دوشنبه 10 تیر 1387

مديرکل سازمان ضدجاسوسی وزارت اطلاعات: سرويس‌های اطلاعاتی بيگانه فعاليت‌هايشان را گسترش داده و می‌خواهند به ما ضربه بزنند، ايسنا

مديرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، علی اشتری که به اتهام جاسوسی برای رژيم صهيونيستی محاکمه و به اعدام محکوم شد را فردی ۴۵ ساله، متولد و ساکن تهران معرفی و اظهار کرد: اين فرد در زمينه مسايل فنی الکترونيکی تخصص دارد و فردی باهوش است که صاحب يک شرکت و سهامدار چند شرکت است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، وی با بيان اين‌که نامبرده در زمينه خريد و تهيه تجهيزات فنی و الکترونيکی با برخی از مراکز امنيتی، دفاعی و نظامی کشور همکاری‌هايی داشته گفت: از طرف مراکز دولتی، اين فرد فقط به عنوان يک ايرانی که در داخل کشور حضور داشته ارتباط داشت و به وی مراجعه و سفارشاتی می‌دادند و اين در حالی بود که ازسمت ديگر سرويس اطلاعاتی موساد براساس همين توانايی که اشتری داشته به وی نزديک شده و سفارش‌هايی را در ارتباط با مراکز فوق‌الذکر به وی می‌دادند و او نيز تحت عنوان کارهای تجاری و فنی الکترونيکی سفرهای زيادی به خارج از کشور داشت.

مديرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات با بيان اين‌که در يکی از اين سفرهای خارجی علی اشتری به دام سرويس‌های جاسوسی رژيم صهيونيستی افتاد گفت: آنها با روانشناسی مناسبی که از مسايل و معضلات اخلاقی، مشکلات خانوادگی و مسايل مالی او داشته‌اند، وی را به سمت همکاری سوق داده‌اند.

وی با بيان اين‌که علی اشتری بعد از دو سه مرحله متوجه ماهيت واقعی عناصر اطلاعاتی سرويس اطلاعاتی رژيم اشغالگر قدس شد گفت: آنها از وی پنهانکاری می‌خواستند و از نامبرده تقاضا داشتند در مراکز اطلاعاتی و امنيتی ايران نفوذ کند تا هم اطلاعات به دست بياورد و هم به شناسايی افرادی که مورد نظر موساد بود بپردازد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی، انگيزه اوليه همکاری علی اشتری با سرويس اطلاعاتی رژيم صهيونيستی را مسايل مالی معرفی کرد و گفت: اشتری بعد از اين‌که زير دستگاه دروغ‌سنج آنها می‌رود مجبور به همکاری می‌شود و ارتباط پنهانی گسترده‌ای داشت و به کشورهايی که آنها می‌خواستند سفر کرد و در اين مدت هم به آنها اطلاعات می‌داده و هم ياد گرفته که چطور با دستگاه فنی و الکترونيکی آنها به رد و بدل اطلاعات بپردازد و از دستگاه‌های فنی و الکترونيکی سری در اين زمينه استفاده کند.

وی زمان بهره‌برداری سرويس اطلاعاتی رژيم صهيونيستی از اشتری را دو تا سه سال، اعلام وخاطرنشان کرد: اشتری وابسته به هيچ مرکز دولتی نبود و همين باعث شد نظارت درستی روی آن انجام نشود و بدون عبور از فيلترهای خاص اطلاعاتی کشور حوزه دسترسی‌های وی افزايش يافته و با آدم‌های مختلفی ارتباط برقرار و در مجامع داخلی و خارجی حضور داشته اما پاسخگو نباشد.

وی با بيان اين‌که اعتماد خاصی بين اشتری و مشتريانش وجود داشت که باعث نفوذ وی در برخی مراکز مهم کشور شد افزود: توانايی اشتری باعث شد تا در برخی مراکز مهم کشور و پروژه‌ها مورد مشورت قرار گيرد و او نيز از همين مقدار اطلاعات استفاده و آنها را تحويل سرويس‌های اطلاعاتی دشمن داد.

مديرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات از مراکز تحقيقاتی کشور، سازمان انرژی اتمی و برخی مراکز دفاعی و نظامی به عنوان مراکزی که اشتری در طول مدت همکاری خود با موساد به جهت تحت مشورت قرار گرفتن از سوی اين مراکز، اطلاعات آنها را به سرويس جاسوسی رژيم صهيونيستی منتقل کرده، نام برد.

وی اضافه کرد: بنا به شرايط خاص روابط حاکم بين ايران و رژيم صهيونيستی آنها نيز علاقه‌مند به حضور و کسب اطلاع از اين مراکز بودند و از جمله خواسته‌های موساد از اشتری علاوه بر کسب اطلاعات از برخی مراکز انتقال اطلاعاتی درباره برخی از افراد داخل کشور بود و اشتری نيز به خاطر جذابيت‌های شخصی و شخصيتی که داشت موفق شد تا اين ارتباط را برقرار کرده و حتی در برخی موارد افرادی را به خارج از کشور برده و به موساد نزديک کند.

وی با بيان اين‌که اشتری به واسطه مجموعه نگرانی‌هايی که بابت پنهانکاری خود داشت در همان مراحل اوليه دستگيری به تمام همکاری‌های خود اعتراف کرد، گفت: البته وزارت اطلاعات در طول اين مدت به ۹۰ درصد همکاری‌هايی که اشتری داشت، اشراف پيدا کرد و با اعتراف اشتری، ده درصد باقی مانده تکميل شد.

وی، کشف اسناد و اطلاعات طبقه‌بندی شده و دستگاه‌های اطلاعاتی که سرويس اطلاعاتی رژيم صهيونيستی در اختيار اشتری قرار داده بودند را از کشفيات وزارت اطلاعات از اين جاسوس معرفی کرد.

وی در ادامه با ابراز نگرانی نسبت به عملکرد اشتری در مدت همکاری با موساد که منجر به تزريق برخی تجهيزات آلوده به برخی از مراکز کشور شده گفت: در طول اين مدت اتفاق افتاده که در برخی موارد، مرکزی قطعه‌ای می‌خواسته و اشتری به کمک موساد قطعات معيوب و آلوده را برای استفاده پيشنهاد می‌کرده که در برخی موارد استفاده از اين قطعات باعث شکست پروژه‌هايی شده که در برخی زمينه‌ها غيرقابل جبران است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، مديرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات همچنين با بيان اينکه مبالغی که اشتری در طول مدت همکاری خود دريافت می‌کرده به صورت جاسازی شده به وی تحويل داده می‌شد گفت: او نيز به اين رفتار سرويس اطلاعاتی حريف شک کرده و همسرش نيز نسبت به اين مساله اعتراض می‌کرد که چرا چنين می‌کنند و حتی خواهان اين بودند که کيف‌هايی که پول در آنها جاسازی شده را بعد از خارج کردن پول از بين ببرند اما وی به اين مسايل توجه نکرد و همچنان به پنهانکاری‌های خود ادامه داد.

وی در ادامه با اشاره به سابقه چندين ساله نبرد اطلاعاتی ايران و رژيم صهيونيستی در منطقه اظهار کرد: آنها سعی می‌کردند از شيوه‌های خاص استفاده کنند اما با عنايت ائمه اطهار(ع)‌ همواره شکست خوردند اما در اين مورد علی اشتری به خاطر توانايی‌هايی که داشت، ارتباطاتی را ايجاد کرد؛ وقتی ۱۶ ماه قبل، وی را دستگير کرديم، وضعيت وی به صورتی بود که يک‌سال او را زير نظر داشتيم و در برخی موارد با قرار دادن افرادی در مسيرش سرويس اطلاعاتی حريف را به بيراهه کشانديم اما در نهايت مجبور به دستگيری او و سپردنش به مراجع قضايی شديم.

وی همچنين همکاری بخش‌های مهم کشوری و لشکری و حفاظت اطلاعات‌های زير مجموعه آنها را در اين مورد بسيار خوب ارزيابی کرد و يادآور شد: متاسفانه هژمون جديد اطلاعاتی که در منطقه به خاطر حضور سرويس‌های اطلاعاتی بزرگ در حال انجام است، احتياج به هوشياری بيشتری دارد.

مديرکل سازمان ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در ادامه با اشاره به برخی از مراکز مهم کشور برای به‌کارگيری دقت هر چه بيشتر در جهت ارتباط گيری‌های خود گفت: اين مراکز بدانند که سرويس‌های اطلاعاتی بيگانه فعاليت‌هايشان را گسترش داده و می‌خواهند به ما ضربه بزنند لذا ما بايد دقت‌ها را بيشتر و به هشدارها عمل کنيم.

وی تاکيد کرد: اين مراکز داخلی بايد بدانند که اعتماد کامل به فرد بيگانه يا حتی فردی داخلی يا ناشناخته بدون همکاری با مراجع ذی‌صلاح می‌تواند تامين‌کننده بخشی از خواسته‌های حريف باشد.

وی از انجام اقدامات سوء در قالب عدم توجه به قوانين کشور و همچنين جامعه مسلمان و منافع کشور به عنوان عواملی نام برد که می‌تواند به صورت مسايل قومی و مذهبی نمود پيدا کند و در نهايت امنيت کشور را به خطر بيندازد.

مديرکل سازمان ضد جاسوسی وزارت اطلاعات با تاکيد بر توجه به مقوله فوق‌الذکر افزود: وزارت اطلاعات در راستای صيانت از منافع کشور ضمن شناخت فعاليت‌های اطلاعاتی آنها تلاش می‌کند با افشاکردن مواردی نظير مورد اين جاسوس اسراييلی در بين مردم و مراکز کشور حساسيت‌های لازم را ايجاد کند تا مشکلی برای کشور ايجاد نشود.

وی که شناسايی و شکار جواسيس را از وظايف و ماموريت‌های وزارت اطلاعات بر می‌شمرد بر اين نکته که وزارت‌خانه متبوعش به صورت قوی و کارشناسی شده اين کار را در سطح کشور انجام می‌دهد تاکيد کرد.

وی همچنين شرايط کشور در جوار مرزها را خوب ارزيابی کرد و افزود: هوشياری‌ها نبايد کاهش پيدا کند و ما بايد در مسايل حفاظتی و حراستی دقت لازم را داشته باشيم تا شاهد تکرار پرونده‌ای نظير پرونده اشتری نباشيم.

مديرکل سازمان ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در پايان درباره چگونگی شناسايی و دستگيری اشتری از جانب وزارت اطلاعات گفت: ما روی مراکز مهم کشور و رفت و آمدهای انجام شده در آنها نظارت و کنترل داريم و يکی از آدم‌هايی که ديديم رفت و آمدش به اين مراکز بيش از حد است، همين جاسوس بود و بعد از آنکه کارهای لازم را انجام داديم و سفرهای خارجی او را کنترل کرديم متوجه شديم که اين فرد با سرويس اطلاعاتی موساد همکاری دارد.

Copyright: gooya.com 2016