سه شنبه 11 تیر 1387

سخنگوی قوه قضاييه: خروج اطلاعات سری ازسوی باند پاليزدار، ايسنا

*دادستان تهران مسوول پرونده ريزش ساختمان
*تعيين رييس جديد سازمان بازرسی تا دو روز ديگر

سخنگوی قوه قضاييه در رابطه با پرونده پاليزدار با تاکيد بر اين‌که اساسا اين موضوع از بحث تحقيق و تفحص از قوه قضاييه جداست، اظهار کرد:عده‌ای سعی دارند موضوع را به يکديگر ربط دهند تا روند رسيدگی را از مسير قانونی خارج کنند.

به گزارش خبرنگار حقوقی ايسنا، دکتر عليرضا جمشيدی در نشست خبری صبح امروز گفت: قوه قضاييه در رابطه با تحقيق و تفحص پاسخ مکتوب را به مجلس داده و مجددا تاکيد می‌کنم که پاسخ دقيق و کامل را مجددا برای مجلس ارسال می‌کنيم.


تشکيل دو کميته بين مجلس و قوه قضاييه

جمشيدی با بيان اين‌که احترام به جايگاه مجلس و نمايندگان امری است که همواره مورد نظر مسوولان و قضات در دستگاه قضايی بوده، افزود: با تعاملی که با مجلس هشتم برقرار کرده‌ايم، در اين رابطه دو کميته تشکيل شده است. نخست کميته هماهنگی مرکب از آقايان رئيسی ، عليزاده، الهام ، موحدی، سليمانی و جمشيدی و ديگری کميته حقوقی متشکل از آقايان رازينی ، سليمانی، نماينده رييس قوه قضاييه در مجلس و معاونت حقوقی و توسعه قضايی قوه قضاييه.

وی افزود: به هيچ وجه مايل نيستيم که به پرونده پاليزدار و باند وی از طريق رسانه‌ها و تريبون‌ها پرداخته شود. مسائل و اختلاف سليقه‌ها را در اين دو کميته که ان شاءالله امروز اولين جلسه آن برگزار می‌شود حل و فصل خواهيم کرد.


در پرونده پاليزدار هر کس در هر مقام مورد بررسی قرار می‌گيرد

جمشيدی با بيان اين‌که در رابطه با روند رسيدگی به اين پرونده مسير قانونی و قضايی در حال انجام است، افزود: بر اساس دستور رييس قوه قضاييه تا در آوردن چشم فتنه در اين پرونده هر کس در هر مقام و موقعيتی و در هر کدام از قوا قطعا مورد بررسی و تحقيقات قرار خواهد گرفت.

وی تصريح کرد: پس از دستگيری باند پاليزدار اسناد محرمانه و طبقه بندی شده‌ای منتشر شد که دارای ابعاد مختلف بوده است.نخست مربوط به شخصيت‌های سياسی، مذهبی ، علما و مراجع ديگری حوزه اقتصاد، متمرکز بر ضعف‌های سيستم اقتصادی، حوزه انرژی و اطلاعات مربوط به نفت و گاز و انرژی اتمی و هم چنين حوزه نظامی.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوی قوه قضاييه در رابطه با شيوه استخراج اين موارد، گفت: در برخی از حوزه‌ها با به کارگيری فردی که از طريق هک کردن سيستم های اطلاعاتی به تحصيل مال می‌پرداخته و توانايی بالايی برای هک کردن داشته اطلاعات سری را خارج می‌کردند. هم چنين در برخی از بخش‌ها مثل مجلس و سازمان بازرسی در پوشش تحقيق و تفحص از پرونده‌های محرمانه يا تصويربرداری می‌کرده يا اصل آن را خارج می‌کردند. در برخی از موارد نيز از کارمندان اخراجی استفاده می‌کردند.

جمشيدی در رابطه با شيوه استفاده اين اسناد، گفت: برخی از اسناد را تصويربرداری کرده و بلافاصله بازگشت می‌دادند. برخی ديگر را در دو محلی که در تهران اجاره کرده بودند يا در کارخانه شير متعلق به پاليزدار تصويربرداری می‌کردند. آنان اسناد را هم به صورت مکتوب و هم لوح فشرده در ۷ نسخه تهيه کرده که تاکنون ۵ نسخه از آن از شهرستان‌های مختلف کشف شده است.


اختلاف ميان قوا از مباحث اصلی باند پاليزدار بوده

وی افزود: آنها با استفاده از شعار مقدس مبارزه با مفاسد اقتصادی ، تخريب شخصيت‌های سياسی و مذهبی را به شدت مدنظر داشتند. هم چنين اختلاف ميان قوا از مباحث اصلی آنان بوده و سعی می‌کردند در اين رابطه مطالبی را به دروغ مطرح کنند.

وی افزود: بسياری از اطلاعاتی که جمع آوری می‌کردند در مرحله اوليه بوده و ارزيابی نشده بود و حتی از شب نامه ها نيز استفاده می کردند. يا در مواردی نام و اسامی اشخاص را بيان می‌کردند در حالی که در اين رابطه تشابه اسمی وجود داشته است.

جمشيدی در ادامه در رابطه با شيوه انتشار اطلاعات، گفت: در قالب سخنرانی در مکان‌هايی چون دانشگاه‌ها و حوزه‌ها که متمرکز بر ذهن جوانان و دانشجويان بوده، اقدام به انتشار در رسانه‌ها می‌کردند و قصدشان نيز اين بوده که اين موارد را به صورت لوح فشرده و گسترده در اختيار همگان قرار دهند.

وی افزود: اطلاعاتی که در مورد شخصيت‌ها مطرح شده به دور از واقعيات بوده و صحت نداشته که اگر مطلبی موجود بوده فقط جنبه اعلامی آن را بيان می‌کردند نه جنبه اثباتی آن را. در حالی که بايد جنبه‌های اعلامی را از جنبه‌های اثباتی تفکيک کرد و در موارد گزارش‌های مراجع اعلامی را اثباتی تلقی می‌کردند.هم چنين افرادی که از خود به دفاع پرداخته بودند، دفاعيات آنها را منعکس نکردند.


۱۳ نفر در رابطه با اين پرونده دستگير شده‌اند


در برخورد با جريان انحرافی پاليزدار، مجلس را در کنار خود می‌دانيم

سخنگوی قوه قضاييه با تاکيد بر اين‌که قوه قضاييه در برخورد با جريان انحرافی پاليزدار ، مجلس را در کنار خود می‌داند ، هيات رئيسه و رئيس مجلس را در جريان دقيق قرار خواهد داد، گفت: قوه قضاييه نمی گذارد اين گونه افراد پشت مجلس قوه قضاييه و قوه مجريه خود را پنهان کنند و اطلاعات فراوانی از اين باند به دست آمده و ۱۳ نفر دستگير شده‌اند و پيشنهادم اين است که از هر گونه پيش داوری در اين رابطه خودداری شود.

وی يکی از اهداف مورد نظر اين افراد را تخريب قوه قضاييه عنوان کرد و گفت: يکی از اهداف آنان تخريب قوه قضاييه بوده تا قوه نتواند از نظام و شخصيت‌ها دفاع کند.

وی با تاکيد بر اين که نبايد اين موضوع را با بحث تحقيق و تفحص خلط کرد، گفت: اولا اگر تحقيق از قوه قضاييه بوده چرا اطلاعات را در بخش‌های اقتصادی و نظامی جمع آوری می‌کردند، هم چنين مخفی کردن اطلاعات در شهرهای مختلف خارج از تحقيق و تفحص و اراده مجلس انجام می‌شده است. ‌اگر مسير ، مسير تحقيق و تفحص بود چرا اطلاعات به صورت لوح‌های فشرده درآمده و در سطح عمومی به سخنرانی می پرداختند. اساسا در اين بحث تخريب شخصيت‌های مذهبی و سياسی به کرات وجود داشته است.

سخنگوی قوه قضاييه در پاسخ به اين سوال که آيا در رسيدگی به پرونده به اين نتيجه رسيده‌ايد که آنان ارتباطی با بيگانگان داشتند،گفت: آنها قصد خروج اطلاعات را به بيگانگان هم داشتند.

وی همچنين در پاسخ به اين سوال که آيا برای نماينده‌ای در اين رابطه قرار بازداشت شده يا می‌شود؟ اظهار کرد: نبايد هيچ‌گونه پيش‌داوری در رابطه با اين پرونده کرد و قراری هم صادر نشده است.

جمشيدی گفت: در عين احترامی که برای همه مسوولان در هر سه قوه قائليم اما مسير تحقيقات بايد طی شود. تحقيق کردن از هر مسوولی از هر قوا به معنی مجرميت اين افراد نيست. در روند رسيدگی به پرونده، قاضی بايد از افراد سوال کند و اين امر طبيعی است.

وی گفت: با توجه به اين‌که امروز دشمنان بودجه‌های هنگفتی را برای ضديت با ما قرار می‌دهند بايد توجه داشت که به سمت تخريب شخصيت‌ها رفتن به ويژه در آستانه انتخابات قطعا خواست دشمنان است و بايد آن را مورد توجه قرار داد.


عزل، تغيير و جابه جايی مديران امری طبيعی است

سخنگوی قوه قضاييه با بيان اين‌که عزل، تغيير و جابه جايی مديران امری طبيعی است، ادامه داد: به دنبال انجام تحقيقات و جلسه مفصلی که رييس قوه قضاييه با چند نفر از مسوولان قوه و مسوول وقت سازمان داشته‌اند به تفصيل راجع به اهمال‌هايی که در انجام وظايف بود، مطالبی مورد بررسی قرار گرفت و پس از اتمام جلسه رييس قوه قضاييه مصلحت ديدند که از وی در جای مناسبی استفاده شود.


يکی از مديران به دليل اهمال بازداشت است

جمشيدی افزود: قطعا کسی که اهمال کرده باشد در هر کدام از قوا که باشند قوه ابتدا از خود شروع می‌کند. در مورد يکی از مديران نيز به دليل اهمال قانونی وی در بازداشت است. تحقيق از يک نماينده مجلس نيز انجام شده و قطعا تحقيقات ادامه خواهد يافت. اميدواريم تا مرحله نهايی و روشن شدن ابعاد مختلف مجلس ، دولت ، دانشگاه و حوزه ، قوه قضاييه را ياری کنند.


جانشين رييس سازمان بازرسی طی يکی دو روز آينده مشخص می‌شود

وی در پاسخ به اين سوال که چه کسی جانشين رييس سازمان بازرسی خواهد شد؟ گفت: افراد مختلفی در اين زمينه بحث شده‌اند و فکر می‌کنم طی يکی دو روز آينده مشخص شود.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا پرونده عبدالله شهبازی نيز در ارتباط با پرونده پاليزدار بوده، گفت: پرونده شهبازی از اين پرونده جداست.

به گزارش ايسنا، دکتر عليرضا جمشيدی در ابتدای اين نشست خبری با اشاره به ديدار مسوولان و کارمندان دستگاه قضايی با مقام معظم رهبری ضمن تشکر از ايشان به دليل رهنمودهای‌شان و محبت‌هايی که نسبت به رييس قوه قضائيه و قضات اين دستگاه دارند، گفت: يکی از تاکيدات مقام معظم رهبری مقوله‌ی رايانه‌يی شدن در قوه قضاييه بود که امسال سال نهايی شدن رايانه در همه‌ی شعب دادسراها و دادگاه‌ها است.

سخنگوی قوه قضاييه با اشاره به اينکه امروز سالروز فرمان مقام معظم رهبری در رابطه با ابلاغ بند "ج" اصل ۴۴ قانون اساسی است، با بيان اين‌که قوه قضاييه در اين مورد اقدامات موثری انجام داده است، تصريح کرد: تشکيل کميته ويژه حمايت از سرمايه‌گذاری سالم و مشروع در استان‌ها، ابلاغ دستورالعمل جامع حمايت از سرمايه‌گذاری، رسيدگی به دعاوی مربوط به سرمايه‌گذاری در شعب ويژه، تعامل با بخش خصوصی به ويژه اتاق بازرگانی، صنايع و معادن و اتاق تعاون از جمله اقدامات قوه قضاييه در اين راستا به شمار می‌رود.


تشکل‌ها حريم ورود به پرونده‌های قضايی را رعايت کنند

در ادامه خبرنگاری با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی برخی از دانشجويان در مورد قوه قضاييه طی چند روز گذشته، از سخنگوی اين قوه خواستار توضيحاتی شد که جمشيدی در پاسخ گفت: مطالبات جامعه‌ی دانشجويی و تشکل‌ها به دو صورت انجام می‌شود. نخست بخشی مربوط به مطالباتی از قوه قضاييه در راستای اجرای عدالت، مبارزه با مفاسد و سرعت بخشيدن به روند رسيدگی‌ها، که ما هم اين گونه اظهارنظر ها و بيانيه‌ها را به فال نيک می‌گيريم اما در بخش ديگری متاسفانه اطلاعات دقيقی در مورد روند رسيدگی به پرونده‌ها وجود ندارد. تقاضايم از همه تشکل‌ها از هر طيف و جناح، اين است که حريم ورود به پرونده‌های قضايی را رعايت کنند. مباحث پرونده‌ها را نبايد با مباحث گروهی و سياسی قاطی کنيم.


پرونده ساختمان سعادت‌آباد زير نظر مستقيم دادستان تهران


مهندس ناظر، پيمانکار و کارفرما بازداشت شدند

جمشيدی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد حادثه ريزش ساختمانی ۷ طبقه در سعادت‌آباد، گفت: اين حادثه، حادثه‌ی دلخراشی بود که پرونده آن زير نظر مستقيم دادستان و با حساسيت دنبال می‌شود. دادستان تهران روز گذشته در محل حادثه حضور پيدا کرد بلافاصله عواملی که استنباط می‌شد چه به عنوان مقصر و چه به عنوان سهل‌انگار در اين رابطه دخيل‌اند شناسايی شدند. مهندس ناظر، پيمانکار و کارفرما بازداشت شدند و تحقيقات از شهرداری هم شروع شده است.

خبرنگاری به اختصاص بودجه‌ای از سوی دولت آمريکا برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ايران اشاره کرد و از جمشيدی خواستار توضيح در اين مورد شد که وی گفت: اين اقدام اوليه‌ای آمريکا نبوده، آمريکا به صورت مداوم دشمنانی‌های خود را با نظام و مردم از بدو پيروزی انقلاب ادامه داشته و خلاف تمام موازين حقوقی پذيرفته شده دست به اقداماتی در اين رابطه زده است. خوشبختانه اين توطئه‌ها برای مردم ما مشخص است و اين دشمنی امری تازه و جديد نيست.


جامعه جهانی نسبت به جسارت آمريکا عکس‌العمل نشان دهد

سخنگوی قوه قضاييه افزود: نظام ما با قدرت و استحکام و به کوری چشم دشمنان به ويژه آمريکا روز به روز در جهان نمود بيشتری پيدا می‌کند، حمايت از منافقين چه به صورت مالی و چه غيرمالی در گذشته نيز وجود داشته است.

وی افزود: حمايت از گروه‌های ضدانقلاب و سايت‌هايی که به صورت مرتبط عليه اين کشور اقداماتی را انجام می‌دهند برای ما امری پوشيده نيست ولی خوشبختانه مشخص شدن اين‌ها عزم ملت ما را در رابطه با استحکام نظام بيشتر می‌کند. اين بحث تازه‌ای نيست اما آنچه مهم است جسارت و قلدرمابی آمريکا است و اين امری است که جامعه جهانی بايد نسبت به آن عکس‌العمل نشان دهد.

سخنگوی قوه قضائيه در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با پرونده متهم به جاسوسی که به اعدام محکوم شد، خواستار ارائه توضيحات بيشتر شد که جمشيدی با بيان اينکه در مورد اين پرونده اطلاعات کاملی ارائه شد، گفت: روند رسيدگی به دليل ابعادی که در بخش تحقيقاتی به ويژه در وزارت اطلاعات در رابطه با اين پرونده بود ضرورت داشت که انجام شود. بلافاصله پس از تحقيقات مقدماتی به اين پرونده رسيدگی شد و قاضی اقدام به صدور رای کرد.

جمشيدی در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری در رابطه با پرونده عبدالله شهبازی گفت: اين پرونده شاکی خصوصی دارد، فرماندار شيراز، فرمانده‌ سپاه شيراز، بخشداری شيراز، خانواده شهدای حسينيه‌ی رهپويان شيراز و تعدادی از عشاير، شاکيان اين پرونده هستند. در بخشی که مربوط به اراضی آن منطقه است منابع طبيعی شکايتی را مطرح کرده در تاريخ ۲۹ خردادماه برای وی وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی صادر شد که وی با توديع وثيقه اکنون آزاد است و پرونده در حال رسيدگی است.


مبارزه با مفاسد اقتصادی به دور از هياهو و جنجال صورت گيرد

سخنگوی قوه قضائيه در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری در رابطه با فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری، گفت: مبارزه با مفاسد اقتصادی عزم قوه قضائيه است اما اين امر بايد به دور از هياهو و جنجال صورت گيرد. مقام معظم رهبری نيز تاکيد داشتند که اين اقدامات بايد به دور از هياهو و جنجال باشد. رويه‌ی ما نيز اين مساله را ثابت می‌کند، آمارهايی نيز در رابطه با مبارزه با مفاسد اقتصادی بارها از سوی مسوولان دستگاه قضايی ارائه شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با اظهارات اتحاديه اروپا در رابطه با نقض حقوق بشر و اعدام افراد زير ۱۸ سال، گفت: بارها گفته‌ام که ما به جزء مساله قصاص که حکم شرعی ما است، در ساير موارد اعدام زير ۱۸ سال نداريم. در مورد اين افراد هم با توجه به قانون سعی ما اين است که با صلح و سازش و پرداخت ديه سعی کنيم حکم اجرا نشود. ضرورت اينکه اين قانون بايد تغيير کند به عهده مجلس و لوايح قضايی است تا زمانی که قانون جديد نيامده اين احکام به قوت خود باقی است البته هم تمهيدات در اجرا و هم در قوانين پيش‌بينی شده است.


اگر در پيگيری مساله ترور رييس جمهور نياز به کمک باشد، اقدام می‌کنيم

به گزارش ايسنا، خبرنگاری از سخنگوی قوه قضائيه سوال کرد که با توجه به اينکه ترور رييس‌جمهور در يکی دو کشور مطرح شده، آيا دستگاه قضايی اقدامی را در اين رابطه انجام خواهد داد، گفت: در اين رابطه مراجع اطلاعاتی و به ويژه وزارت امور خارجه اقدامات انجام دهند؛ ما هم در اين رابطه اگر کمکی نياز باشد اقدام خواهيم کرد.

وی در رابطه با پرونده بمب‌گذاری شيراز نيز گفت: تحقيقات کماکان ادامه دارد ابعاد اطلاعاتی پرونده در حال رسيدگی است و انشا‌ءالله به محض اتمام تحقيقات مقدماتی، اطلاعات لازم ارائه خواهد شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوی قوه قضاييه: خروج اطلاعات سری ازسوی باند پاليزدار، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016