سه شنبه 15 مرداد 1387

سخنگوی شورای نگهبان: بسياری از ثبت نام کنندگان در انتخابات صلاحيت اوليه را ندارند، ايلنا


تهران- خبرگزاری کار ايران
سخنگوی شورای نگهبان گفت: بسياری از ثبت نام کنندگان در انتخابات صلاحيت اوليه را ندارند.

به گزارش خبرنگار" ايلنا",‌‏ عباس‌‏علی کدخدايی، با حضور در استوديو راديو گفتگو، با بيان اينکه بحث قانون انتخابات در کشور ما همواره مورد توجه بود، گفت: اهميت اين قانون آنگونه است که بارها مورد اصلاح و تغيير قرار گرفته است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری راجع به آخرين تغييرات در قانون انتخابات رياست‌‏جمهوری، گفت: همان قانون قبلی که در سالهای گذشته به تصويب رسيده، لازم الاجرا است و طبيعی است که بايد بر طبق آن حرکت کنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: باتوجه به اينکه اکثريت مردم کشور مسلمان هستند، لازم بود مکانيزمی در اين رابطه تنظيم شود لذا پس از انقلاب اسلامی، هنگام تدوين قانون اساسی ماده‌‏ای که ضمانت اجرايی داشته باشد،در نظر گرفتند. طبق اصل چهار وظيفه اين انطباق برعهده فقهای شورای نگهبان است.
کدخدايی با بيان اينکه شورای نگهبان ناظر بر انتخابات است، گفت: در کشورهای ديگر نيز اين امر بر عهده شوراهای مشاور يا نهادهای قضايی است.
سخنگوی شورای نگهبان با تأکيد بر اينکه اگر ضمانت اجرايی برای اصل چهار قانون اساسی در نظر گرفته نمی‌‏شد، اين اصل به سرنوشت متمم قانون مشروطيت دچار می‌‏شد، گفت: در طول ۳۰ سال گذشته با نظارت شورای نگهبان هم در بعد انتخابات, ‌‏انتخابات سالم داشتيم و همه در انطباق قوانين، انطباق با اسلام را شاهد بوديم.
کدخدايی گفت: تغييرات و اصلاح قانون انتخابات، اگر همسو و هماهنگ نباشد، ممکن است ما در نهايت يک مجموعه پيوندی را داشته باشيم که پاسخگوی نيازها جامعه نباشد.
وی افزود: ‌‏اجرای قانون انتخاباتی که برای مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته شد, در انتخابات مجلس هفتم و هشتم, اشکالات زيادی در بعد اجرا و بعد نظارت داشت که بايد اين قانون يکبار و برای هميشه اصلاح شود.
کدخدايی گفت:‌‏ در خصوص قانون اساسی نظارت شورای نگهبان براساس اصل ۹۹ نظارت استصوابی است و اگر تفسيری ارائه کند در حکم اصول قانون اساسی است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اينکه چقدر اين جمله امام(ره) که فرمودند «ميزان وضعيت حال است» را شورای نگهبان در بررسی صلاحيت‌‏ها مدنظر قرار می‌‏دهد، گفت: شورای نگهبان قانونگذار نيست و در واقع تطبيق دهنده قوانين با اصول قانون اسلامی و موازين اسلامی است. در مورد قوانين قطعاً‌‏ وضعيت همين‌‏گونه است. ولی درخصوص قانون انتخابات، شورای نگهبان براساس قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی بايد سوابق افراددرخصوص تأييد صلاحيت‌‏ها مورد بررسی قرار بگيرد.
کدخدايی با اشاره به تأييد صلاحيت عده‌‏ای از داوطلبان رياست جمهوری نهم بعد از رد صلاحيت‌‏شان، گفت: برخی از افراد توسط حکم حکومتی مقام معظم رهبری و فقط برای يک ‌‏بار تنها در همان دوره، صلاحيتشان تأييد شد و اگر اين افراد بخواهند در دور ديگر وارد چرخه انتخابات شوند,‌‏ شورای نگهبان به روال خود به بررسی صلاحيت اين افراد می‌‏پردازد.
سخنگوی شورای نگهبان با تأکيد بر اينکه قانون انتخابات اشکالات زيادی دارد، گفت : يکی از مشکلات انتخابات اين است که ثبت نام کنندگان، صلاحيت اوليه ثبت نام را ندارند.
وی ادامه داد: در کشورهای ديگر مکانيزم‌‏های زيادی مانع ثبت نام بی هدف داوطلبين است، ولی يکی از مشکلات ما تعدد داوطلبين ثبت نام کننده است که به عنوان مثال برای انتخابات رياست جمهوری نهم، بيش از هزار نفر ثبت نام کردند.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما بايد به سمت و سوی تدوين نظام جامع انتخاباتی برويم که به نوعی بازدارنده باشد، تا افراد بدون هدف ثبت نام نکنند.
کدخدايی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال رد صلاحيت خاتمی و اينکه آيا اين‌‏گونه اظهارات نيازمند پاسخ قانونمندانه شورای نگهبان نيست؟ گفت: شورای نگهبان در همه انتخابات خواستار حضور گسترده مردم و مشارکت حداکثری است. البته شورای نگهبان در مورد بررسی صلاحيت‌‏ها وظيفه قانونی دارد.
وی افزود: شورای نگهبان قبل از مشخص شدن افراد داوطلب هيج موضعی را اتخاذ نمی‌‏کند و دراين خصوص هم از طرف اعضای شورای نگهبان صحبتی نشده تا شورای نگهبان واکنش نشان دهد.
سخنگوی شورای نگهبان در پايان گفت: شورای نگهبان نسبت به هيچ فردی پيش داوری نداشته و ندارد.

Copyright: gooya.com 2016