چهارشنبه 12 تیر 1387

حمايت يک اتحاديه بين المللی کارگری از تشکيل سنديکا در هفت تپه، راديو فردا

بهروز کارونی - اقدام کارگران شرکت نيشکر هفت تپه برای بازگشايی سنديکای خود با استقبال تشکل های کارگری در ايران و جهان مواجه شده است.

صدها کارگر شرکت نيشکر هفت تپه روز ۲۷ خرداد ماه در جريان اعتصاب اخير خود، اعضای هيئت بازگشايی سنديکای کارگری شان را که حدود دو دهه قبل از کار آن جلوگيری شده بود، انتخاب کردند.

اين در حالی است که پيش از آن، وزارت اطلاعات و وزارت کار و امور اجتماعی بارها مخالفت خود را با تشکيل سنديکا اعلام کرده بودند.

اقدام کارگران شرکت نيشکر هفت تپه که به رغم اعمال فشارهای دولت انجام گرفته، با استقبال تشکل های کارگری در ايران و جهان مواجه شده است.

فدراسيون جهانی کارگران بخش های صنايع کشاورزی، مواد غذايی، هتلداری، رستوران، توزيع مواد غذايی و تنباکو، «آی يو اف»، به نمايندگی از ۳۷۳ اتحاديه کارگری و سنديکا در ۱۲۱ کشور، حمايت کامل خود را از مبارزه صنفی کارگران برای دريافت دستمزد و ارزش ها و حقوق مدنی شان اعلام کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رون اوزوالد، دبير کل «آی يو اف»، در نامه ای خطاب به کارگران شرکت نيشکر هفت تپه نوشت: « اين حق همه کارگران است که آزادانه به سازمان های کارگری بپيوندند و با کارفرمايان خود بطور دسته جمعی مذاکره کنند. اين حق به علت اينکه در اسناد بين المللی حقوق بشر به رسميت شناخته شده است، به عنوان قانون بين المللی ضمانت اجرايی دارد.»

وی با تاکيد بر اين موضوع که هيچ شرکت، مدير و دولتی نمی تواند کارگران را از اين حق محروم کند، افزود: «شما کارکنان هفت تپه با ايجاد سازمان خود و مستقل از دولت، امکان دستيابی فعالانه به حقوق تان را فراهم کرده ايد.»

آقای اوزوالد همچنين نوشت که اين فدراسيون نسبت به واکنش مقامات ايرانی نسبت به تشکيل سنديکای کارگری در شرکت نيشکر هفت تپه دچار توهم نيست، «زيرا هر سازمان مستقلی، چالشی عليه خودکامگی است. مبارزه شما مبارزه ساده ای نيست، اما من قول می دهم که شما حمايت همه اعضای اتحاديه های کارگری اين فدراسيون را پشت سر خود خواهيد داشت.»

پيش از اين هم اتحاديه آزاد کارگران ايران از اين اقدام کارگران هفت تپه را به عنوان گامی مهم در راستای برپايی تشکل های مستقل کارگری و آغاز دوره نوينی در تلاش برای ايجاد تشکل از سوی کارگران مراکز توليدی و صنعتی ارزيابی کرده بود.

در همين ارتباط، برخی از فعالان کارگری بر اين باورند که تشکيل سنديکا در شرکت نيشکر هفت تپه، به دليل شمار زياد کارگران اين شرکت، تاثير گسترده ای در نقاط گوناگون ايران خواهد داشت.

کوروش، يکی از کارگران شرکت نيشکر هفت تپه در ارتباط با اين حمايت اظهار عقيده کرد:«هر جا که کارگران از طرف سنديکاها و اتحاديه های کارگری حمايت شوند، باعث دلگرمی و اميدواری آنان در راستای تحقق هر چه بيشتر اهداف سنديکايی شان، از جمله کارگران هفت تپه خواهد شد.»

«تهديدها ادامه دارد»

با اين حال اين کارگران اعلام کرده اند که مخالفت های وزارت اطلاعات و وزارت کار و امور اجتماعی که مخالف تشکيل سنديکا هستند، اکنون نيز ادامه دارد.

کوروش، يکی از کارگران شرکت نيشکر هفت تپه در اين مورد به راديو فردا گفت: «به دوستان ما گفته اند که در آينده با شما کار داريم و خيال نکنيد همينطور که داريد کارتان را انجام می دهيد، ما ساکت ايستاده ايم.»

او افزود:« تهديد کنندگان درتماس های خود همچنين گفته اند که در آينده پس از اينکه آب ها از آسياب افتاد، با شما کار خواهيم داشت.»

کوروش در مورد اين تهديدها گفت: «اين تهديدها ديگر قديمی شده اند و ما تا به حق و حقوق مان نرسيم، دست از مبارزه بر نمی داريم. اين مبارزه مرگ و زندگی برای ما به حساب می آيد.»

آخرين اعتصاب کارگران شرکت نيشکر هفت تپه که ۵۰ روز به طول انجاميد، در پی اين وعده مدير عامل اين شرکت که در صورت بازگشت به کار، حقوق معوقه آنان در مدت ۱۴ روز پرداخت خواهد شد، در روز پنجم تير پايان يافت.

کارگران سه هفته به مديريت شرکت فرصت دادند و اعلام کردند که در غير اين صورت، مجددا اقدام به اعتصاب خواهند کرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حمايت يک اتحاديه بين المللی کارگری از تشکيل سنديکا در هفت تپه، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016