پنجشنبه 20 تیر 1387

تفکيک کميسيون امنيت ملی به دو کميسيون سياست خارجی و امنيت بين‌الملل و امنيت و امور داخلی، ايسنا

جلسه‌ی کميسيون تدوين آيين‌نامه‌ی داخلی مجلس امروز(پنج‌شنبه) با حضور مهمانان ويژه از جمله دکتر علی لاريجانی رييس مجلس، دکتر غلامعلی حدادعادل رييس مجلس هفتم و دکتر بهرامی رييس کميسيون تدوين آيين‌نامه‌ی داخلی در دوره‌ی هفتم مجلس تشکيل جلسه داد و طی مصوبه‌ای کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی را به دو کميسيون سياست خارجی و امنيت بين‌الملل و امنيت و امور داخلی تفکيک کرد.

يوسف‌نژاد، عضو کميسيون تدوين آيين‌نامه‌ی داخلی با اعلام اين خبر به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: در اين جلسه مباحثی که مربوط به اول هر دوره و احيانا تجمع افراد در بعضی کميسيون‌ها و کاهش مراجعه به بعضی کميسيون‌های ديگر است مطرح شد و قرار شد با تصميم مجلس اين بخش از آيين‌نامه‌ی داخلی تغيير کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی با اعلام خبر تفکيک کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی به دو کميسيون سياست خارجی و امنيت بين‌الملل و امنيت و امور داخلی اين تصميم را تا حدودی راهگشا دانست و گفت: سنخيت دستگاههای اجرايی و شرح وظيفه‌ی کميسيون فعلی باعث شده اين تفکيک انجام شود.

به گفته‌ی وی وزارت کشور، وزارت اطلاعات، سازمان ثبت احوال و دستگاههايی که مربوط به امور دفاعی هستند با کميسيون امنيت و امور داخلی ارتباط دارند و مسائل بين‌المللی نيز در کميسيون سياست خارجی و امنيت بين‌الملل بررسی می‌شود. همچنين مسائل مربوط به شوراها و مديريت و عمران شهری نيز از جمله مسائلی است که به کميسيون عمران مربوط می‌شود.

يوسف‌نژاد با بيان اين‌که قرار است توجه ويژه‌ای به کميسيون اصل نود صورت گيرد، ادامه داد: در تصميمات امروز تأکيد، تأييد و پشتيبانی از اين کميسيون صورت گرفت و ترکيب اعضای آن و شرح وظيفه و فعاليت‌های کميسيون اصل نود تغيير يافت و قرار شد که از همه‌ی کميسيون‌های مجلس در اين کميسيون عضو باشند و درواقع هر کميسيونی يک نماينده علاوه بر نمايندگانی که خود مايل به عضويت در کميسيون اصل نود هستند، داشته باشد.

اين عضو کميسيون تدوين آيين‌نامه‌ی داخلی مجلس اظهار داشت: نکته‌ی ديگر که قرار شد در تنظيم آيين‌نامه مدنظر قرار گيرد تقويت ظرفيت‌های قانونی انجام وظيفه‌ی نمايندگی به ويژه در بعد نظارتی بود به گونه‌ای که اثرات مثبتی در بيرون داشته باشد. همچنين موضوعی که مدنظر قرار گرفت آن بود که ارکان اصلی مجلس در اين آيين‌نامه مورد تأييد و تأکيد قرار می‌گيرد ولی شرايط به گونه‌ای است که نمايندگان بتوانند با حفظ شأن مجلس و قدرت قانونی خود به گونه‌ای فعاليت کنند که مجلس به در رأس امور بودن نزديک‌تر شده و بعد نظارتی آن تقويت شود.

به گفته‌ی يوسف‌نژاد برآيند اين فعل و انفعالات در مجلس منجر به پيامدهايی می‌شود که امور اجرايی را پويا و خلاق کند و در زندگی مردم و مسائلی مثل رونق اقتصادی و گردش پولی و رفع مشکلات مبتلابه جامعه و اشتغال نمود عينی داشته باشد.

به اعتقاد وی ديدگاه در کميسيون آيين‌نامه به گونه‌ای است که مجلس با تنظيم مناسبات با قوای ديگر به مسائل اصلی مملکت بپردازد و به گونه‌ای حرکت کند که با حفظ استقلال قوا برآيند اين همکاری به سود مردم شده و با تنظيم قوانين روشن و واقع‌بينانه به سمتی حرکت کنيم که بتوانيم اجرا را تسهيل کرده و در زندگی مردم اثرات مثبت بگذاريم.

وی در پايان تأکيد کرد که مصوبات کميسيون تدوين آيين‌نامه بايد در صحن مجلس به تصويب نمايندگان برسد.

Copyright: gooya.com 2016