سه شنبه 28 اسفند 1386

مصطفی تاج‌زاده: با هوشياری و رأی شهروندان مجلس هشتم چند صدايی شد، نوروز

نوروز: نتايج اوليه انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور نشان داد که بازی بزرگان به هم خورد و مجلس چند صدا شکل گرفته است، سيد مصطفی تاج‌زاده رئيس ستاد انتخابات مجلس هشتم جبهه مشارکت ايران اسلامی در گفت‌گو با نوروز ضمن اعلام مطلب فوق به ارزيابی نتايج اوليه انتخابات مجلس هشتم پرداخت.

وی گفت: انتخابات مجلس هشتم از زاويه‌های گوناگونی قابل تأمل است و بايد مورد ارزيابی همه جانبه قرار گيرد. با اينکه اين انتخابات غير رقابتی بود و ائتلاف اصلاح‌طلبان تنها توانست ۱۰۲ نامزد برای ۲۶۰ کرسی معرفی کند و با وجود غير عادلانه بودن انتخابات و بسيج امکانات لشگری و کشوری به سود يک جناح يا حتی بهتر بگويم به سود يک فهرست اصولگرا ، انتخابات نتايج مورد نظر کانون قدرت را برآورده نکرد و مردم در مجموع با رأی آگاهانه خويش نه تنها اجازه ندادند مجلس تک‌صدا شود و در نتيجه سکوتی قبرستانی جامعه را فراگيرد، بلکه حمايت خود را از نامزدهای اصلاح طلب يا مستقل اعلام کردند و عملاً مجلس چند صدايی را شکل دادند.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ايران اسلامی با اشاره به مهندسی انتخابات به منظور در اختيار قرار گرفتن اکثريت کرسی‌های مجلس هشتم توسط اصولگرايان قبل از برگزاری انتخابات ۲۴ اسفند، يادآور شد که اولاً اصولگرايان به رغم داشتن اکثريت کرسی‌ها که با همه تمهيدات غير قانونی کمتر از دو سوم مجلس شده است، دارای اختلافات زيادی هستند و به نظر من در سال آينده به ويژه در مورد انتخابات رياست‌جمهوری دهم، اختلافات آنان به اوج خود می‌رسد. از سوی ديگر، اصلاح‌طلبان توانستند به رغم موانع بی‌شمار اقليتی قدرتمندتر از اقليت مجلس هفتم را، در مجلس هشتم البته با رأی مردم تشکيل دهند. وی افزود بيش از ۶۰ نامزد مستقل که اکثراً متمايل به اصلاح‌طلبان هستند نيز در اين انتخابات در مرحله اول به پيروزی رسيدند. جالب آنکه با همه حمايت‌هايی که کليه ارکان نظام از يک فهرست انتخاباتی صورت دادند. نامزدهای آن حزب تنها در ۶۰ کرسی در مرحله اول رأی آوردند (به استثنای تهران) بنابراين حزب غير رسمی مورد تأييد ارکان نظام نه تنها قادر خواهند بود فراکسيون اقليت که کمتر از نيمی از کرسی‌های مجلس را تشکيل دهد و اين شکست بزرگی برای آن‌ها بود به نظر وی در مجموع ترکيب مجلس هشتم، وضعيتی بين مجلس پنجم و مجلس هفتم پيدا کرده است. تاج‌زاده تأکيد کرد به اين ترتيب هدف اوليه و اصلی اصلاح‌طلبان از شرکت در انتخابات محقق شد و مجلسی چند صدايی شکل گرفت که به دليل غير رقابتی بودن ۱۶۰ کرسی از ۲۹۰ کرسی، اکثريت کرسی‌ها در اختيار اصولگرايان از طيف‌های گوناگون قرار گرفته است. به همين دليل مسئوليت معضلات ملی از جمله گرا‌نی، تورم، بيکاری، رشد بزه‌های اجتماعی و همچنين تداوم تحريم‌های بين‌المللی عليه ملت ايران در سال‌های آينده به عهده اصولگرايان است.

سرپرست وزارت کشور در دولت اصلاحات با اشاره به ترکيب آرای شهروندان در سراسر کشور گفت چنانچه نامزدهای مشهور اصلاح‌طلب رد صلاحيت نمی‌شدند و امکان رقابت برای ۲۹۰ کرسی برای ما فراهم بود، اصلاح‌طلبان و نامزدهای مستقل با اتکال به خداوند و اتکای به مردم قادر بودند اکثريت قاطع کرسی‌های مجلس هشتم را فتح کنند ولی رد‌صلاحيت‌های فله‌ای و غير قانونی مانع حضور چهره‌های مشهور اصلاح‌طلب به عنوان نامزد انتخابات شد و ما از رقابت در ۱۶۰ کرسی محروم شديم. به علاوه قوای لشکری و کشوری به سود يک فهرست بسيج شدند. با وجود اين به دليل هوشياری مردم، بازی خطرناکی که يکدست کردن و مجلس و در نتيجه تحميل تکصدايی به جامعه بود، با شکست مواجه شد و مردم ثابت کردند که اجازه نمی دهند هيچ فردی و مقامی حتی با استفاده از تمام ظرفيت‌های حکومتی بتواند نظام تک حزبی يا تک صدايی در ايران حاکم يا اصلاح‌طلبان را حذف کند.

معاون سياسی و امنيتی وزارت کشور در دولت اصلاحات ادامه داد اين انتخابات از منظر ديگری نشان داد که زمينه برای بازگشت شکوهمند خاتمی کاملا آماده است. اگر چه ايشان بارها در جلسات خصوصی و بعضا عمومی اعلام کرده‌اند که نامزد انتخابات رياست جمهوری دهم نخواهد شد، اما انتخابات مجلس هشتم اين ظرفيت را دارد که همان نقش مجلس پنجم را ايفا کند. انتخابات اخير به همه نشان داد که اکثريت قاطع اين ملت خواهان تغييرند و درصد عظيمی از شهروندان خواهان بازگشت خاتمی به صحنه مديريت کشور و نجات ميهن از شرايط دشوار کنونی و بهبود وضعيت معيشتی و جلوگيری از خود سری نهادهای حکومتی هستند.

عضو شواری مرکزی مجاهدين انقلاب اسلامی با مقايسه ميان دو انتخابات مجلس هشتم و ششم که هر دو انتخابات دو سال و نيم پس از انتخاب رؤسای جمهور برگزار شدند، گفت: ميزان رضايت مردم از عملکرد ۲.۵ سال اول خاتمی و نارضايتی عمومی از عملکرد اصولگرايان پس از يکدست شدن حکومت را نتايج انتخابات مشخص کرد. در آن انتخابات به رغم وجود موانع متعدد اصلاح‌طلبان توانستند با آرای قاطع شهروندان در تهران وشهرستان‌ها به مجلس راه يابند واکثريت مقتدری را با رأی بالا تشکيل دهند. برای مثال نفر اول انتخابات تهران درمجلس ششم،آقای محمد رضا خاتمی حدود يک‌ميليون و هشتصد هزار رأی کسب کرد. اما امروز دو سال و نيم بعد از پيروزی آقای احمدی‌نژاد، اصولگرايان برای فرار از شکست بزرگ انتخاباتی چاره‌ای جز قلع و قمع چهره‌های مشهور اصلاح‌طلب نديدند, آنهم به بهانه‌های واهی از جمله تحصن نمايندگان شجاع مجلس ششم در اعتراض به ردصلاحيت گسترده و غير قانونی داوطلبان در انتخابات مجلس هشتم توسط شورای نگهبان و ارسال نامه سرگشاده به مقام رهبری . در هر حال در انتخابات اخير تنها ۵۰ نامزد مشهور ائتلاف اصلاح‌طلبان در سراسر کشور تأييد صلاحيت شدند و بيش از ۵۰ درصد آنها رأی لازم را برای ورود به مجلس کسب کردند.تاج‌زاده تأکيد کرد ردصلاحيت فله‌ای و غيرقانونی و غير رقابتی کردن انتخابات توسط هیأت‌های اجرايی منتخب دولت نهم و هیأت‌های نظارت شورای نگهبان مشارکت شهروندان را در شهرهای بزرگ به شدت کاهش داد و در برخی شهر‌ها مشارکت آنان را به زير ۳۰ درصد رساند. وی افزود: تصور نمی‌کنم در کشور نيز بيش از ۵۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کرده باشند. با اين وجود، نتايج انتخابات منجر به تشکيل مجلس يکدست موافق سياست‌ها و عملکرد حکومت يکدست نشد.

رئيس ستاد انتخابات مجلس هشتم جبهه مشارکت ايران اسلامی افزود: نکته ديگر از منظر چشم‌انداز آتی کشور است. همه می‌دانند و اين انتخابات ثابت کرد که اقليت و اکثريت در مجلس هشتم با آن‌چه در جامعه وجود دارد، نسبتی معکوس دارد؛ يعنی اکثريت مجلس هشتم متکی به اقليت ۱۵ در صدی جامعه است و اقليت اصلاح‌طلبان و مستقل‌‌ها در مجلس هشتم به اکثريت جامعه اتکا دارند. او ادامه داد از آن‌جا که با حکومت اصولگراها هيچ چشم انداز مثبتی برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی ديده نمی‌شود و گرانی و تورم و بيکاری روز به روز بيشتر خواهد شد و فراکسيون اصولگرايان مجلس هشتم نيز که دارای انتخابات گسترده هستند، قادر به اتخاذ تصميمات يا انجام اقدام هايی در جهت مهار مشکلات نيستند، بايد گفت فراکسيون اقليت مجلس هشتم علاوه بر اينکه متکی به اکثريت جامعه است، چشم‌اندازی رو به آينده نيز دارد و البته وظيفه تاريخی و مهمی بر دوش تک‌تک اين عزيزان است تا صدای شهروندان بی‌پناه را در خانه ملت منعکس کنند و از حقوق فردی، محلی، قومی و ملی آن‌‌ها در مجلس هشتم قاطعانه حمايت کنند و اجازه ندهند اصولگراها تصميمات غير کارشناسانه و غير علمی اتخاذ کنند يا دولتيان و مجلسيان با سخنان و رفتارهای ماجراجويانه کشور را در انزوا و تحريم بيشتر قرار دهند که دود آن بيش و پيش از همه به چشم مردم به‌ويژه محرومان فرو می‌رود.

سرپرست وزارت کشور در دوره اصلاحات يادآور شد که اصولگرايان بعد از افزايش بی‌سابقه قيمت نفت و يکدست شدن قدرت چنان مغرور شده بودند که اعلام می‌کردند نه تنها اصلاح‌طلبان جايی در حکومت و مجلس ندارند و نبايد داشته باشند، بلکه مستحق محکوميت‌های سنگين هستند و اساساً زنده ماندن آنها نشانه رأفت اصولگرايان است. در حالی که نتايج همين انتخابات غير رقابتی و غير عادلانه نشان داد که شهروندان ايران زمين با چنين ديدگاهی موافق نيستند و جايگاه اصلاح‌طلبان را در کانون‌های تصميم‌گيری و اداره اين کشور می‌دانند و به رغم تمام انتقادهايی که به اصلاح‌طلبان دارند و در بسياری از موارد نيز حق با آنها است و ما می‌توانستيم و می‌بايست از فرصت‌های به دست آمده در دوره ۸ ساله اصلاحات بهتر و بيشتر به سود مردم استفاده می‌کرديم، با وجود اين اکثر شهروندان در مقام مقايسه اصلاح‌طلبان با اصولگرايان به خصوص با مقايسه اوضاع و مديريت کشور در هر دو دوره، به طور قاطع در يک انتخابات آزاد به اصلاح‌طلبان رأی می‌دهند. تاج‌زاده افزود به همين علت اصولگرايان در اين انتخابات کوشيدند که اصلاح‌طلبان اساساً در ميدان رقابت‌های انتخاباتی اين دوره حاضر نشوند يعنی هم در جلسات خصوصی و هم عمومی اعلام کردند شما می‌دانيد صلاحيتتان تأييد نخواهد شد، پس زحمت نکشيد و ثبت‌نام نکنيد. پس از ثبت نام نيز، به صورت فله‌ای آنان را ردصلاحيت کردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ايران اسلامی سخنان خود را چنين به پايان رساند که اصلاح‌طلبان با تحليل درست شرايط به اين نتيجه رسيدند که بيشتر از گذشته ثبت‌نام کنند تا بتوانند با خط خطرناک استحاله نظام جمهوری اسلامی که در ذات خود به معنای پذيرش چند صدايی است، به دولت اسلامی که معنايی جز تک ‌صدا شدن در حکومت و ايجاد اختناق در جامعه ندارد، مقابله کنند. نتايج اين انتخايات غير رقابتی و غير عادلانه معلوم کرد که اکثريت قاطع ملت ايران با تک صدايی مخالفند و بر اين باورند که راه حفظ امنيت کشور، کسب منافع ملی، پيشرفت توسعه اقتصادی، علمی و فنی و همينطور دفاع از اين مرز و بوم، تنها با حاکميت چند صدايی و با حضور نمايندگان همه گرايش‌ها حتی نامزدهای گروه‌هايی که خود را ملتزم به قانون اساسی می‌دانند و اکنون از محذوفان به شمار می‌روند می‌دانند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مصطفی تاج‌زاده: با هوشياری و رأی شهروندان مجلس هشتم چند صدايی شد، نوروز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016