دوشنبه 24 تیر 1387

اين باروت حقيقی است يا مجازی؟ آيا به ايران حمله خواهد شد؟ گفتگوی راديو بين المللی فرانسه با اکبر گنجی و رضا عليجانی

راديو بين المللی فرانسه - برنامه زمينه ها و زمانه ها - ماجرای تلخ و دنباله دار کشمکش ميان ايران و غرب، هفتۀ گذشته، با آزمايش های نظامی سپاه پاسداران بار ديگر به جلوی صحنه آمد و پرسش کهنۀ آيا حمله خواهند کرد، دوباره در ذهن ها شکل گرفت.

در ميزگرد تلفنی با اکبر گنجی، نوسينده و فعال سياسی که اکنون در آمريکا بسر می برد و رضا عليجانی، فعال مذهبی درتهران اين پرسش و سؤالهايی را که بهمراه آن می آيد، مطرح کرده ايم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اکبر گنجی می گويد:" در هفتۀ اخير اتفاق خاصی که روند پروندۀ هسته ای را تغيير دهد، بوجود نيامده است. نه مقالۀ ولايتی و نه آزمايش موشکی سپاه پاسداران، هيچيک نکتۀ تازه ای را در بر ندارند. علی اکبر ولايتی واقعيتی را در مقاله اش بيان کرده است و آن، اينست که پروندۀ هسته ای، کاملاً در کنترل آقای خامنه ای است و سياست نظام در اين خصوص يکدست است و تنها تقسيم کاری در لحن و کلام بين شخصيت های مختلف نظام، انجام شده است".

اکبرگنجی معتقد است:"مهمترين خطری که هم اکنون ايران را تهديد می کند، تحريم هاست که فشارش بر دوش مردم است. اين فشارها جامعه را به خشونت و بی اخلاقی سوق می دهد"....

رضا عليجانی می گويد:" صرفنظر از گردوخاک های نظامی هفته های اخير، بنظر می رسد

شکافی در جناح راست بوجود آمده است و يا امکان داده شده است که اين شکاف ها هويت پيدا کنند. علت اين امر، نگرانی روز افزون از محاصر ۀاقتصادی است و دست اندرکاران در پی چاره ای برای گريز از اين محاصره هستند. توليدات داخلی بعلت قطع واردات لوازم صنعتی با رکود روبروست، خدمات و معاملات مال با دشواری بسيار و از طريق دور زدن های مکرر انجام می شود. ولی حکومت ايران همواره نشان داده است که سياستهای تأخيری را به حل مستقيم مسئله ترجيح می دهد. نابسامانی ها فشار بسياری را بر مردم وارد کرده است و بحران انگيزه را در بين آنها بوجود آورده است".

رضا عليجانی معتقد است:" در حال حضر نه در حکومت نيرويی وجود دارد که بتواند رفاه و فضای تنفس را در جامعه بوجود آورد و با توجه به فشارهای سياسی، نيروهای دگر انديش و دموکراسی خواه نيز قادر به پشت سر گذاشتن اين بحران انگيزه نيستند و تحول سياسی در يک ديد دراز مدت قابل دستيابی است"...

فرنگيس حبيبی


[برای شنيدن گفتگو اين جا را کليک کنيد]

Copyright: gooya.com 2016