شنبه 5 مرداد 1387

ارزيابی مصطفی تاج‌زاده از هفت خوان انتخابات در ايران، نوروز

سيد مصطفی تاج‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار نوروز در تشريح ديدگاه خود درباره استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات آينده گفت: در ايران هر حزب يا جريان مستقل از کانون قدرت برای پيروزی در انتخابات بايد يک هفت خوان را پشت سر بگذارد. در حالی که در جوامع دموکراتيک يک خوان بيشتر وجود ندارد و آن رای مردم است وطبيعتا حزب يا ائتلافی که بتواند با ارائه‌ی برنامه‌ها و نامزد مناسب رای و اعتماد اکثريت را جلب کند، پيروز ميدان خواهد بود.

تاج‌زاده ادامه داد: اولين خوان پيش‌رو بررسی صلاحيت نامزدهاست و اين که آيا نامزد غير اقتدارگرا يا مستقل تاييد صلاحيت می‌شود يا خير؟ چنانچه خوان اول را پشت سر بگذاريم به خوان دوم می‌رسيم که صداوسيماست و کاملاً در اختيار جناح اصولگرا قرار دارد و اينکه در انتخابات چه ميزان به ضرر نامزد ما و به سود نامزد اصولگرا عمل خواهد کرد. البته اگر تنها به حمايت از کانديدای اصولگرا می‌پرداخت اعتراض چندانی نمی کرديم اما متاسفانه به تخريب رقبا می‌پردازد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران افزود: خوان سوم مقابله‌ی جدی اقتدارگراها با موجوديت و فعاليت احزاب اصلاح‌طلب و مستقل در عين فعال کردن حزب پادگانی است که به نظر من بايد آمران و مباشرانش تحت پی‌گرد قضايی بگيرند چون ورود نظاميان به عرصه انتخابات غير قانونی و به ضرر کشور است. خوان چهارم، استفاده نامزد اقتدارگراها از امکانات عمومی و دولتی است که متاسفانه روز به روز بيشتر می شود.

وی ادامه داد: خوان پنجم گرايش سياسی واحد مجريان و ناظران انتخابات است که نگرانی‌های جدی در مورد سلامت انتخابات ايجاد کرده است. خوان ششم تاييد يا ابطال حوزه ها يا تعداد قابل توجهی از صندوق های رای است که می تواند نتيجه انتخابات را تغيير دهد.

اين عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ايران اسلامی خوان هفتم را رأی مردم خواند و اظهار داشت: متاسفانه به دليل مديريت نامطلوب و عملکرد ضعيف مسئولان و حاکميت، روز به روز قشرهای بيشتری از مردم از تاثير رای خود در اداره بهينه کشور بهبود امور و وضعيت خود نااميد می شوند. اگر چه به نظر می‌رسد حدود۵۰ درصد واجدان شرايط در انتخابات آينده شرکت کنند که البته در شهرهای بزرگ اين ميزان کمتر خواهد بود.

وی همچنين گفت: علاوه بر هفت خوان فوق بايد ما از حداقل ابزارهای ورود به يک انتخابات آزاد محروميم، يعنی نه تنها شبکه‌ی صوتی و تصويری در اختيار نداريم بلکه حتی فاقد روزنامه‌ برای تبيين ديدگاه‌هايمان و معرفی نامزدمان هستيم.

تاج‌زاده با بيان اين که در شرايط فعلی استراتژی اصلاح‌طلبان بايد راضی کردن و معرفی چهره‌ای باشد که بتواند به رغم محروميت ما هفت خوان مذکور را پشت سر بگذارد، گفت: کانديدای اصلاح‌طلبان بايد چهره‌ای باشد که تائيد صلاحيت شود . فعاليت حزب پادگانی را خنثی کند، احتياج به رسانه ملی نداشته باشد ، از عهده‌ی تخلفات انتخاباتی برآيد و در عين حال بتواند رأی اکثريت شهروندان را به خود اختصاص دهد. با توجه به اين موانع است که نمی‌توانيم چهره جديد معرفی کنيم و دايره گزينش ما بسيار محدود است.

وی ادامه داد: ما برای موفقيت در انتخابات رياست جمهوری دهم و اينکه تنها گرم کننده‌ی تنور انتخابات نباشيم بلکه نانی هم برای ملت پخته شود به اين جمع بندی رسيده ايم که تلاش کنيم رضايت آقای خاتمی را برای کانديداتوری جلب کنيم که البته هنوز به نتيجه نرسيده ايم اما نا اميد نيستيم.

تاج‌زاده با پيش‌بينی اين که "رييس‌جمهور آينده يا آقای خاتمی است يا آقای احمدی‌نژاد" گفت: اگر آقای خاتمی در انتخابات شرکت نکند، با توجه به حمايت کانون قدرت رييس‌جمهور بعد، ضمن احترامی که برای کليه‌ی نامزدهای احتمالی قائلم ، آقای احمدی‌نژاد خواهد بود.

تاج‌زاده همچنين درباره‌ی يک ائتلاف کامل انتخاباتی گفت: زمانی می‌توان از يک ائتلاف کامل سخن گفت که سياست ورزی آزاد و دموکراتيک باشد و احزاب حرف اول را در اين عرصه بزنند. در اين شرايط بايد با مکانيزم‌هايی مشخص شود پايگاه اجتماعی‌ هر حزب چه حد است تا پس از پيروزی احتمالی ائتلاف توزيع قدرت به تناسب وزن و جايگاه اجتماعيآن حزب صورت ‌گيرد، اما در ايران انتخابات نه آزاد است و نه سياست ورزی در انحصار احزاب ضمن آنکه بسياری از احزاب از پايگاه و وزن اجتماعی خود آگاه نيستند و در اين باره در توهم به سر می برند.

وی گفت: گروه‌هايی که قصد ائتلاف دارند لازم است نامزدهای پيشنهادی خود را مطرح کنند تا پس از توافق بر يک سازوکار معلوم شود کدام چهره می‌تواندآرای بيشتری را چه در احزاب طرفدار و چه بين مردم کسب کند و همه احزاب درباره او به توافق برسند.

وی ادامه داد: يکی از دلايل مهم تاکيد ما بر نامزدی آقای خاتمی اين است که در انتخابات آتی علاوه بر احزاب اصلاح‌طلب، بسياری از مستقلان و حتی بخشی از راست سنتی از ايشان حمايت خواهند کرد چرا که هم آنان نگران مشکلات مردم و شرايط کشور هستند. افزون بر آن آقای خاتمی محبوبيت زيادی در هنرمندان، فرهنگيان، نويسندگان، دانشگاهيان، زنان، جوانان و نيز قشرهای گوناگون مردمی دارد و جهان او را می شناسد.

اين عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران عملکرد احزاب درون يک ائتلاف را در جلب اقبال عمومی موثر دانست و اظهار داشت: ميزان تاثيرگذاری ائتلاف يا احزاب در جامعه، از يک سو به شرايط ملی و بين‌المللی و از سوی ديگر به نامزد و برنامه‌ی آنها بستگی دارد. برای مثال چنانچه آقای خاتمی در انتخابات نامزد نشوند، به نظر می‌رسد در آن شرايط برخی احزاب در انتخابات شرکت نکنند چرا که عدم حضور آقای خاتمی در صحنه را بدين معنا تفسير خواهند کرد که پيروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات ممکن يا مفيد نيست و تصميم کانون قدرت تداوم رياست جمهوری آقای احمدی‌نژاد است.

وی در پاسخ به اين پرسش که آيا حضور نيافتن برخی احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات رياست جمهوری آينده، موجب واگرايی اصلاح‌طلبان نخواهد شد، گفت: اتفاقا يکی از فشارهايی که بر آقای خاتمی وارد می شود ، اين است که اگر در صحنه انتخابات حاضر شوند، اتفاق مهمی هم برای اصلاح‌طلبان و هم مهمتر از آن در سطح ملی رخ خواهد داد و بسياری نا اميد خواهند شد. به عبارت روشن رفع تهديدات جدی داخلی و خارجی ، افزايش رفاه شهروندان و تقويت نهادهای مدنی و دموکراسی در ايران و نيز حفظ انسجام اصلاح طلبان و زنده بودن اصلاحات منوط به حضور ايشان است.

در ادامه اين گفت و گو تاج زاده تاکيد کرد: در مورد حضور اصلاح طلبان در انتخابات آينده‌ی رياست جمهوری دو انتخاب وجود دارد؛ يکی بازی برد – برد با حضور آقای خاتمی و ديگری بازی باخت – باخت و عدم شرکت آقای خاتمی در انتخابات است.

وی گفت : سخن من بدان معنا نيست که در اين جامعه تنها يک فرد صلاحيت رياست جمهوری دارد بلکه در شرايط کنونی فردی که بتواند از موانع بی شمار و هفت خوان انتخاباتی عبور کند تا بتواند قطار مديريت کشور در ريل صحيح قرار گيرد و شهروندان به آينده اميدوار شوند، آقای خاتمی است.

اين عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ايران اسلامی با بيان اين که اختلاف نظرات درونی جبهه اصلاحات از نظر گستردگی و عمق قابل مقايسه با اختلافات اقتدارگراها و محافظه کاران نيست اظهار داشت: در طول سه سال گذشته به دليل اختلاف نظرهايی که درون جبهه اصولگرايان ايجاد شده، اکنون پذيرفته اند که اختلاف نظر در يک جناح سياسی امری طبيعی است و نمی‌توان آن را انکار کرد. باوجود اين آقای خاتمی چهره‌ای است که در صورت حضور در صحنه، نه تفرق بسياری از نامزدهای اصلاح طلب به نفع ايشان کنار خواهد رفت، بلکه عده ای ازنامزدهای اصولگرا نيز کنار می کشند زيرا حاضر نيستند در برابر آقای خاتمی قرار بگيرند، البته به استثنای آقای احمدی نژاد.

وی درباره انتقادها به آقای خاتمی گفت: به دليل فضای آزادی که اصلاح طلبان به آن اعتقاد دارند و در جهت تحقق آن کوشيده‌اند، آقای خاتمی بارها و بارها نقد شده است و به احتمال زياد در ماه های آينده نيز با انتقادات بيشتر مواجه خواهد شد اما نکته مهم اين است که اين انتقادها نمی تواند محبوبيت آرا آقای خاتمی را کاهش دهد. به همين دليل سايت تابناک در سالگرد دوم خرداد اعلام کرد که تخريب های اصولگرايان عليه آقای خاتمی به سود وی خواهد شد.

تاج زاده هم چنين رقابت انتخاباتی رياست جمهوری دهم را در صورت حضور سيد محمد خاتمی دو قطبی خواند و گفت اگر آقای خاتمی به عرصه سياسی وارد شوندانتخابات پرشوری را که برطرف کننده تهديدات خارجی و افزايش اميد و اصلاح امور است به نظاره خواهيم نشست و در صورت عدم ورود ايشان، انتخابات فقط در ظاهر دو قطبی خواهد بود زيرا نتيجه آن از پيش تعيين شده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ارزيابی مصطفی تاج‌زاده از هفت خوان انتخابات در ايران، نوروز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016