دوشنبه 10 تیر 1387

قاليباف در واکنش به ريزش ساختمان ۷ طبقه در تهران: مهندسان ناظر متخلف، در ليست سياه قرار می‌گيرند، ايسنا

- شهرداری، اخطار داده بود
- دستگاه قضايی با متخلفان محکم برخورد کند

شهردار تهران درباره ريزش يک ساختمان هفت طبقه در سعادت‌آباد که صبح امروز رخ داد و تاکنون يک کشته برجای گذاشته است، گفت: شهرداری از قبل اخطارهای لازم را در مورد تخليه اين ساختمان و اجرای حکم تخريب داده بود و اين حادثه به دليل تخلف قانونی اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر محمد باقر قاليباف در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی در مورد جزييات حادثه ريزش ساختمان هفت طبقه در سعادت آباد، توضيح داد: ساخت و ساز اين ساختمان و پروانه ساخت آن مربوط به سال ۷۲ است و از آن سال به بعد، مجوز افزايش طبقات نيز اخذ شده، اما متاسفانه استانداردهای لازم در ساخت و ساز آن رعايت نشده و در عين حال سازمان نظام مهندسی، مهندس ناظر و طراح اين ساختمان، وظيفه خود را درست انجام نداده‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی افزود: اين ساختمان پس از مدتی دچار آسيب شد و شهرداری در اين مدت، اخطارهای لازم را داد و همه موارد مکتوب اخطارهای شهرداری موجود است، اما متاسفانه توجهی به اين اخطارها نشد.

قاليباف خاطرنشان کرد: شهرداری مالکان اين ساختمان را مکلف به تخليه کرده و حکم تخريب اين ساختمان نيز از قبل صادر شده بود.

قاليباف يادآورشد: کارگران شهرداری در حال تخريب اين ساختمان بودند که اين حادثه اتفاق افتاده است.

شهردار تهران با اعلام اين مطلب که دادستان تهران در محل اين حادثه حاضر شده و حکم بازداشت را برای طراح، محاسب و پيمانکار آن صادر کرده، افزود: طبق آخرين اطلاع من، اين افراد بازداشت شده‌اند.

وی تصريح کرد: متاسفانه تا زمانی که سازمان نظام مهندسی، وظايف خود را درست انجام ندهد، چنين اتفاقاتی می‌افتد، لذا بايد با مهندسان ناظری که از خارج از کشور امضا می‌دهند و يا مهندسان ناظری که حتی يک بار هم بر سر ساختمان حاضر نشده و محاسبات کنترلی را با دقت انجام نمی‌دهند، برخورد قانونی صورت گيرد.

به گزارش ايسنا، قاليباف با بيان اين که به دليل حضور در کميسيون عمران مجلس شورای اسلامی و ارائه گزارش تا اين ساعت موفق به بازديد از محل حادثه نشده‌ام، اضافه کرد: تاکيد می‌کنم که شهرداری، اخطارهای لازم را در مورد تخليه ساختمان داده بود و در اين ساختمان کسی زندگی نمی‌کرد و کارگران در حال تخريب ساختمان بودند.

وی ادامه داد: دادستان تهران به عنوان مدعی‌العموم بايد با اين پيمانکار، برخورد قانونی داشته باشد.

شهردار تهران عنوان کرد: شهرداری طی توافقی که با سازمان نظام مهندسی داشته، نسبت به تخلفات مهندسان ناظر اقداماتی را انجام داده و از اين به بعد، مهندسان ناظر و طراحانی که تخلف داشته باشند، در ليست سياه قرار گرفته و به مراجع قانونی معرفی می‌شوند و تاکنون نيز حدود ۱۸ مهندس متخلف به مراجع قانونی معرفی شده‌اند.

وی تاکيد کرد: بايد از اين حادثه درس بگيريم و قوه قضاييه نيز با اين مساله به طور محکم برخورد کند، تا بيش از اين، شاهد ريزش آوار ساختمان‌های غيراستاندارد نباشيم.

Copyright: gooya.com 2016