دوشنبه 24 تیر 1387

قاليباف در گفت‌وگو با رويتر: تعليق نامحتمل است، ايسنا

* غرب دوران پيش از انقلاب را فراموش کند
* واکنش ايران به هر گونه عمليات نظامی شديد خواهد بود


شهردار تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری انگليسی رويتر گفت که اگر منتقدان ايران درک کنند که جمهوری اسلامی ايران قصد ترک صحنه را ندارد، تهران و واشنگتن می‌توانند به مصالحه دست يابند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدباقر قاليباف در اين گفت‌وگو به برنامه هسته‌يی ايران، روابط ناآرام ايران و آمريکا و نقش ژئوپولتيک ايران در خاورميانه پرداخت و گفت: اشتباه آمريکا و غرب اين است که فکر می‌کنند هنوز هم می‌توانند به دوران پيش از انقلاب اسلامی ايران (در سال ۱۹۷۹ ) برگردند، آنها بايد اين را فراموش کنند.

قاليباف افزود که دشمنان ايران بايد اذعان داشته باشند که نظام تقريبا ۳۰ ساله ايران يک تصوير دموکرات از اراده مردم ايران است و اعتقادات مذهبی آنها را نشان می‌دهد.

قاليباف تاکيد کرد که ايران و آمريکا منافع امنيتی مشترکی در منطقه نفت خيز و ناآرام خاورميانه دارند، اما معيارهای دوگانه آمريکا در زمينه دموکراسی، تروريسم و حقوق زنان و نيز مساله هسته‌يی ايران مانع هر گونه تفاهم است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شهردار تهران گفت: ايران درحقيقت در منطقه حضور دارد، آنها بايد اين مسائل را از راه درست آن حل کنند، نه از طريق تلاش برای ناديده گرفتن يا حذف ايران.

قاليباف با اشاره به اتفاق نظر ملی درباره نياز به فن آوری هسته‌يی صلح آميز در ايران افزود که تنها برخی اختلاف‌ها درباره اين که چه روش‌هايی در برخورد با غرب بايد اتخاذ شود وجود دارد.

شهردار تهران گفت: ما چگونه می‌توانيم جهان را مطمئن کنيم که به دنبال تسليحات هسته‌يی نيستيم؟ ايرانی‌ها می‌خواهند اين اطمينان را به جهان بدهند و با جهان تعامل داشته باشند.

قاليباف که در طول جنگ ايران و عراق در سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ از فرماندهان جنگ تحميلی بود گفت که با توجه به گرفتار شدن ارتش آمريکا در بحران هايی که گريبانگير عراق و افغانستان است وی شک دارد آمريکا به ايران حمله کند.

شهردار تهران گفت: ما معتقديم آمريکا هرگز به چنين کار غيرعاقلانه‌ای دست نخواهد زد و کاری را که در قبال عراق و افغانستان انجام داد با ايران تکرار نخواهد کرد.

به گزارش ايسـنا، وی حتی عمليات‌های نظامی محدود آمريکا را نيز محتمل ندانست؛ زيرا ايران واکنش شديدی نشان خواهد داد.

قاليباف گفت: آغاز کردن اين مساله در دست آمريکا است، اما پايان آن اين طور نيست.

وی تاکيد کرد که ديپلماسی گزينه منطقی‌تری است.

شهردار تهران اگرچه از مذاکرات درباره بسته مشوق‌های پيشنهادی ۱+۵ حمايت کرد اما گفت که احتمال اين که ايران با درخواست تعليق غنی سازی اورانيوم موافقت کند وجود ندارد.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا ايران بدون کنار گذاشتن حق خود در زمينه چرخه سوخت هسته‌يی، غنی سازی را متوقف خواهد کرد تا مذاکرات بتواند آغاز شود گفت: نامحتمل است.

قاليباف در ادامه نيز گفت که هنوز تصميم نگرفته است در دور بعدی انتخابات رياست جمهوری ايران شرکت کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های آينده‌اش تنها گفت: احتمال اين که يک شخص سياسی برنامه‌ای نداشته باشد وجود ندارد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'قاليباف در گفت‌وگو با رويتر: تعليق نامحتمل است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016