شنبه 17 آذر 1386

ايران از آمريکا در مورد جاسوسی توضيح خواست، بی بی سی

ايران از آمريکا در مورد فعاليتهای جاسوسی که منجر به گزارش اخير دستگاه اطلاعاتی آمريکا مبنی بر توقف تلاش ايران برای دستيابی به سلاح اتمی شده، توضيح خواسته است.

بنابر اين گزارش که دوشنبه گذشته منتشر شد، ايران تا چهار سال پيش برنامه ای برای دستيابی به سلاح اتمی داشته اما از چهار سال پيش اين برنامه را متوقف کرده است.

منوچهر متکی، وزير امورخارجه ايران طی سخنرانی در دانشگاه صنعتی اميرکبير در تهران و در پاسخ به سؤالات دانشجويان گفته روزی که اين گزارش منتشر شد، وزارت امور‌خارجه طی يادداشتی به سفارت سوئيس در تهران که حافظ منافع آمريکاست اعتراض کرده و خواستار توضيح شده که "مسئله جاسوسی که صورت گرفته، چيست".

روزنامه های آمريکايی نيويورک تايمز و لس آنجلس تايمز به نقل از منابع اطلاعاتی نوشته اند که گزارش اخير اطلاعاتی آمريکا بر مبنای شنود مکالمات برخی مقامات و فرماندهان نظامی ايرانی و همچنين دستيابی به دفتر ثبت مکاتبات روزانه اين مقامات به دست آمده است.

به نوشته روزنامه بريتانيايی گاردين، شنود مکالمات مقامات ايرانی را دستگاه اطلاعاتی بريتانيا انجام داده و در اختيار آمريکا گذاشته است.

آقای متکی نيز در جمع دانشجويان گفته "قدرتهای سلطه طلب" تلاش می کنند با افرادی که به لحاظ فنی با فعاليت اتمی ايران مرتبطند ارتباط برقرار کنند و به کسب اطلاعات بپردازند.

وی اذعان کرده که بخشهايی از گزارش اخير اطلاعاتی آمريکا درست است اما نادرستيهايی نيز در آن وجود دارد.

آن گونه که از مقامات اطلاعاتی آمريکا نقل شده، سازمان سيا در سال ۲۰۰۴ به رايانه بغلی (لپ تاپ) يک مهندس ايرانی دست می يابد که در آن دو برنامه تحت عنوان ال ۱۰۱ و ال ۱۰۲ ثبت شده بود، برنامه هايی شامل طرحها و شبيه سازيهای رايانه ای که به نظر می رسيد به ساخت سلاح اتمی مربوط باشند.

اما به نوشته نيويورک تايمز، يافته های تازه دستگاه اطلاعاتی آمريکا دقيقاً با برنامه هايی که از رايانه بغلی مهندس ايرانی به دست آمده بود تطبيق نمی کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گزارش اخير اطلاعاتی آمريکا مبنی بر توقف تلاش ايران برای دستيابی به سلاح اتمی، تحول مهمی در روندی به شمار می رود که به منظور محدود ساختن فعاليت اتمی ايران در غرب دنبال می شود.

رئيس جمهور آمريکا هم اکنون از سوی منتقدانش در آمريکا تحت فشار قرار گرفته که موضع منعطفتری در برابر ايران اتخاذ کند و با اتخاذ سياستی تشويقی و پيشنهاد امتيازاتی به ايران، اين کشور را قانع کند تا از فعاليتهای مناقشه برانگيز اتمی دست بردارد.

با اين حال، دولت آمريکا اعلام کرده که همچنان سياست خود برای فشار بر ايران از طريق تحريم را ادامه می دهد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ايران از آمريکا در مورد جاسوسی توضيح خواست، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016