سه شنبه 21 اسفند 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افت حمایت از اقدام علیه برنامه اتمی ایران، بی بی سی

نظرسنجی در 31 کشور جهان که به سفارش بی بی سی انجام شده حاکی از افت حمایت از اقدامات شدید بین المللی علیه ایران بر سر برنامه اتمی آن کشور است.

اکنون تعداد کسانی که می گویند ایران باید به خاطر خودداری از تن دادن به قطعنامه های سازمان ملل با تحریم یا ضربات نظامی روبرو شود در مقایسه با 18 ماه قبل کاهش یافته است.

آمریکا و متحدان غربی آن معتقدند ایران ممکن است درحال توسعه ظرفیت ساخت سلاح های هسته ای باشد. ایران با قوت این ادعاها را رد می کند.

در این نظرسنجی از بیش از 30 هزار نفر، بیشتر پرسش شوندگان گفتند ایران در صورت نظارت و بازرسی سازمان ملل باید اجازه تولید سوخت اتمی را داشته باشد.

استیون کال، مدیر پایپا، شرکتی که این نظرسنجی را در همکاری با "گلوب اسکن" به سفارش سرویس جهانی بی بی سی انجام داده است گفت: "به نظر می رسد که مردم بسیاری از کشورها علاقه مند به فروکش کردن رویارویی با ایران و استفاده از بازرسی های سازمان ملل برای اطمینان از عدم توسعه سلاح اتمی توسط ایران باشند."

این نظرسنجی در 31 کشور جهان انجام شد که به مقایسه نتایج با نظرسنجی مشابهی در ژوئن 2006 کمک می کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حمایت افکار عمومی از تحریم یا زدن ضربات نظامی به ایران در بیش از نیمی از کشورهای مورد مطالعه افت کرده است، از جمله در کشورهایی که حمایت از اقدامات شدید علیه ایران در آنها بالاتر از سایرین بود.

به عنوان نمونه در استرالیا حمایت از این اقدام ها 10 درصد (از 52 درصد به 42 درصد)، در بریتانیا 9 درصد (از 43 درصد به 34 درصد) و در آلمان نیز 9 درصد (از 46 درصد به 37 درصد) افت کرده است.

در مجموع تنها 7 درصد افراد مورد پرسش در نظرسنجی پایپا/گلوب اسکن از ایده زدن ضربات نظامی به ایران برای از کار انداختن برنامه اتمی آن کشور حمایت کرده اند.

به گفته فرانسیس هریسون خبرنگار بی بی سی اکثر مصاحبه های این نظرسنجی بعد از انتشار گزارش "برآورد اطلاعاتی آمریکا" در دسامبر گذشته انجام شده است. آن گزارش با گفتن اینکه ایران برنامه تسلیحات اتمی اش را در سال 2003 متوقف کرد بسیاری را شگفت زده کرد.

تحلیلگران می گویند که آن ارزیابی تا حدودی تلاش های آمریکا و اروپایی ها برای افزایش فشار بر ایران از طریق تحریم های گسترده تر سازمان ملل را تضعیف کرد.

کاهش تنش

با این حال دولت آمریکا می گوید هنوز ایران را یک خطر می داند و اسرائیل نیز بر این اعتقاد است که ایران قصد ساخت سلاح های اتمی را دارد.

این دو کشور در کنار کره جنوبی تنها کشورها در نظرسنجی بودند که اکثریت قابل توجه در آنها از تحریم ها یا اقدام نظامی علیه ایران حمایت می کردند.

گزارش برآورد اطلاعاتی آمریکا در مقایسه با سال 2006 به کاهش تنش کمک کرده است. در آن سال نظرسنجی بی بی سی نشان داد که نگرانی بین المللی درباره فعالیت های اتمی ایران در اوج خود است.

این همان سالی بود که ایران پلمپ آژانس بین المللی انرژی اتمی بر تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز را فک کرد و اعلام کرد برای نخستین بار موفق به غنی سازی اورانیوم شده است.

در 14 کشور از میان 21 کشوری که در سال 2006 نظرسنجی در آنها صورت گرفت، حداقل 35 درصد از اقدامات شدید علیه ایران حمایت می کردند. در نظرسجی تازه در سال 2008، این میزان حمایت از اقدامات شدید در تنها 9 کشور از 21 کشور مشاهده شد.

به طور متوسط، بیش از 40 درصد افراد مورد پرسش در آسیا، آفریقا، خاورمیانه و قاره آمریکا از دیپلماسی به عنوان مسیر صحیح حمایت کردند.

اما خبرنگار ما فرانسیس هریسون می گوید ایران ممکن است این مساله را نگران کننده بیابد که 40 درصد در چین - از مهمترین شرکای تجاری ایران و عضو دائم شورای امنیت - از تدابیر تنبیهی علیه ایران حمایت کردند.

در این نظرسنجی که در فاصله 31 اکتبر 2007 تا 25 ژانویه 2008 انجام شد، 32 هزار و 39 نفر در کشورهای آرژانتین، استرالیا، کانادا، شیلی، چین، کستاریکا، مصر، السالوادور، فرانسه، غنا، آلمان، بریتانیا، گواتمالا، هندوراس، هند، اندونزی، اسرائیل، ایتالیا، ژاپن، کنیا، مکزیک، نیکاراگوئه، نیجریه، پاناما، فیلیپین، پرتغال، روسیه، کره جنوبی، اسپانیا، ترکیه و آمریکا رو در رو یا تلفنی مورد مصاحبه قرار گرفتند.

در 13 عدد از این 31 کشور نظرسنجی به مناطق عمده شهری محدود بود. حاشیه خطا از +/- 2 و 4 دهم تا 4 و 4 دهم درصد متغیر است.





















Copyright: gooya.com 2016