پنجشنبه 10 مرداد 1387

متکی در کنفرانس خبری: ادبيات تعيين ضرب الاجل برای ايران مفهوم نيست، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران

وزير امور خارجه گفت: يک عده مايلند خودشان را در دنيا مدعی‌‏العموم تعريف کنند و هر حرفی که می‌زنند مايلند بگويند اين حرف همه دنياست.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، منوچهر متکی، وزير امور خارجه کشورمان اواخر شب گذشته - چهارشنبه - پس از پايان پانزدهمين اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو عدم تعهد در تهران در کنفرانسی مطبوعاتی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.
وی، سولانا و نمايندگان کشورهای ۱+۵ حاضر در مذاکرات تهران را به پايبندی به گفتگوهای تهران فراخواند و تاکيد کرد: زمانی که آقای سولانا ورقه اصطلاحاً NONPAPER را به طرف ايرانی ارائه داد اضافه کرد که اين پيشنهاد ما برای مذاکرات است و ما منتظر پيشنهادات ايران در اين موضوع هستيم.
وزير امور خارجه ادامه داد: حرکت روز بعد از نشست ژنو با شتاب ويژه‌ای که داشت به هيچ وجه قابل فهم نبود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

متکی تصريح کرد: ما در مذاکرات تهران از DEADLINE (ضرب‌الاجل) و يا تاريخ مشخص صحبتی نکرديم. ما به سولانا گفتيم ظرف يک ماه بررسی‌‏هايمان را انجام و پيشنهادات خودمان را ارائه می‌‏دهيم و ما به تعهد خود عمل کرديم.
وی افزود: منطقی‌‏ترين برخورد در موضوع هسته‌ای ايران شروع يک گفتگوی سازنده است.
وزير خارجه کشورمان با اشاره به اينکه منطقی‌‏ترين برخورد در قالب بسته‌های پيشنهادی ارائه شده، استخراج مشترکات سازنده آنها است، گفت: در گفتگوی ژنو آقای جليلی پيشنهاد بررسی شده ايران را که در قالب يک NONPAPER در ۲ صفحه آماده شده بود به طرف‌های مقابل ۱+۵ ارائه کرد.
وزير خارجه در ادامه افزود: پيشنهادی دادند، پيشنهادی دريافت کردند. بايد بنشينند و همان‌‏گونه که برخی از نمايندگان کشورها گفتند محورهای مشترک اين دو مداليتی را مورد گفتگو قرار دهند.
متکی با بيان اينکه ادبيات تاريخ گذاشتن و DEADLINE که مطرح شده برای ما (ايران) مفهوم نيست، گفت:‌ ما در همان يک ماه که گفتيم، نظراتمان را داديم و حالا آنها بايد نظراتشان را نسبت به نظراتی که ما داديم، ارائه دهند.
متکی در پاسخ به پرسشی درباره حمايت اعضای جنبش عدم تعهد از برنامه هسته‌ای صلح‌آميز ايران و اينکه حمايت اين جنبش چه تاثيری در ادامه گفتگوهای هسته‌ای ايران خواهد داشت، گفت: بديهی است نخستين اثر آن همان گونه که در چند سال گذشته مطرح شده زدودن اين تصور است که جامعه بين‌المللی با فعاليت هسته‌ای ايران مخالف است.
وزير خارجه با اشاره به‌عضويت ۶۰ درصد اعضای سازمان ملل در جنبش عدم تعهد (نم) افزود: اولين اثر اين رقم بالای اعلام حمايت از برنامه هسته‌ای ايران در اجلاس وزرای خارجه در کوالالامپور، دو اجلاس تروئيکا، نمايندگان نم در وين، اجلاس سران در هاوانا و امروز در اجلاس تهران، زدودن اين القای غلط است که جامعه بين‌المللی مخالف فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌ای ايران است.
وی دومين اثر اين حمايت را توجه دادن به طرف‌های اين موضوع و برخورد منطقی، سازنده و واقع بينانه آنها در ادامه مذاکرات عنوان کرد.
وی ابراز اميدواری کرد که گفتگوهای سازنده براساس مبانی پذيرفته شده، تعريف شده و قابل دفاع شکل بگيرد.
خبرنگاری با بيان اينکه نماينده پارلمان سوئيس از کناره‌‏گيری اين کشور از مذاکرات و بحث هسته‌ای ايران خبر داده، از متکی پرسيد آيا اين اقدام به اين معناست که آمريکا می‌خواهد به طور مستقيم در بحث هسته‌ای وارد شود؟ که وی در پاسخ با بيان اينکه کشورهای مختلفی مثل سوئيس، ترکيه و برخی کشورهای ديگر در طول چند سال گذشته در بحث هسته‌ای ، مشورت‌ها، گفتگوها، ديدارها و سفرهايی را با طرف‌‌های مختلف از جمله با ايران داشتند، خاطرنشان کرد: اگر کشوری در مقطعی گام‌هايی برداشته، فعاليت‌هايی انجام داده و در حال حاضر ممکن است آن فعاليت‌ها را نداشته باشد، ما تفسير خاصی از اين اقدام نداريم.
وی ادامه داد: ما با کشورهای مختلفی که در اين زمينه علاقمند هستند و پيگيری می‌کنند با احترام و در نگاهی سازنده مراوده داريم و توضيحاتمان را داريم و بيش از اين هم انتظار نداريم.
يکی از خبرنگاران با اشاره به اظهارات متکی از وی پرسيد از اظهارات شما دريافتم که ايران خود را ملزم به DEADLINE مطرح شده از سوی خانم رايس نمی‌داند؟ که متکی پاسخ داد: در بحث DEADLINE پاسخ من، پاسخ قبلی است.
وی در پاسخ به سؤال ديگری در خصوص انتشار جزيياتی از NONPAPER ، اظهار داشت: ‌در مورد NONPAPER و پيشنهاد مداليتی که ما به طرف‌های مقابل داديم به حرفی که زديم متعهد هستيم و آن اين است که بنای ما در مطالبی که در قالب اسناد با يکديگر رد و بدل می‌کنيم، رسانه‌ای کردن و اعلام کردن نيست؛ برای اينکه يک مبنا و چارچوبی برای کار و مذاکرات است.
متکی تاکيد کرد: از سوی ايران هيچ مطلبی در رابطه با پيشنهادات ايران به رسانه‌ها داده نشد.
وزير امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار "ايلنا" درباره اعلام حمايت گروه "نم" از برنامه هسته‌ای ايران و اينکه ايران تا چه حد می‌تواند به حمايت از جنبش اطمينان کند؟ پاسخ داد: تکيه اصلی ما در امر کشور داری، پيگيری مسائل و اجرای برنامه‌ها، بعد از لطف خدا، توانمندی‌ها و حمايت ملتمان است.
متکی با تاکيد بر اينکه برنامه‌ها و فعاليت‌های جمهوری اسلامی را براساس حمايت کسی، جايی يا جمعی تصميم سازی نمی‌کنيم، افزود: اما بديهی است در محيط بين‌الملل تلاش می‌کنيم با توضيح مواضع، گفتگوهای ديپلماتيک و ارائه ايده‌هايمان افکار محيط بين‌المللی را نسبت به درستی راهمان روشن کنيم و اين وظيفه ماست و کاری است که انجام می‌دهيم. با کشورها به صورت دوجانبه و در اجلاس‌های مختلف گفتگو می‌کنيم.
وی بار ديگر گفت: حمايت جنبش و کشورهای عضو قبل از هر چيزی، اين القاء غلط را که جامعه بين‌المللی با ايران مخالف است، از بين می‌برد.
به گفته متکی اين حمايت، فضاساز و از بين برنده برخی القائات است.
وزير خارجه با اشاره به گفتگوهايش با بسياری از کشورها و اعلام حمايت آنها از برنامه هسته‌ای ايران، خاطرنشان کرد: اگرچه معذورات سياسی يا شرايط خاص موجب شود نتوانند آن تصميم عملياتی را که بايد اتخاذ کنند، بگيرند. اما از منظر نظری، تئوری و افکار بين‌المللی اين سند کاملاً روشنی است.
متکی درباره احتمال اينکه بحث توقف در برابر توقف در موضوع هسته‌ای ايران اتفاق بيفتد؟ گفت: رويکرد و حمايت از مذاکرات و گفتگوها همواره موضع اصولی جمهوری اسلامی بوده و در اين دوره جديد هم که بحث بسته‌های پيشنهادی مطرح شده، رويکرد ما سازنده بود.
متکی، سولانا و ۱+۵ را به پايبندی به گفتگوهای تهران فرا خواند.
قرار بود اين کنفرانس مطبوعاتی به همراه فيليپ پرز روکه وزير خارجه کوبا برگزار شود که به دليل طولانی شدن اجلاس و پرواز روکه، وزير خارجه کوبا در اين کنفرانس حضور نيافت.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متکی در کنفرانس خبری: ادبيات تعيين ضرب الاجل برای ايران مفهوم نيست، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016