پنجشنبه 16 اسفند 1386

مصطفی تاج زاده: تصميم گرفتيم نگذاريم اين مجلس يکدست شود، نوروز

نشست مطبوعاتی مصطفی تاج زاده رييس ستاد انتخابات جبهه مشارکت برگزار شد . مصطفی تاج زاده با بيان اين که پس از انتخابات رياست جمهوری دور نهم و پيروزی آقای احمدی نژاد و اين که برای اولين بار در ايران حکومت به طور کامل در اختيار يک گروه سياسی قرار گرفت اظهار کرد: امروز مردم پس از ۲سال و نيم عملکرد اين حکومت يک پارچه اصولگرايان را به نظاره نشسته اند. اين تجربه ، تجربه جديدی در ايران و به نظر من تجربه بسيار تلخی بود.

رييس ستاد انتخابات جبهه مشارکت در نشست مطبوعاتی که امروز در دفتر حزب مشارکت ايران اسلامی برگزار شد افزود: در اين زمان نزديک به سه سال کشور با مشکلات جديدی مواجه شده است و به رغم اين که قيمت نفت به طور بی سابقه ای افزايش پيدا کرده سهم ايرانيان از اين افزايش ، جز افزايش قيمت کالاها ، گرانی و تورم چيز ديگری نبوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه هيچ پروژه بزرگ اقتصادی در کشور راه اندازی نشده است و هيچ کس هم پاسخ گوی اين درآمد بی سابقه يعنی ۱۵۰ ميليارد دلار در ايران نيست و هم چنين انسداد روز افزون در عرصه های مختلف در کشور را شاهد هستيم.

تاج زاده خاطرنشان کرد: نه تنها احزاب قانونی فاقد مجوز انتشار روزنامه هستند بلکه همان تعداد معدود روزنامه های اصلاح طلب تر با محدوديت های گوناگونی مواجه می شوند. در دانشگاه ها فضای بسته ای در حال ايجاد شدن است، تشکل های دانشجويی يکی پس از ديگری منحل می شوند و اساتيد مستقل در حال اخراج شدن هستند و دانشجويان فعال هم با محدوديت ها و احضارهای قضايی پی در پی، اصطلاحا ستاره دار شده اند و امکان فعاليت سياسی در دانشگاه ها با محدوديت بيشتری مواجه می شود.

تاج زاده انتخابات مجلس هشتم را غير رقابتی ترين انتخابات در جمهوری اسلامی دانست و گفت: از هم اکنون می توان اعلام کرد که اکثريت کرسی های مجلس پيش از اين که توسط مردم انتخاب شده باشند توسط متوليان برگزاری و نظارت اين انتخابات ، انتخاب شده اند و با کمال تاسف روش های دربار شاهنشاهی در جمهوری اسلامی ايران در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: به لحاظ فرهنگی نيز جامعه ما شاهد تلاش برای تحميل يک سليقه خاص به آحاد مردم است، سليقه ای که معتقد است حتی نوع کيف، کفش و لباس مردم را هم بايد اصولگراها تعيين کنند.

وی گفت: در طول اين مدت به نظر می رسدبه دليل کمبود مشروعيت اصولگرايان و افول جايگاه آنها در افکار عمومی به ويژه به دليل عملکرد غير علمی و غير کارشناسانه آنها در عرصه مسائل داخلی و خارجی و عدم کفايت به اداره کشور و هم چنين بروز اختلافات جدی در اردوگاه اصولگرايان، با پررنگ کردن جنبه های دينی تلاش می کنند اين کمبودها را تحت الشعاع قرار دهند يعنی با پررنگ کردن ظواهر دينی حتی با ترويج خرافات ، ذهن جامعه را به سمت ديگری منحرف کنند.

تاج زاده با بيان اين که مجلس هفتم که در بدو تاسيس مجلسی مورد تاييد امام زمان (عج) ناميده شده بود ولی امروز نايب رئيس آن اعلام می کند کسانی در اين مجلس هستند که فرق يک ميليون تومان با يک ميليارد تومان نمی دانند، تصريح کرد: از نظر بين المللی هم امروز انزوای بيشتر ايران و تحريم های گوناگون اقتصادی و سياسی عليه کشورمان را شاهد هستيم و شاهد نوعی وادادگی در مورد مهمترين مسائلی که به تمامريت ارضی کشور مربوط می شود هستيم.

تاج زاده با بيان اين مطلب به موضوع سه جزيره ايرانی در خليج فارس و ناديده گرفتن قراردادهای ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ در دريای خزر اشاره کرد و افزود: در چنين شرايطی که اکثريت جامعه از وضع موجود ناراضی است و با اين حکومت هيچ چشم انداز اميدبخشی برای مهار گرانی ، بيکاری و مشکلات ديگر مردم وجود ندارد، تصميم گرفتيم در اين انتخابات شرکت کنيم.

رييس ستاد انتخابات ستاد ائتلاف اصلاح طلبان با اشاره به انتخابات رياست جمهوری نهم اظهارکرد: در انتخابات رياست جمهوری نهم عدم ائتلاف اصلاح طلبان منجر به شکست آنها شد و با توجه به اين تجربه تصميم گرفتيم در انتخابات مجلس هشتم با محوريت آقای خاتمی در صحنه حاضر شويم.

وی افزود: ۹۰۹ نفر از اصلاح طلبان واجد شرايط ثبت نام کرده اند و اکثريت قاطع آنها توسط هيات های اجرايی ، نظارت و شورای نگهبان رد صلاحيت شده اند. در زمانی که آقای احمدی نژاد خواهان اعزام ناظر انتخابات امريکا است، شاهد قلع و قمع بسياری از داوطلبان انتخاباتی توسط هيات های اجرايی منتخب ايشان بوديم.

تاج زاده در ادامه آقای خاتمی را پرچمدار دوم خرداد و جنبش اصلاحی در ايران توصيف و عنوان کرد: براساس تصميم جبهه مشارکت و ديگر اصلاح طلبان، ائتلافی شکل داديم ودر انتخابات حاضر شديم و اميدواريم در همين حوزه های محدودی که برايمان امکان رقابت وجود دارد حدود يک سوم از کرسی های مجلس را به دست آوريم و فراکسيون اقليت ولی با حمايت اکثريت مردم را تشکيل دهيم و اجازه ندهيم که خانه ملت به طور کامل در اختيار يک گروه ۱۵ درصدی قرار بگيرد.

وی اضافه کرد: جامعه ايرانی به دليل اين که نهادهای مدنی ، وسيع و سراسری دارد ، اگر دردرون حکومت يک صدايی حاکم شود و مجلس به طور کامل در اختيار جريانی قرار بگيرد که هيچ حق حياتی برای رقبای خود قائل نيست و شعارش اين است که يا با ما و عليه ما باشيد ، در سراسر جامعه حتی در جزيی ترين امور خصوصی مردم حکومت خود را مجاز به دخالت ميداند. بنابراين تصميم گرفتيم نگذاريم اين مجلس يکدست شود و مانع از اين شويم که با تصميمات غير کارشناسی تلاش کنيم قطار توسعه ای کشور را به مسير اصلی خود باز گردانيم.

تاج زاده در ادامه اين نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی درباره ارايه ليست ۳۰ نفره توسط ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در تهران گفت: بعد از رد صلاحيت گسترده نامزدها در ستاد ائتلاف اصلاح طلبان که عملا نمايندگان که از ۲۰ حزب در آن وجود دارند، گرايش های متفاوتی مطرح بود. يکی از اين گرايش هخا اين بود که در اعتراض به غير رقابتی بودن انتخابات از شرکت رسمی در انتخابات کنار بکشيم.

تاج زاده ادامه داد: بحث ديگری که مطرح شد اين بود که به دليل شرايط حساس کشور ، اگر چه درصد عظيمی از نامزدهای اصلاح طلب رد صلاحيت شده اند ، با شناسايی و حمايت از نامزدهای مستقل و حتی اصولگرايانی که به طور جدی منتقد وضع موجود هستند، ۲۹۰ نامزد معرفی کنيم و تاکيد کنيم که بسياری از اين افراد طبق معيارهای ما اصلاح طلب نيستند ولی مانند ما نسبت به وضع موجود کشور نگران هستند.

وی با بيان اين که بحث سومی که مطرح شد برايند دو نگاه قبل بود افزود: مورد ديگری که مطرح شد اين بود که در هرکجا و هر حوزه ای که امکان رقابت وجود دارد شرکت کنيم وبه جامعه اعلام کنيم که در چند حوزه انتخابات غيررقابتی انجام می شود. بدين ترتيب هم در انتخابات حضور داشتيم و هم به غير رقابتی شدن ان معترضيم.

تاج زاده با بيان اين که بايد به ملت ايران تاکيد کنيم که انتخابات ميراث انقلاب اسلامی نيست بلکه ميراث نهضت مشروطه است افزود: در ايران از زمان مشروطه انتخابات برگزار می شد ولی رژيم پهلوی آن را از درون دگرگون کرد و انتخابات را به صورت نمايشی برگزار می کرد و مجلسی هم که تشکيل می شد مجلسی فرمايشی بود.

رييس ستاد انتخابات ستاد ائتلاف اصلاح طلبان با بيان اين که مشابه چنين بحث هايی در مورد فهرست تهران نيز وجود داشت، اظهار کرد: جمع بندی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان اين شد که برخلاف بسياری از حوزه ها که امکان ارايه فهرست کامل وجود ندارد ، در تهران فهرست کاملی ارايه کنيم و اعتراض خود را نه با فهرست ناقص بلکه با روش های ديگری با مردم در ميان بگذاريم و تلاش کنيم از کوچکترين روزنه هايی که برای اصلاح امور وجود دارد بهره برداری کنيم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره آسيب شناسی اصلاح طلبان در مورد عدم موفقيت آنها در انتخابات مجلس هفتم و دولت نهم گفت: در مورد انتخابات مجلس هفتم، جبهه مشارکت در اعتراض به عملکرد غير قانونی و ساختارشکنانه شورای نگهبان در انتخابات شرکت نکرد.

وی با اشاره به تحصن برخی نمايندگان در مجلس ششم اظهار کرد: دليل تحصن بزرگ تاريخی اين بود که بدعت بزرگی در حال شکل گيری بود که جامعه ايران را از امکان يک انتخابات مردمی به حکومتی به نام انچه دولت اسلامی می نامند تبديل کنند که اين نام ديگری برای استبداد دينی است.

وی با بيان اين که تلاش ما در مجلس ششم اين بود که با صدای رسا اعلام کنيم که استحاله بزرگی در حال شکل گيری است تصريح کرد: تلاش می کرديم که بگوييم ما به اين روند معترضيم و هزينه های آن را هم می پردازيم و امروز شاهديم که انتخابات مجلس هشتم هم ادامه همان استحاله است.

تاج زاده خاطرنشان کرد: اگر اصولگرايان اعتماد به نفس داشتند و به شعارهايی که می دادند مبنی بر اين که ايران ازادترين کشور دنيا هست ، اجازه می دادند نامزدهای ما در انتخابات شرکت کنند تا معلوم شود که کدام يک از جناح ها در اقليت و کدام يک در اکثريت هستند.

وی با بيان اين که ترس اصولگرايان از انتخابات آزاد، مطبوعات، دانشگاه و اتحاديه های آزاد اين است که تنها در ۱۵ درصد از اين جامعه پايگاه دارند گفت:اگر اين جامعه انتخاب آزاد انجام دهد، اصولگرايان گزينه مردم نخواهند بود. اگر آنها ملت ايران را آگاه ، شجاع و وفادار می دانند چرا اجازه نمی دهند که اين ملت به صورت آزاد نمايندگان خود را برگزيند و روز به روز دايره انتخاب مردم را تنگ تر می کنند؟

تاج زاده با اشاره به انتخابات رياست جمهوری نهم اظهار کرد: بزرگترين دليل شکست اصلاح طلبان در آن انتخابات اين بود که با ۴ نامزد حاضر شدند و به همين دليل هم تصميم گرفتند در دوره های بعدی انتخابات تا حد امکان يک ائتلاف تشکيل دهند همانطور که در انتخابات شوراها اين اتفاق افتاد و پيروزی نامزدهای اصلاح طلب حداقل ده برابر فهرست رايحه خوش خدمت بود و امروز هم اگر انتخابات آزاد برگزار می شد چنين نتيجه ای حاصل می شد.

وی تشکيل يک اقليت قدرتمند در مجلس هشتم با توجه به نامزدهای موجود در ليست ستاد ائتلاف اصلاح طلبان اظهار کرد: قدرت گروه اقليت در مجلس تنها به چهره هايی که در آن مجلس حضور دارند نيست و حتی لزوما به تعداد آنها هم بستگی ندارد.

تاج زاده تصريح کرد: اگر يک گروه اقليت ،حمايت مردمی داشته باشد می تواند روز به روز قدرتمندترعمل کند به خصوص اگر عملکرد جناح حاکم مورد رضايت مردم نباشد. بنابراين با توجه به مجموعه اين نکات و هم چنين اختلاف نظر جدی ميان اصولگرايان که معتقدم پس از تشکيل مجلس هشتم گسترش بيشتری پيدا کنند ، امکان مانور اقليت و مانور بيشتر اقليت را فراهم می کند به ويژه اين که اين اقليت نگاه به آينده دارد.

تاج زاده با بيان اين که گروه اقليت پيش از آنکه در زمينه مسايل ايجابی بتوانند موثر باشد ، بيشتر در زمينه مسايل سلبی موثر خواهد بود افزود: اقليت می تواند درزمينه مسايل سلبی مانع از تصميمات غير علمی و غير کارشناسانه شود. اين اقليت با انتخاب و حمايت مردم می تواند صدای جمعيت خاموش اين کشور را که به نظرمی آيد تبديل به اکثريت ملت شده اند به گوش همه برساند و از حقوق آنها دفاع کند

در ادامه نشست رييس ستاد انتخابات جبهه‌ی مشارکت،به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.


تاج‌زاده در پاسخ به اين پرسش که چرا در انتخابات مجلس هفتم که با وجود اينکه کانديدا بيشتر داشتيد شرکت نکرديد اما در اين انتخابات و با وجود رد صالحيت های گسترده شرکت کرديد؟ گفت: نظر جبهه مشارکت ازابتدا اين بوده و هست که در انتخابات غير رقابتی شرکت نکنيم و درست است که ما اين انتخابات را غير رقابتی می دانيم.


اما در عين حال اصل دومی را هم پذيرفتيم و آن اين که اين بار بر خلاف مجلس هفتم مستقل عمل نکنمی و بنابراين قالب ائتلاف را پذيرفتيم حتی اگر با نظر ما سازگار نباشد چون معتقديم اگر اصلاح طلبان زير چتر آثار خاتمی متحد و يک دل عمل کنند هر تصميمی که بگيرند آثار خيرش برای خود،جامعه و ايران به مراتب بيش از آن خواهد بود که هر يک جدا جدا تصميم بگيرند ،لذا ما به نظر جمع احترام گذاشتيم وزمانی که ائتلاف به نتيجه رسيد که حضور معترضانه داشته باشيم ما هم پذيرفتيم که شرکت کنيم.


رييس ستاد انتخابات جبهه ی مشارکت همچنين در پاسخ به پرسش ديگری پيرامون برگزاری انتخابات و دخالت نظاميان در آن گفت: توصيه ما به مردم ايران اين است که مانند اکثريت قاطع مردم ترکيه عمل کنند،زيرا در آنجا هم نظاميان تلاش می کردند که حق ويژه‌ای را به خود اختصاص دهند اما درصد قابل توجهی از سکولارهای ترکيه تصميم گرفتند درست عکس آنچه که فرماندهان نظامی تصميم گرفتند عمل کنند.


رييس ستاد انتخابات جبهه‌ی مشارکت ايران اسلامی ادامه داد: اگر ملت ايران بخواهد انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به سرنوشت انقلاب مشروطه دچار نشود و نظاميان آرمان های آنان را قربانی سليقه ها و منافع خود نکنند بهترين راه اين است که مردم ايران در سراسر کشورعکس گفته ی نظآميان عمل کنند. بدين ترتيب ملت می توانند آن ها را از صحنه انتخابات خارج کنند تا هم يکپارچگی نيرو های مسلح حفظ شود و هم توان نظامی حفظ شود و هم مردم يک صدا از آن ها در مواقع لازم حمايت کنند. بنابراينبا توجه به پايمردی هايی که اصلاح طلبان کردند خصوصا با تحصن در زمجلس ششم وپافشازی های امروز به جايی رسيديم که حتی دراردوگاه اصول‌گرايان نيزبخشی به وضع رد صلاحيت ها معترض شدند.


معاون وزير کشور در دولت اصلاحات ادامه داد: اگر در ايران انتخابات سالم باشد هيچ انحرافی در مسير انتخاب مردم ايجاد نخواهد شد اما اگر اين انحراف شکل بگيرد و هم سوپر منی نمی تواند ايران را از تهديد هايی که پيش رو قرار گرفته نجات دهد.


خبرنگاری ديگری در خصوص اشتراکات کانديدا های ائتلاف اصلاح طلبان با حزب اعتماد ملی پرسيد و اين که آيا با شکست در انتخابات احزاب پيش رو مانند جبهه مشارکت يا سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ياران باز هم به فعاليت خود ادامه خواهد دادو يا کنار می کشند يا به فعاليت های زير زمينی می پردازند؟


تاج‌زاده پاسخ داد: عملکرد اصولگرايان چه در هيات های اجرايی و چه در هيات های نظارت نشان داد که از نظر آن ها هيچ تفاوتی ميان اصلاح طلبان وجود ندارد حتی برخی از آنها که جسارت می کنند می گويند اصلاح طلابن سر وته يک کرباسند وهمگی آنها بايد رد صلاحيت شوندو خوشبختانه از دستاورد های حضور اصلاح طلبان در انتخابات افشای اين بود که آن ها اساسا با اصلاحات مخالفند.اگر دقيق تر بگويم آنها با هر جناح و فرد متکی به خود مخالف هستند حتی اگر از اردوگاه اصولگرايان باشد واين الحمدلله ثابت شد اگر اصول گرايان امکان رقابت برای حزب اعتماد ملی در ۲۹۰ حوزه فراهم می کردند و فقط اصلاح طلبان به وقل خودشان تند رو را رد صلاحيت می کردندمی گفتيم تصميم به اين است که عده‌ای تندرو کنار بروند اما ميبينيم آن ها برای حزب اعتماد ملی هم‌چنين شانی قائل نيستند و اخيرا صحبت از اين ميکنند که هر که عضو جبهه ی اصول گرايی باشد هم اصول گرانيست مانند جبهه آقايان قاليباف، رضايی ورا هم تحمل نميکنند و اين نشان ميدهد که آن ها جريان تنگ نظری هستند که معتقدند يا افراد بايد ذوب در اين گرايش خاص باشند و يا محارب اند يا معاندند و بايد از صحنه ی سياست کشورحذف شوند.


وی ادامه داد: ما در شهرستان ها تصورمان اين است بيش از ۸۰ درصد ليست هايمان مشترک است و در تهران نيز اکثريتغالب اشتراک دارد ما تلاش داريم به هيچ وجه در ميدانی که رقيب برايمان باز کرده نيفتيم در دوسال گذشته خويشتن داری کريديم و تصور ميکنيم وظيفه ما چنين بوده است و بر اين باوريم که مردم هم راضی بودند از اين رفتار


وی در ادامه در خصوص پرسشی در باره شکست اصلاح طلبان در انتخابات گفت: ما حزبی قانونی و اصلاح طلبان هستيم و معتقديم نه دخالت . خارجی برای ما در ايران دموکراسی و صلح می آورند نه انفعال و کناره‌گيری و يا دست يازيدن به روش های غيرقانونی و زير زمينين ما نتيجه ی اين روش ها را زيان‌بارتر می دانيم ، ما تا آخر اين راه اصلاحی را ادامه خواهيم داد فارغ از انتخابات مجلس هشتم خصوصا از زمانی حکومت تلاش کرده نه تنها ما را از سياست بلکه از جامعه مدنی هم محروم کند ذره ای در مشی مان ترديد نکريم


تاج‌زاده با بيان اين که در اين جامعه حتی اگر اصلاح طلبان را حذف کنند راهی جز ادامه اصلاح طلبی وجود ندارد و دير يا زود موفق خواهيم شد تصريح کرد: امروزه بخشی از اصول گرايان سعی می کنندبرای افزايش پايگاه اجتماعی شان از واژه اصلاح طلبی برای خود استفاده کنند نشان ميدهد آنها هم ميدانند مردم ديد مثبتی به اصلاح طلبان و آقای خاتمی دارند. لذا اميدواريم جامعه ما دير يا زود به مسير اصلی خود برگردد ما به خلاف اصول گرايان به آگاهی جامعه باور داريم و معتقديم برخی تغييرات دير و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.

وی در پاسخ به پرسش ديگری با اين مضمون که در انتخابات رياست جمهوری آتی، آيا با حضور آقای خاتمی و آقای کروبی فکر ميکنيد باز ميتوانيد به اتحاد برسيد؟و آيا اين نشان دهنده ی قدرت طلبی درميان جناح اصلاح طلب نيست؟ و اينکه آيا درست است که جامعه ما را با ترکيه مقايسه کنيد؟ گفت: به نظر من حکم درستی نيست که بگوييد اگر در يک جناح کانديدا های متنوع وجود داشته باشد دليل ابر قدرت طلبی باشد.چراکه همين الان اصول گرايان نيز تعدد کانديدا دارد و ما نمی خواهيم آن را به هوای نفس و يا فدرت طلبی نسبت دهيم


وی افزود: اين جامعه، متکثر است واگر فضا باز باشد مانند ايتاليا و فرانسه جامعه‌ای چند حزبی است بنابراين هر دو جناح فعال چه اصول گرايان و چه اصلاح طلبان اگر بخواهند اکثريت آرا را کسب کنند چاره‌ای جز ائتلاف در جناح خود نداردو اين انتظار می رود از اصحاب رسانه که به مردم توضيح دهند که هر گونه اختلاف نظری در ميان يک جناح دليل بر قدرت طلبی آن ها نيست.مثلا آقای احمدی نژاد و حاميان ايشان معتقدند حزب معنايی ندارد اما موتلفه و يا جانعه اسلامی مهندسين اعتقا د به کار حزبی دارد و آن را ضروری ميداند بنابراين اختالف به دليل وجود گرايشات متفاوت است


تاج‌زاده در پاسخ به قسمت ديگری از پرسش قبل در خصوص کانديداتوری سيد محمد خاتمی گفت: ايشان تا اين لحظه به رغم اصرار های زيادی که شده بسياری از بزرگان جناح اصول گرايی نظرشان اين بود که نجات کشور در با هر کسی که رقابت کند چه با اصول گرايان و چه با نامزد های اصلاح طلبان، تاکنون به هيچ وجه موافقت نکرد. آقای خاتمی در دوره ی دوم نيز مصمم بود شرکت نکند اما با فشار هايی که به ايشان وارد شد و از همه اقشار فرهنگی، اجتماعی، سياسی، دانشگاهی و... ايسان با احترام به نظر جمع پذيرفتند حال اگر در سال های آتی اگر مسير شرايط کشور عقلانی نشود ممکن است اين فشار ها اثر کند چنانچه اين اتفاق رخ دهد.

و ضمن احترام به همه نامزد های اصلاح طلب در انتخابات رياست جمهوری آتی بايد بگويم مانند اگر ايشان در شرايط احتماليبپذيرند که شرکت کنند دوره دوم می شود يعنی ۹ نامزد با ايشان رقابت می کنند اما نتيجه باز هم شبيه انتخابات دور دوم رياست جمهوريايشان می شود.


چراکه امروز به دليل عملکرد ضعيف اصول گرايان تصور من اين است که مردم بيشتر به آقای خاتمی و اصلاح طلبان اقبال خواهند داشت.


وی ادامه داد: اما اين که چرا با ترکيه مقايسه می شود به اين دليل است که ما شايد تا زمانی که انقلاب اسلامی پيروز شد جز ژاپن تقريبا ما نمی توانستيم کشور توسعه يافته جديدی را مثال بزنيم اين مشکل بود. در جهان سوم مطرح می شد خوشبختانه در سه دهه گذشته کشور هايی در حوزه های مختلف به توسعه علمی، فنی دست يافته که به معنای دقيق کلمه اروپايی نبودند و اين اميد زيادی ايجاد کرده‌ که عليرغم فاصله‌ای که بين آن ها و کشور هر اروپايی موجود دارد می تواند شاهد جهش های خوبی باشد و و به عنوان مثال ترکيه که اگر يک کشور که بتوانيم در مقايسه با آن موقعيت خود را ترکيه است. دو کشور غير غرب، دو شاه عثمانی و صفوی و نيز نهضت مشروطه ی همزمان و آتا تورک و رضاشاه تا به امروز که اين دو کشور در مورد اتفاقات بيشترين تاثير را می توانند بر هم داشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی در ايران انقلاب اسلامی پيروز شد و رهبر فقيد انقلاب اعلام کرد که ميزان روی ملت است در در صورتی که نظاميان کودتا می کردند و متاسفيم بگوييم که امروز نظاميان ترکيه به دموکراسی سر نهادند اما اصول گراييان نه . يعنی ظرفيت آقای جنتی حتی به اندازه ينظاميان ترکيه نيست در حالی که در اينجا رقابت بين نمايندگان مسلمان است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تاج زاده ادامه داد: من اعلام کردم که آقای احمدی نژاد نگويد ما عزيز ترينينم.بلکه آقای احمدی نژاد بايد توضيح دهد‌ سه متحد استراتژيکش در آمريکای لاتينی که مهد ديکتاتورهای نظامی بودامروز شاهد برگزاری انتخابات آزاد هستيم حتی رفراندوم درباره ی آقای چاوز است و او شکست می خورده می پذيرد اما در ايران، انتخابات آزاد اما غير رقابتی داريم اين توهينی است که اين ملت در مقايسه با بوليوی، ونزوئلا که انها انتخابات آزاد و رقابتی دارند ما نه و تنها در نزديکی انتخابات ويا در زمان حضور نيرو های آمريکايی در خليج فارس اقای جنتی پشت تريبون نماز جمعه اعلام می کند که ما خواهان انتخابات آزاد هستيم.

البته ملت ما آگاه است و اکثريت به اصول گرايان رای نمی هند بنابراين برای انتخابات را غير رقابتی برگزار می کند.

در حالی که امروز دموکراسی به ونزوئلا و ترکيه رسيده است.

تاج زاده در خاتمه در پاسخ به اين پرسش که عده‌ای می گويند اصلاح طلبان در صورت پيروزی اکثريت را بدست خواهند آورد گفت: من نمی دانم ا زخود آنها بپرسيد اما به هر حال در حوزه هايی که ما می توانيم رقابت کنيم کمتر از اقليت است يعنی اگر در تمام حوزه هايی که رقابت داريم اما اگر منظورشان حاکم شدن گفتمان اصلاحی است من هم معتقدم آينده کشور اصلاحی است اما نه با کرسی های مجلس هشتم اين انتخابات آزمونی برای راستی آزمايی عملکرد آثار احمدی نژاد و دولت ايشان است.

وی افزود:امروز امکان رقابت را از حوزه اصلاح طلبی سلب کردند و رسانه ملی و روزنامه هايی مانند جام جم عملا و بی پرده از اصول گرايان دفاع می کنند و اين وجود هم اکثريت اصلاح طلبان ممکن نيست اما به هر حال اگر انتخابات آزاد باشد انتخاب اول مردم اصلاح طلبان خواهند بود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مصطفی تاج زاده: تصميم گرفتيم نگذاريم اين مجلس يکدست شود، نوروز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016