سه شنبه 18 تیر 1387

گروه ۸ خواهان تعليق غنی سازی از سوی ايران شد، بی بی سی

رهبران هشت کشور صنعتی دنيا از ايران خواستند تا فعاليت های غنی سازی خود را به حالت تعليق در آورد.

رهبران کشورهای آمريکا، روسيه، ژاپن، ايتاليا، آلمان، کانادا، فرانسه و بريتانيا همچنين از ايران خواسته اند تا به قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل عمل کند و به ويژه، فعاليت های مربوط به غنی سازی را "فورا" به حالت تعليق در آورد و کاملا با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند.

ايران تا کنون در برابر اين خواسته نرمشی از خود نشان نداده و غنی سازی اورانيوم را از حقوق خود می داند. مقام های ايرانی می گويند که برای آغاز مذاکرات با کشورهای درگير در مناقشه هسته ای، آماده هستند اما هيچ پيش شرطی را نمی پذيرند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رهبران گروه هشت در بيانيه خود همچنين از تلاش های گروه کشورهای پنج بعلاوه يک که برای حل مساله هسته ای صورت می گيرد، حمايت کرده و از ايران خواسته اند تا به پيشنهادهای اين گروه، پاسخ مثبتی دهد.

پاسخ رسمی ايران به پيشنهادهای گروه پنح بعلاوه يک هنوز اعلام نشده اما رئيس جمهور ايران، امروز در مالزی در حاشيه نشست هشت کشور اسلامی در حال توسعه، بر حقوق هسته ای ايران تاکيد کرد. مقام های ايرانی، غنی سازی اورانيوم را طبق عهدنامه های بين المللی از جمله حقوق ايران می دانند و حاضر به عقب نشينی از آن نيستند.

در دوران رياست جمهوری سيد محمد خاتمی و در زمانی که حسن روحانی هدايت پرونده هسته ای ايران را به عهده داشت، اين کشور به طور داوطلبانه، فعاليت های حساس اتمی خود را به حالت تعليق در آورد.

قرار است خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا برای ادامه مذاکرات با ايران، به اين کشور سفر کرده و با مقام های ايرانی ديدار کند.

خبر سفر آقای سولانا را نيکولا سارکوزی، رئيس جمهور فرانسه امروز اعلام کرد. زمان سفر او هنوز اعلام نشده اما طبق گزارش ها اين سفر طی روزهای آتی صورت خواهد گرفت.

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا نيز در پراگ، مرکز چک گفته است که آقای سولانا با طرف های ايرانی در تماس است و آمريکا اميدوار است که ايران، از اين فرصت استفاده کند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گروه ۸ خواهان تعليق غنی سازی از سوی ايران شد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016