چهارشنبه 19 تیر 1387

مدير کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد: انجمن صنفی روزنامه‌نگاران فاقد جايگاه حقوقی است، فارس

خبرگزاری فارس: مدير کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بر اساس گزارشات و مکاتبات مرجع قانونی ذی‌ربط ( وزارت کار و امور اجتماعی ) انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در حال حاضر فاقد جايگاه حقوقی است.


محمد پرويزی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس در پاسخ به اين پرسش که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران پس از صدور حکم ديوان عدالت اداری در چه شرايط و جايگاه حقوقی قرار دارد، تصريح کرد: بر اساس گزارشات و مکاتبات مرجع قانونی ذی‌ربط _ وزارت کار و امور اجتماعی _اين انجمن در حال حاضر فاقد جايگاه حقوقی است.

وی در رابطه با دلايل مراجع قانونی از جمله وزارت کار و امور اجتماعی در رابطه با اين تصميم،‌ گفت: بهتر است دلايل حقوقی و دلايل قانونی تصميم آن وزارتخانه از مسئولان مربوطه سؤال شود اما بر اساس آنچه به معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی منعکس شده است علت اين تصميم عدم رعايت ضوابط مقرر در آئين‌نامه نحوه فعاليت انجمن صنفی و عدم پايبندی هيئت مديره انجمن به مفاد اساسنامه اين انجمن مطابق ضوابط مربوطه بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مدير کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اين پرسش که آيا اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی رأساً دستور خودداری رسانه‌های جمعی از انعکاس مطالبی با عنوان انجمن صنفی روزنامه نگاران را صادر نموده و به تعبيری برای رسانه‌ها تعيين تکليف کرده است، اظهار داشت: خير. ما دخالتی در تصميمات مراجع قانونی ذی‌ربط نداريم. وزارت کار و امور اجتماعی که مرجع صدور مجوز اوليه فعاليت آن تشکل بوده است کتباً از وزارت ارشاد خواسته است که به رسانه‌های جمعی اعلام شود که از عنوان نمودن انجمن صنفی روزنامه نگاران به دليل نداشتن جايگاه حقوقی آن تا تشکيل انجمن بعدی توسط روزنامه‌نگاران خودداری شود.
وی تأکيد کرد: اين تقريباً مضمون چيزی است که از سوی ارشاد به رسانه‌های عمومی منتقل شده و ربطی به تصميم ارشاد نداشته است.
پرويزی در رابطه با نظر خود در مورد فعاليت انجمن‌های صنفی از جمله اين تشکل،‌ گفت: ما جداً موافق فعاليت‌های قانونی اين قبيل تشکل‌ها و انجمن‌ها بخصوص در حوزه مطبوعات هستيم و از آنها حمايت می‌کنيم. حتی علاقه‌مند به شرکت در نشست‌هايی به منظور رفع مشکلات معمول در روند فعاليت‌های آنان در قالبی ضابطه‌مند و قانونی هستيم.
وی ادامه داد: اتفاقاً توصيه ما به رسانه‌های عمومی در راستای کاهش و رفع زمينه تنش‌های رسانه‌ای با توجه به درخواست وزارت کار و امور اجتماعی با انگيزه سوق دادن تلاش‌ها در يک مجرای قانونی بوده است.در جايی که متوليان گذشته اين انجمن خود نيز اعلام آمادگی برای دادن اختيار کامل تعيين تکليف کار انجمن به وزارت کار را مطرح کرده‌اند؛ بهتر است نشريات هم با عدم ورود در اين مقوله به خواسته آنان و درخواست وزارت کار کمک کنند.
مدير کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با انتشار نامه‌ای از جانب شما برای رسانه های گروهی توسط برخی سايت‌های خارجی، گفت:آقای مزروعی تحت عنوان رئيس انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران نامه‌ای خطاب به جناب آقای ملکيان معاون محترم امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنظيم و ارسال کرده است که با کمال تعجب يک روز قبل از وصول آن، متن کامل اين نامه در برخی سايت‌های خارجی فارسی زبان که عناد و خصومت روشنی با نظام و ارزش‌های سياسی و دينی ملت عزيز ايران دارند انعکاس يافته است.
وی ادامه داد: در نامه آقای مزروعی متن نامه محرمانه‌ای منتسب به اداره کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد خطاب به رسانه های جمعی درج گرديده است که به فرض صحت آن، چند سؤال جدی در اين زمينه مطرح می گردد.اولاً: وی چگونه به نامه‌ای طبقه بندی شده دست يافته و چه کسی آنرا در اختيار ايشان گذاشته است؟ ثانياً: وی چگونه به خود اجازه داده است که متن نامه‌ای محرمانه را که مطابق قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی مجازات‌هايی برای بانيان انتشار آن پيش‌بينی شده است را انعکاس دهد و مهمتر از همه اين که چرا متن اين نامه در قالب نامه خطاب به معاونت مطبوعاتی قبل از دريافت توسط ارشاد در اختيار سايت‌های معاند قرار گرفته است؟
وی تأکيد کرد: متأسفانه برخی از دوستان تصور می‌کنند ارتباط با رسانه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ايران آن هم تا حد افشای نامه‌های طبقه بندی شده عاری از قبح و مذمت قانون و مردم شريف و متدين کشور است.برای بنده و بسياری از همکاران مطبوعاتی بسيار غريب است که افرادی از يک سو ادعای دلسوزی برای کشور و نظام را داشته باشند و از سوی ديگر پای ثابت رسانه‌های دشمن برای پر کردن برنامه‌های ضد ايرانی آنان را تشکيل دهند.
توصيه بنده به اين قبيل دوستان اين است که در اين رويه خود تجديد نظر کنند.

Copyright: gooya.com 2016