهنجاری در سطح مقامات وجود دارد، از آنجا که امکانات دارند، پول دارند و حتا از قدرت خودشان می‌توانند استفاده کنند برای به نوعی سوءاستفاده جنسی از زنان و حتا از جوانان و کودکان. آنان به‌راحتی دست به اين کار می‌زنند. ولی از سوی ديگر، درست همان حکومتی که در درون خودش اين نوع فسادها و اين نوع روابط به گستردگی شيوع دارد، نوعی از خشم و نوعی از واکنش را نسبت به جامعه و زيردستان خودش روا می‌دارد. يعنی وقتی شما می‌بينيد که اين درجه از سوءاستفاده‌های جنسی را در سطح حکومتی به راحتی نمی‌توانيد کنترل بکنيد، تشديد کنترل بر شهروندان جامعه از يکسو نوعی لاعلاجی حکومت را در برابر کارمندان عالی‌رتبه‌ی خودش به نمايش می‌گذارد، از سوی ديگر در سطح جامعه سعی می‌کند اين پيام را بدهد که اين حکومت اصول و مبانی‌اش بر مقابله با آزادی جنسی استوار است و اگرهم در درون دولت اتفاقی می‌افتد، اين اتفاق‌ها تک موردی‌ست، اين اتفاق‌ها ربطی به اصول و پرنسيب او ندارد».

کيفيت نظام و مسئله تزوير

اين اتفاقات و رسوايی‌های اخلاقی در شرايطی روی می‌دهد که پليس تمام نيروی خود را بر مبارزه با آنچه «بدپوششی» نام نهاده و نيز مبارزه با هرگونه فعاليت اجتماعی به ويژه توسط زنان متمرکز کرده‌است..

آخرين نمونه اين مبارزه روز پنج‌شنبه گذشته بود که پليس تهران در يک عمليات گسترده و وسيع از منطقه فرمانيه تهران تا کوه‌های دارآباد را تحت اداره نيروهای خود قرار داد و حتی در کوهستان دارآباد اجازه نشستن بيش از چهار زن را در کنار يکديگر نمی‌داد، به صاحبان کافه‌ها نيز دستور داده بود از ورود گروهی زنان جلوگيری کنند. علت اين اقدام نيز اعلام برگزاری مراسمی در يک گالری هنری در تهران توسط جمعی از فعالان زن بود.

دکتر مهرداد درويش‌پور اين گونه دوگانگی‌ها را ناشی از نوعی تزوير دانسته و می‌گويد: «به نظر من جامعه‌استبدادی‌، شالوده‌اش بر تزوير استوار است. چيزی برای جامعه نرم به شمار بايد برود و نرم بايد شناخته شود، اما معمولا قدرتمداران خودشان را می‌توانند مستثنا بدانند و متفاوت عمل کنند. اين تزوير، ويژگی جامعه‌ی استبدادی‌ست و فکر می‌کنم حکومت اسلامی در اين زمينه يکی از عريان‌ترين نمونه‌ی تضاد ميان اخلاقی‌ست که در سطح جامعه به نمايش می‌گذارد و اخلاقی که ما در درون خود دولت، شاهد آن هستيم.»

راديو فردا: ورود سپاه به پرونده «رسوايی اخلاقی» در دانشگاه زنجان

بيژن يگانه: گزارش های رسيده از دانشگاه زنجان حاکی است که اعتراض دانشجويان معترض به اقدام معاون دانشجويی اين دانشگاه برای تجاوز به يک دختر دانشجو روز سه شنبه نيز ادامه يافت.

از سوی ديگر در حالی که عليرضا نداف، رييس دانشگاه زنجان از تعليق دکتر مددی، معاون دانشجويی اين دانشگاه خبر داده است، رسانه های وابسته به دولت و همچنين بولتن داخلی سپاه پاسداران طی ساعت های گذشته به طور هماهنگ، دانشجويان معترض دانشگاه زنجان را متهم به «گستردن دام اخلاقی بر سر راه معاون» اين دانشگاه کردند.

عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضاييه نيز روز سه شنبه در رابطه با بررسی اين قوه در مورد مسئله دانشگاه زنجان، اعلام کرد: «روز گذشته (دوشنبه) تحقيقات مقدماتی از متهم به عمل آمده و اکنون نيز در حال انجام است.»

وی همچنين گفت: «تحقيقات از دکتر حسن مددی معاون دانشگاه زنجان و هم دو متهم ديگر پرونده، در حال انجام است.» آقای جمشيدی به نام و سمت دو متهم ديگر اشاره نکرد.

سخنگوی قوه قضاييه افزود: «اين افراد بازداشت نشده اند اما قطعا قراری برای آنها صادر شده تا تحقيقات از آنها به عمل آيد.»

تعليق معاون دانشجويی

شب سه شنبه نمايندگان دانشجويان متحصن در دانشگاه زنجان در جلسه ای به مدت هفت ساعت با نمايندگان مديريت اين دانشگاه شرکت کردند اما تاکنون نتايج اين جلسه اعلام نشده است.

دانشجويان معترض اعلام کرده اند که تحصن در دانشگاه زنجان با حضور بيش از ۳۰۰۰ نفر در امنيت و آرامش کامل ادامه دارد.

گزارش های دريافتی از زنجان حاکی است در ساعت های گذشته بر حجم ماموران نيروی انتظامی و ماموران امنيتی در جاده منتهی و اطراف دانشگاه زنجان افزوده شده است.

در همين حال رييس دانشگاه زنجان با اشاره به تعليق «مسئول متخلف دانشگاه» که ظاهرا قصد تعرض به يک دانشجو را داشت، گفت: «در اين باره جلسه هيات بدوی بررسی تخلفات اعضای هيات علمی در دانشگاه تشکيل شده است.»

عليرضا نداف در گفت و گو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنای واحد زنجان، افزود: «مسئول مربوطه تا زمان بررسی پرونده تعليق شده است.»

وی با ابراز تاسف از اين حادثه گفت: «در اين زمينه از دانشجويان خواسته ايم که مدارک لازم و مربوطه را ارائه دهند زيرا اين مسئله نيازمند رسيدگی بيشتر است.»

در همين حال، مدير روابط عمومی وزارت علوم دانشجويان متحصن در دانشگاه زنجان را به تشنج آفرينی در دانشگاه ها متهم کرد و گفت: «برخی از افرادی که از برگزاری امتحانات جلوگيری می کنند، به دنبال تشنج آفرينی در دانشگاه ها هستند که با آنها برخورد قانونی لازم صورت می گيرد.»

ورود نشريه سپاه به اعتراض دانشجويی

از سوی ديگر همزمان با انتشار اخبار مشابهی در رسانه های نزديک به دولت عليه دانشجويان متحصن دانشگاه زنجان، سپاه پاسداران نيز روز سه شنبه در بولتن داخلی خود ادعا کرد که «گروه های ضد انقلاب خارج از کشور در روزهای اخير به زمينه سازی برای تحريک دانشجويان در مجامع دانشگاهی روی آورده اند.»

بولتن «تحليل روز» که از سوی نهاد نمايندگی ولی فقيه در سپاه منتشر می شود، ضمن حمايت از معاون دانشجويی دانشگاه زنجان که گفته می شود قصد تجاوز به يک دختر دانشجو را داشت، ادعا کرد: «افراطيون دفتر تحکيم وحدت در دانشگاه زنجان با ادعای ارتباط غير اخلاقی يکی از معاونين دانشگاه با دختری دانشجو، فضای آنجا را متشنج کرده و در حال گسترش به ساير دانشگاه ها هستند.»

نشريه داخلی سپاه پاسداران همچنين دانشجويان را متهم کرد که در همکاری با آنچه اين بولتن، «برخی از جريان های افراطی وابسته به دوم خرداد» ناميد با ايجاد «حرکت های مشکوکی در دانشگاه ها، خواسته های آنان را محقق می کنند.»

نشريه روزانه سپاه پاسداران همچنين نوشته است: «رسانه ها و گروه های سياسی که در سال های گذشته در استفاده از پتانسيل دانشجويان برای اجرای خواسته های خود ناتوان بودند اکنون با استفاده از اهرم های مسائل صنفی دانشجويی و يا ايجاد تله های اخلاقی به دنبال به آشوب کشيدن فضای دانشگاه ها هستند.»

حمله رسانه های دولت به دانشجويان

رسانه های حامی دولت که طی چهار روز گذشته از انتشار هر گونه خبری در خصوص تحصن دانشگاه زنجان و «رسوايی اخلاقی» معاون اين دانشگاه خوداری کرده اند، در ساعت های گذشته، فعالان دانشجويی دانشگاه زنجان را به استفاده از «تله اخلاقی» متهم کردند.

اين اتهام ابتدا از سوی خبرگزاری فارس انتشار يافت، اما روزنامه های دولتی ايران و روزنامه تندروی کيهان نيز در شماره روز سه شنبه خود چنين ادعايی را مطرح کردند.

روزنامه ايران، ارگان رسمی دولت به نقل از «يک مقام آگاه» ضمن توصيف معاون دانشجويی دانشگاه زنجان به عنوان«فرد خاطی» و تاکيد بر لزوم برخورد با وی، ادعا کرد که تحصن دانشجويان دانشگاه زنجان بخشی از «پروژه نا آرامی ها با مسائل صنفی و سپس گره زدن آنها با مسائل سياسی» است.

روزنامه کيهان، «انحطاط اخلاقی» معاون دانشجويی، فرهنگی و رييس کميته انضباطی دانشگاه زنجان را تائيد کرد، اما نوشت: «سرمايه گذاری دشمن برای انحطاط اخلاقی يکی از معاونان دانشگاه زنجان، زمينه آشوب را در اين دانشگاه ايجاد کرد.»

اين روزنامه می گويد: فعالان دانشجويی «در سناريويی از پيش طراحی شده و با اطلاع از نقاط ضعف اخلاقی معاون دانشجويی اين دانشگاه، وی را در تله جنسی يکی از دختران دانشجو گرفتار آورده و زمينه ايجاد آشوب سازماندهی شده در دانشگاه را فراهم آوردند.»

روزنامه کيهان با اشاره به اعتراض گسترده دانشجويان نوشته که درخواست برکناری «مسئول متخلف که از جايگاه مديريتی خود در دانشگاه برای مقاصد نفسانی خود سوء استفاده می کرد» از سوی وزارت علوم با استقبال مواجه شده، و پرونده وی برای بررسی به مراجع ذيصلاح ارجاع شده است.

اين روزنامه با اشاره به اينکه دانشجويان همچنان به تجمع خود ادامه می دهند، نوشت: «تفکيک دو موضوع ياد شده در بررسی تشنج دانشگاه زنجان ضروری است، اول برخورد قاطع و بدون کمترين ملاحظه با اقدام غير اخلاقی معاون برکنار- يا تعليق- شده که خواسته به حق دانشجويان معترض بوده است و دوم برخورد قانونی با معدود کسانی که قصد سوء استفاده و موج سواری از حرکت به حق دانشجويان دارند.»

اين در حالی است که شورای متحصنين دانشگاه زنجان در اعتراض به اقدام معاون دانشجويی دانشگاه زنجان ، خواستار اخراج وی، استعفای رييس و کادر مديريت دانشگاه زنجان، و عذرخواهی و استعفای محمد مهدی زاهدی، وزير علوم برای هتک حرمت دانشجويان در دانشگاه شده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فضای دانشگاه زنجان ملتهب است: دانشگاه در محاصره گارد ويژه، اميرکبير' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016