چهارشنبه 2 مرداد 1387

محسن پرويز معاون فرهنگی وزير ارشاد: کانون نويسندگان غيرقانونی است، بی بی سی

محسن پرويز معاون فرهنگی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی برخورد با کانون نويسندگان را ضروری دانست
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران گفت هيچ نهاد رسمی با عنوان "کانون نويسندگان" در کشور به ثبت نرسيده است.
محسن پرويز معاون فرهنگی وزارت ارشاد در گفتگو با خبرگزاری رسمی ايران، ايرنا، اعلام کرد نهادی با عنوان "کانون نويسندگان" که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دريافت کرده باشد وجود خارجی ندارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آقای پرويز در توضيح درباره فعاليت کنونی تشکل کانون نويسندگان ايران گفت: "ممکن است [اين افراد] همانند برخی افراد مختلف گردهم جمع شده اند و بيانيه سياسی صادر می کنند و اين فعاليت فرهنگی نيست."

محسن پرويز برخورد با کانون نويسندگان، به عنوان "يک نهاد غيرقانونی" را وظيفه "دستگاه های ذی ربط" دانست و گفت: "جايی که فعاليت فرهنگی و مجوز ندارد، قانون بايد با آن برخورد کند."

اظهارات آقای پرويز در حالی مطرح می شود که کمتر از دو هفته پيش کانون نويسندگان ايران پس از شش سال ممانعت حکومت ايران، اعضاء هيات دبيران خود را انتخاب کرد.

اما برخی منابع خبر داده اند که هفته گذشته محمود دولت آبادی، از اعضاء سرشناس کانون در وزارت ارشاد ايران حاضر شد و به او گفته شد که کانون حق برگزاری جلسات را ندارد.

کانون نويسندگان ايران هر چند با اهداف صنفی آغاز به فعاليت کرده است و همواره نيز بر اين اهداف پافشاری کرده است، اما همواره از سوی حکومت به عنوان نهادی سياسی و مخالف حکومت معرفی شده است و با ثبت رسمی آن چه در رژيم قبلی و چه در جمهوری اسلامی مخالفت شده است.

پس از پيروزی سيد محمد خاتمی در انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۷۶ و در دوره وزارت عطاء الله مهاجرانی، کانون نويسندگان ايران که در طی ۳۰ سال حيات خود (تا آن زمان) دستخوش تحولات متعددی شده بود، عملا تجديد حيات پيدا کرد و انتخابات آن برگزار شد و تا سال های بعد نيز عليرغم مخالفت برخی نهادهای حکومتی نام کانون در مطبوعات ديده می شد و اطلاعيه های آنان در مطبوعات اصلاح طلب درج می شد.

اما در اين سال ها ثبت رسمی کانون به بحثی مهم در داخل اين تشکل تبديل شد. گروهی از اعضای کانون ثبت کانون را در نهادهای دولتی که مستلزم دريافت مجوز بود، به معنی وابسته شدن کانون به حکومت ارزيابی می کردند، و برخی معتقد بودند که ارائه درخواست ثبت در کميسيون ماده ۱۰ احزاب مورد مخالفت قرار خواهد گرفت و اين مخالفت از ديد موازين قانونی فعاليت کانون را "غيرمجاز" می ساخت.

با اين حال از آنجا که به دليل ثبت نشدن رسمی اين تشکل، حتی روزنامه ها نيز از هرگونه اشاره به آن بر حذر داشته شده اند، برخی ثبت رسمی کانون نويسندگان را ضرورت می دانستند که در نهايت تصميم گرفته شد، کانون ثبت شود، اما در عمل اين فرايند ممکن نشد.

بنا به نتيجه آرای انتخابات اخير کانون نويسندگان که به شيوه مکاتبه ای برگزار شد، به ترتيب ناصر زرافشان، علی اشرف درويشيان، فريبرز رئيس دانا، جاهد جهانشاهی و اکبر معصوم بيگی به عنوان اعضای اصلی هيات دبيران و محسن حکيمی، حسينعلی نوذری، رضا خندان، فرخنده حاجی زاده و يوسف عزيزی بنی طرف به عنوان اعضای علی البدل هيات دبيران انتخاب شدند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محسن پرويز معاون فرهنگی وزير ارشاد: کانون نويسندگان غيرقانونی است، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016