دوشنبه 17 تیر 1387

نتایج نظرسنجی عصرایران + دور دوم انتخابات اینترنتی

نتایج اولین نظرسنجی انتخاباتی عصرایران، حکایت از برتری نسبی "محمدباقر قالیباف، محمدرضا عارف و محمود احمدی نژاد" دارد.

در این نظرسنجی، از کاربران عصرایران پرسیده شده بود "به فرض عدم نامزدی آقای خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری، به کدام یک از افراد زیر رای می دهید؟"

۱۵۸۲۷ نفر در این نظر سنجی شرکت کردند و طی آن گزینه های مطرح شده به ترتیب زیر موفق به کسب آرای شرکت کنندگان شدند:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

۱- محمدباقر قالیباف ۳۱.۰۲ %
۲- محمدرضا عارف ۲۶.۱۵ %
۳- محمود احمدی نژاد ۱۸.۱۱ %
۴- علی لاریجانی۹.۰۹ %
۵- حسن روحانی۹.۰۲ %
۶- مهدی کروبی ۵.۹۹ %
۷ـ غلامعلی حداد عادل۰.۶۲ %

با توجه به اینکه هیچ کدام از افراد مطرح شده نتوانسته اند حد نصاب ۵۰ درصد آرا را کسب کنند و با توجه به این که سه نفر صدر جدول به گونه ای نماینده گرایش های خاص سیاسی هستند ، بی آنکه جریانی اغلبیت قاطع داشته باشد(و این نتیجه ای قابل تأمل است) عصرایران در ادامه نظرسنجی سه نفری که بیشترین رای را به دست آورده اند را به طور جداگانه در مرحله دوم به رای عمومی کاربران می گذارد.

در ضمن، چنانچه آقای خاتمی، کاندیداتوری خود را منتفی نکنند، نام ایشان نیز در نظرسنجی های بعدی خواهد آمد زیرا هدف از نظرسنجی حاضر، وزن سنجی چهره های مطرح در غیاب یکی از مطرح ترین کاندیداهای احتمالی یعنی آقای سید محمد خاتمی است.

در مرحله نخست نظرسنجی، تعداد زیادی از کاربران، خواستار درج افراد دیگری مانند آقایان نجفی، افروغ، اعلمی، ... بوده اند که انشاءالله با جدی تر شدن نام این افراد، در نظرسنجی های آتی، آنها نیز در معرض رای کاربران قرار خواهند گرفت.

تعدادی از کاربران نیز در کامنت های خود، خواستار گنجاندن گزینه "هیچ کدام" بوده اند.

ضمن سپاس از این عزیزان، توضیحا خدمت آنها و سایر کاربران معروض می دارد که گزینه "هیچکدام" می تواند حاوی چند مفهوم باشد از جمله "در انتخابات شرکت نمی کنم"، "در انتخابات شرکت می کنم ولی رای سفید می دهم"، "در انتخابات شرکت می کنم ولی به فرد دیگری جز اینها رای می دهم که نامش ذکر نشده است" و ... بنابراین، همانطور که ملاحظه می شود، این گزینه نمی تواند دارای مفهوم دقیقی باشد.

مع الوصف، در نظرسنجی های آینده، می توان این گزینه را نیز آورد و نتیجه آن را جمع بین این چند مفهوم دانست. زیرا به هر حال این واقعیت وجود دارد که بسیاری از مردم یا در انتخابات شرکت نمی کنند یا اگر هم شرکت کنند، الزامی ندارند که حتما به یکی از این افراد رای دهند.

با این حال، از آنجا که در نظرسنجی حاضر، همانطور که قبلا نیز ذکر شده است، هدف اصلی، وزن سنجی "نسبی" بین "افراد موجود" است، به ذکر نام ها اکتفا شده است.

ذکر این نکته ضروری است که نتیجه نظرسنجی، صرفا محصول آرای اینترنتی کاربران عصرایران است و اصراری به تعمیم آن به کل جامعه نمی باشد چه آنکه تجربه ثابت کرده است دیدگاه های اهالی اینترنت که عمدتا از قشر تحصیل کرده جامعه هستند، الزاما منطبق با برآیند کلی آرای جامعه ایران نیست ولی با توجه به تاثیرگذاری و اهمیت قشر تحصیل کرده جامعه، از نظر کیفی این آرا قابل توجه است.

برای شرکت در نظرسنجی جدید به صفحه اول بروید.

asriran.com / عصرایران
علی بخشی

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نتایج نظرسنجی عصرایران + دور دوم انتخابات اینترنتی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016