شنبه 22 تیر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اتحاديه اروپا بار ديگر توقف فعاليت‌های غنی‌سازی اورانيوم ايران را خواستار شد، ايسنا


اتحاديه اروپا از آزمايش پرتاب موشک ايران که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه انجام گرفت ابراز نگرانی کرده و بار ديگر از ايران خواست فعاليت‌های غنی‌سازی اورانيوم را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ فرانسه که رياست موقتی اتحاديه اروپا را بر عهده دارد روز جمعه در بيانيه‌ای نسبت به آزمايش پرتاب موشک‌های ايران ابراز نگرانی کرده و گفت: اتحاديه اروپا از ايران می‌خواهد سرانجام نسبت به درخواست کل جامعه بين‌المللی که در قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل ابراز شده است واکنش نشان دهد تا از طريق مذاکرات به يک راه حل برای حل مساله هسته‌يی ايران دست يابد.

به گزارش خبرگزاری رويتر، آمريکا و سران اتحاديه اروپا مدعی‌اند که ايران در تلاش است تحت پوشش برنامه هسته‌يی صلح آميز خود به سلاح هسته‌يی دست يابد و در همين راستا تا کنون سه توافقنامه تحريم را در شورای امنيت سازمان ملل عليه تهران اعمال کرده است.

اگرچه واشنگتن تاکيد دارد که متعهد به يافتن راه حلی ديپلماتيک برای حل مساله هسته‌يی ايران است و در ارايه بسته جديد مشوق‌ها به ايران که هدف آن متقاعد کردن تهران به توقف فعاليت‌های غنی‌سازی‌اش است، به ساير قدرت‌های جهانی پيوسته است اما هنوز اقدام نظامی عليه ايران را از روی ميز برنداشته است.

احمد خادم المله، سخنگوی شورای امنيت ملی ايران روز جمعه گفت که سعيد جليلی، دبير اين شورا و نماينده هسته‌يی ارشد ايران در مذاکرات هسته‌يی در ۱۹ ژوئيه (۲۹ تير) با خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا در ژنو ديدار خواهد کرد.

به دنبال آزمايش پرتاب موشک های ايران روسيه که روابط اقتصادی نزديکی با ايران دارد گفت که اين آزمايشات نشان می دهد طرح های آمريکا برای نصب يک سيستم دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک غير ضروری است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در يک کنفرانس خبری گفت: آزمايشات انجام شده در ايران تنها تاييد می‌کند که ايران در حال حاضر موشک‌هايی با برد بيش از ۲ هزار کيلومتر دارد. اين آن چه را که ما در گذشته گفته‌ايم ثابت می‌کند يعنی اين که ايده فعلی نصب سيستم دفاع موشکی آمريکا در اروپا با استانداردهای فعلی‌اش برای نظارت و واکنش به اين واکنش‌ها لازم نيست.

لاوروف علاوه بر آن گفت که مذاکرات و نه تهديد تنها راه حل مناقشات هسته‌يی با ايران است.

او گفت:‌ ما به طور کلی تمايل داريم همه مشکلات مربوط به ايران از طريق مذاکرات، روش های سياسی و ديپلماتيک ‌و انجام گفت‌وگوی ملموس و همراه با احترام متقابل با ايران حل شود.آزمايش موفقيت‌آميز پرتاب موشک ايران واکنش‌های مختلفی را از سوی مقامات کشورهای ديگر به دنبال داشت.

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا در يک کنفرانس خبری در گرجستان در واکنش به اين اخبار گفت که مقامات ايرانی بايد درک کنند که واشنگتن آن چه را که وی " اقدامات تحريک آميز ايران" خواند ناديده نخواهد گرفت و توانايی مقابله با آن‌ها را دارد.

رايس گفت: ما اين پيام را برای ايران می‌فرستيم که از منافع آمريکا و متحدانمان در منطقه دفاع خواهيم کرد. ما وظايف خود را در زمينه کمک به متحدانمان در دفاع از خود بسيار جدی می‌گيريم و هيچ کس نبايد در اين زمينه شک و ترديد داشته باشد.

کاخ سفيد نيز مدعی شد که آزمايش پرتاب موشک توسط ايران نقص قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل را به دنبال داشته و هيچ هماهنگی با وظايف ايران در قبال جهان ندارد.

گوردون جاندروئه، سخنگوی کاخ سفيد نيز گفت:‌ آن‌ها (ايران) در صورتی که در حقيقت خواستار جلب اعتماد کشورهای جهان هستند بايد از آزمايش‌های موشکی بيش‌تر دست بکشد.

رابرت گيتس، وزيردفاع آمريکا مدعی شد که آزمايش پرتاب موشک‌های ايران نشان دهنده لزوم گسترش سيستم دفاع موشکی آمريکا در اروپا است.

وی با تهديد خواندن ايران گفت: ما در صحبت درباره سيستم دفاع موشکی در اروپا گفته‌ايم که يک تهديد وجود دارد و آزمايش ايران اين را اثبات می‌کند.

يکی از مقامات آمريکايی نيز مدعی شد که آزمايش پرتاب موشک‌های ايران هيچ‌گونه قابليت جديدی به نمايش نگذاشت و حتی يکی از موشک‌های دوربردی را که ايران گفت آزمايش کرده است در ميان نداشت.

اين مقام آمريکايی آشنا با اطلاعات جاسوسی مدعی شد که آزمايشات ايران شامل هشت يا ۹ موشک بود که اکثر آن‌ها روز چهارشنبه و يکی از آن‌ها چند ساعت بعد يعنی پنج‌شنبه پرتاب شد.

هم‌چنين جف مورل، سخنگوی پنتاگون گفت که آمريکا اين آزمايش را جدی می‌گيرد و مدعی شد که آزمايش پرتاب موشک ايران در راستای ايجاد بی‌ثباتی در منطقه صورت گرفته است.

وی روز جمعه مدعی شد: آن‌ها در حال آزمايش فن‌آوری‌های جديد نبودند، بلکه تجهيزات قديمی خود را آزمايش کردند تا همسايگان‌شان را بترسانند و به تنش‌ها در منطقه دامن بزنند. اين راه درستی برای به دست‌ آوردن اعتماد جامعه بين‌المللی نيست.

ايهود باراک، وزير جنگ اسرائيل نيز گفت که اگر اين رژيم احساس تهديد کند عليه ايران اقدام خواهد کرد، اما بلافاصله افزود که فعلا بايد به ديپلماسی متوسل شد.





















Copyright: gooya.com 2016