پنجشنبه 10 مرداد 1387

سلطانيه: غنی‌سازی را کنار نمی‌گذاريم، ايسنا‌

- ايران به همکاری با آژانس ادامه می‌دهد
- آمريکا و ساير کشورها بيشتر از اين خود را منزوی نکنند

نماينده‌ی دائمی ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در حاشيه‌ی اجلاس وزرای خارجه‌ی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در پاسخ به سوال يک خبرنگار آمريکايی مبنی بر اين که آيا ايران قصد دارد به ضرب‌الاجل تعيين شده کشورهای ۱ + ۵ و سولانا پاسخ دهد؟ گفت: پيام کشورهای عدم تعهد در بيانيه‌ای که در پايان اجلاس تهران ارايه شد بسيار آشکار بود؛ مبنی بر اين‌که برنامه‌ی ايران کاملا صلح‌آميز است و هم‌چنين اين کشورها از همکاری ايران و آژانس حمايت می‌کنند. از اين‌رو هيچ توجيهی برای قطعنامه‌ی شورای امنيت وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، دکتر علی‌اصغر سلطانيه‌ی گفت: هم‌چنين پيام ايران در ژنو نشان‌دهنده‌ی قاطعيت ايران و عزمش برای پيدا کردن راه‌حلی از طريق مذاکرات بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سلطانيه، گفت: آمريکا و ساير کشورها بايد درک کنند که نبايد بيشتر از اين خودشان را منزوی کنند بلکه بايد راه درست را انتخاب کنند و آن مذاکره است.

نماينده‌ی دائمی ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، ادامه داد: هرگونه اقدامی مثل تحريم‌های يک‌جانبه و يا قطعنامه‌های ديگر نتيجه‌ای معکوس خواهد داشت و به آنها پيشنهاد می‌دهيم که مسير درست را انتخاب کنند.

وی تاکيد کرد: ايران به همکاری خود با آژانس ادامه می‌دهد و به ميز مذاکره می‌آيد تا درباره‌ی همه‌ی مسائل از جمله مسائل منطقه‌ای و جهانی صحبت کند.

سلطانيه در پاسخ به اين سوال که از اين رو قرار نيست ايران به ضرب‌الاجل جواب دهد؟ گفت: حرفی که من زدم اين بود که ايران عزم جدی دارد که همگام با همکاری با آژانس در چارچوب چيزهايی که در مذاکرات ژنو گفتيم به مذاکرات ادامه دهد. ما اين مسير را ادامه می‌دهيم چون معتقديم مسير درستی است.

نماينده‌ی دائمی ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، در پاسخ به اين سوال که شما پيشنهاد توقف کوتاه غنی‌سازی آمريکا را در نظر خواهيد گرفت؟ اظهار داشت: من مطمئنم شما اين پيام را دريافت کرديد؛ هيچ توجيه قانونی و فنی برای توقف هيچ‌گونه جنبه‌ای از برنامه‌ی صلح‌آميز هسته‌يی ايران وجود ندارد؛ از اين‌رو ما هيچ‌کدام از فعاليت‌های هسته‌يی‌مان از جمله غنی‌سازی را کنار نمی‌گذاريم.

وی ادامه داد: همه‌ی کشورها می‌توانند در مذاکرات شرکت کنند. ما پيشنهاد می‌کنيم کشورهای عدم تعهد نيز به ميز مذاکره بيايند.

سلطانيه ادامه داد: ما بر اساس اساسنامه‌ی آژانس به همکاری خود با اين نهاد بين‌المللی ادامه می‌دهيم و از دخالت و شرکت ساير کشورها استقبال می‌کنيم.

نماينده‌ی دائمی ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، با اشاره به يکی از پاراگراف‌های بيانيه‌ی عدم تعهد در اجلاس تهران، گفت: در اين پارگراف آمده است که ايران حاضر است با آنها نيز وارد مذاکره شود. اين تحولات و اين پيام روشن نشان می‌دهد که ما آماده‌ی گفت‌وگو با کل کشورهای جهان هستيم. در عين حال که با آژانس همکاری می‌کنيم.

وی در پاسخ به اين سوال که احتمال بهبود روابط ايران و آمريکا پس از مذاکرات ژنو و پيشنهاد تشکيل دفتر حفاظت منافع آمريکا در تهران وجود دارد؟ پس از اين تحولات شما روابط دو کشور را چگونه بررسی می‌کنيد؟ آيا بهتر شده؟ تغييری نکرده؟ يا بدتر شده است؟ گفت: اين سوال را بايد از وزارت خارجه‌ی ما بپرسيد.

سلطانيه تاکيد کرد: کشورهای عدم تعهد تا به حال بی‌وقفه در پنج سال گذشته در تمام جلسات شورای حکام آژانس از ايران حمايت کرده‌اند و صدور بيانيه در سطح وزرای کشورهای عدم تعهد از ارزشمندترين بيانيه‌هايی است که تاکنون صادر شده است.

نماينده‌ی دائمی ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، گفت: اين پيام را آمريکا بايد به صراحت بگيرد که جامعه‌ی بين‌الملل - بيش از ۱۸۰ کشور دنيا - از ايران حمايت کرده است حمايتی که هيچ نوع تبعيضی را در فعاليت صلح‌آميز هسته‌يی ايران نمی‌پذيرد و بر حق ايران و تمام کشورها در استفاده از انرژی صلح‌آميز هسته‌يی صحه می‌گذارد. اميدواريم کشورهايی که بايد اين پيام مثبت را بگيرند آن را دريافت کرده باشند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سلطانيه: غنی‌سازی را کنار نمی‌گذاريم، ايسنا‌' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016