شنبه 12 مرداد 1387

عقب نشينی غرب درباره ضرب الاجل، سولانا برای دريافت پاسخ ايران به ساعت نگاه نمی‌کند، انتخاب

خبرگزاری انتخاب : خبرگزاری رويترز به نقل از ديپلمات های ناشناس اروپايی اعلام کرد که گروه ۱+۵، ۱۹ جولای از ايران خواسته بود تا به پيشنهاد آنها ظرف دو هفته پاسخ دهد، فلذا منتظر پاسخ تهران در اوايل هفته آينده است.

خبرگزاری رويتر گزارش داد: « درحالی که ساعت برای پاسخگويی ايران به پيشنهاد پنج عضو دايم شورای امنيت و آلمان تيک –تاک می‌کند، ديپلمات‌های اروپايی می گويند که حاضرند بعد از پايان مهلت غير رسمی، چند روز ديگر را برای دريافت پاسخ ايران منتظر بمانند.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين خبرگزاری افزود:« ديپلمات‌های اروپايی می‌گويند که خاوير سولانا، رييس سياست‌ خارجی اتحاديه اروپا، که رياست گفت‌وگوهای هسته‌يی با ايران را به عهده دارد، درصورتی که تهران تا روز شنبه به پيشنهاد ۱+۵ پاسخ ندهد به ساعتش نگاه نخواهد کرد و يا اعلام نمی‌کند که مهلت ايران به پايان رسيده است.»

يک مقام اتحاديه‌ی اروپايی که خواست نامش فاش نشود،گفت:« نبايد خيلی بر روز شنبه تاکيد کرد.»

وی افزود:« اگر (پاسخ ) روز شنبه مطرح نشود، بلکه هفته‌ی آينده ارايه شود، ما وسواس به خرج نخواهيم داد. آنچه مهم است، دريافت سريع پاسخی روشن ظرف روزهای‌ آينده است.»

يک ديگر ديپلمات اتحاديه ی اروپايی نيز گفت:« ما بر رويکرد دوسويه مان مبتنی بر گفت وگو و فشار ادامه خواهيم داد. اگر گفت وگو کارايی نداشته باشد، با فشار بيشتر در سازمان ملل يا در سطح اتحاديه اروپا مسير را ادامه خواهيم داد.»

اين منابع به دليل مجاز نبودن به صحبت در اين باره‌، از اشاره به نام‌شان خودداری کردند.

ديپلمات ياد شده ادامه داد:« بعيد است سولانا و سعيد جليلی، مذاکره کننده‌ هسته‌يی ايران به زودی با يکديگر ملاقات کنند اما شايد ظرف چند روز آينده در تماس تلفنی درباره‌ی پاسخ تهران مذاکره کنند.»

وی افزود:« ما آموخته‌ايم که شکيبا باشيم.»

اين عقب نشينی اروپا از آنچه که مهلت دو هفته‌ای ايران خوانده می‌شد، پس از آن صورت گرفت که شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آمريکا نيز روز پنج‌شنبه از مواضع پيشين کشورش درباره‌ی ضرب الاجل دو هفته‌ای برای پاسخگويی ايران عقب نشينی کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اين که آيا روز شنبه پايان مهلت ايران برای پذيرش يا رد اين پيشنهاد است؟ گفت: من روزها را حساب نکرده‌ام. اين (تاريخ) به زودی فرا می‌رسد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، يک روز پس از نشست ژنو با حضور نمايندگان ۱+۵ و ايران، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ی آمريکا اعلام کرد که اگر ايران ظرف دو هفته پاسخ روشنی را به بسته‌ی پيشنهادی ارايه نکند، با "تدابير تنبيهی" روبه‌رو خواهد شد.

با اين وجود مک کورمک نه تنها از اشاره به وجود ضرب الاجل خودداری کرد بلکه در پاسخ به اين سوال که آيا واشنگتن پيشنهاد مشوق‌ها را از روی ميز برخواهد داشت، گفت که "هيچ نشانه‌ای در اين خصوص وجود ندارد."
به گزارش آژانس فرانس پرس از روندی که به نظر ميرسد حاکی از موفقيت استراتژی چانه زنی ايران

اين در حالی است که دو هفته پيش، يک روز پس از ملاقات ايران و دولتهای غربی به همراه چين و روسيه ، دولت امريکا صريحا اعلام کرده بود که "اگر ايران ظرف دو هفته پاسخ روشنی به پيشنهادات ما ندهد مورد تنبيه قرار خواهد گرفت" .

Copyright: gooya.com 2016