شنبه 15 تیر 1387

محمد خاتمی: سرنوشت ۴ ديپلمات ما از مصيبت‌های اخلاقی جهان امروز است، نوروز

خانواده‌ی چهار ديپلمات ربوده شده‌ ايرانی ربوده شده در لبنان با رييس جمهور سابق کشورمان ديدار وگفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی بنياد باران؛ حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمی ضمن ابراز اميدواری نسبت به اين که به زودی بتواند اين عزيزان را ببيند و از وضعيت آن‌ها اطلاع پيدا کند، گفت: مساله‌ اين چهار عزيز، متوسليان، اخوان، موسوی و رستگارمقدم فراتر از يک مساله‌ عاطفی است. اين مساله پيوندی با ايران، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و مهم‌تر از آن با آن چه امروز در عرصه‌ بين‌المللی می‌گذرد، پيدا می‌کند؛ بنابراين بايد از اين ديدگاه به اين مساله نگاه کرد.

رييس موسسه‌ی بين‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، هم‌چنين با اشاره به سفرهای خود به ديگر کشورها گفت: در بعضی جاهايی که می‌روم صحبت می‌شود؛وقتی از محو اسرائيل اظهارنظری شده خيلی حساسيت نشان می‌دهند، می‌گويم اين يک حساسيت است، اما آيا ما در اين دنيا وقتی ۶۰ سال است يک ملتی واقعا و عملا محو می‌شود و نه اين که فقط ادعای محو آن ملت می‌شود، يعنی فلسطين از نقشه حذف می‌شود و می‌گويند نامی از فلسطين و ملت آن نباشد، حتی اجازه داده نشود ميليون‌ها آواره‌ای که از خانه بيرون رانده شده‌اند به سرزمين‌شان برگردند، حساسيتی در دنيا پيدا نمی‌شود، بلکه برعکس از محوکننده‌ی يک ملت حمايت می‌شود و اين نشان‌دهنده‌ی سقوط اخلاق در عرصه‌ی بين‌المللی است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خاتمی افزود: ما از معيارهای دوگانه صحبت می‌کنيم اين بد است، ولی گاهی در اعمال اين معيارهای دوگانه آن قدر سقوط اخلاقی وجود دارد که وصف‌ناپذير است و معتقديم اين اوضاع بايد به نحو بارزتری تحول پيدا کند. بالاخره يک جايی بزرگ‌ترين زرادخانه‌ی اتمی دنيا بعد از چهار – پنج کشور اتمی بزرگ دارد و کاملا مورد حمايت است، ولی يک کشوری که آشکارا می‌خواهد فناوری صلح‌آميز هسته‌يی داشته باشد و عضو NPT هم هست، اين طور مورد فشار قرار می‌گيرد و اين معيار دوگانه است.
رييس بنياد باران در ادامه گفت: سرنوشت عزيزان ما هم از جمله مصيبت‌های اخلاقی جهان امروز است؛ يعنی از محو يک ملت و يک تاريخ حساسيت برانگيخته نمی‌شود، اما يک صحبت که می‌شود اين طور حساسيت نشان داده می‌شود؛ چهار نفر انسان آن هم نه انسان عادی، انسان‌هايی که مومن هستند، نماينده‌ی انقلاب و ملت هستند بدون هيچگونه جرم سياسی گم می‌شوند و هيچ نشانی از آنها داده نمی‌شود، حساسيتی هم در عرصه‌ی بين‌المللی ايجاد نمی‌شود. ولی راجع به فلان فعاليت، فلان موضوع بسيار کوچک يا موهوم آنطور حساسيت نشان می‌دهند.
خاتمی تاکيد کرد: دولت موظف است مساله را پيگيری کند؛ همانطور که در گذشته و حال نيز اين کار وجود داشته است. البته دولت‌ها محذوراتی هم دارند. بايد در عرصه‌ی بين‌المللی سوال کنيم چرا اينقدر شاهد سقوط اخلاقی در دنيا هستيم؟
رييس موسسه‌ی بين‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، با اشاره به طرح گفت‌وگوی تمدن‌های خود، گفت: يکی از موضوعات گفت‌وگو اخلاقی کردن سياست است. آيا چنين چيزی ممکن است؟ معتقدم بله ممکن است ؛ولی سياست امروز که بر پايه‌ی زور و قدرت می‌گردد، بايد در دنيا عوض شود تا سياست اخلاقی شود. اختلاط بين سياست با اخلاق به صورتی که امروز است جاری است محال است؛به همين دليل ساختار سازمان و هم معنای سياست در دنيا و هم اينکه چه کسانی دست‌اندرکار سياست در دنيا هستند همه از نظر اديان و مصلحان بزرگ بايد تعريف شود و می‌توان به نقطه‌نظراتی مشترک رسيد.
خاتمی تصريح کرد: گم شدن چهار انسان عزيزی که همه به آنها علاقه داريم تاثرآور است ولی از آن تاثر بزرگ‌تر نحوه‌ی برخورد جامعه‌ی جهانی است با اين جريان و ناکام ماندن تلاش برای اينکه آشکار شود اين مسئله چيست اين امر نشانه‌ی اخلاق در دنيای امروز است و مشکلی بزرگ است.
رييس جمهور سابق کشورمان در ادامه گفت: اگر واقعا از نظر محيط زيست که خطر بزرگی برای دنياست و باز هم می‌توان همين تخريب محيط زيست را يکی از نتايج سقوط اخلاقی دانست، ويران شدن بنيادهای مسلم اخلاق در روابط بين‌المللی امروز مصيبت بزرگ‌تر است.
وی گفت: در مورد عزيزان مفقود شده همه وظيفه داريم کار کنيم تا مسئله را زنده نگه داريم چون معمولا وقتی کسی از موقعيت مشخص و مطرحی کنار می‌رود بعد از مدتی فراموش می‌شود؛ ۲۷ سالی است که از اين عزيزان خبری نيست بايد درباره‌ی اين موضوع حتی از بعضی مجامع محترم و شخصيت‌های معتبری در اين زمينه کمک بگيريم. خواست جامعه‌ی ايرانی، خواست خانواده‌ها را از اين طريق هم پيگيری کنيم. طبعا دستگاه ديپلماتيک نيز می‌تواند به صحنه بيايد همچنان که در گذشته و حال در اين مورد تلاش‌هايی صورت گرفته است امروز هم با حفظ اصول و معيارهايمان بکوشيم از سرنوشت اين فرزندان ملت اطلاع پيدا کنيم؛ دولت لبنان همچنين سيد حسن نصرالله هم می‌توانند موثر باشند؛ طرح رسانه‌ای، مطبوعاتی، اطلاع‌رسانی اين مسئله هم مهم است.
در ابتدای اين ديدار خانواده‌ی چهار ديپلمات ايرانی ربوده شده در لبنان به طرح ديدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
سيد محسن موسوی، کاظم اخوان، احمد متوسليان و تقی رستگارمقدم چهار ديپلمات ايرانی در تاريخ ۱۴ تير ماه ۱۳۶۱ به دست نيروهای فالانژ وابسته به ارتش اسرائيل در بيروت ربوده شدند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمد خاتمی: سرنوشت ۴ ديپلمات ما از مصيبت‌های اخلاقی جهان امروز است، نوروز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016