چهارشنبه 23 مرداد 1387

احمدی‌نژاد: حفظ حقوق هسته‌ای بهانه‌ای برای به چالش کشيدن نظام ناعادلانه‌ جهان است، ايسنا

همزمان با ميلاد حضرت علی‌اکبر(ع) صبح روز چهارشنبه نشست اعضای فعال و برگزيدگان شورای هماهنگی تشکل‌های سراسری جوانان با عنوان اجلاس جوان با سخنرانی دکتر محمود احمدی‌نژاد در ساختمان قديم مجلس برگزار شد و رييس‌جمهور در اين جلسه تاکيد کرد که هيچ مانعی نمی‌تواند اراده‌ نسل جوان امروز ما را معطل به خود کند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) دکتر محمود احمدی‌نژاد در ابتدای سخنان خود با تبريک ميلاد حضرت علی اکبر(ع) به جوانان و همچنين ميلاد و عيد بزرگ بشريت؛ طلوع خورشيد امام عصر(عج) به عاشقان و پيروان آن حضرت خدا را شکر کرد که در چنين روز عزيزی در جمع نمايندگان جوانان ايران اسلامی حضور يافته است.

رييس‌جمهور با اشاره به محدوديت وقت و در عين حال اظهارات چند تن از نمايندگان جوانان در اين جلسه خاطرنشان کرد: در اين جلسه اين باور بيش از گذشته در من تقويت شد که امروز جوانان ما جلوتر از زمان در حال پيشبرد آرمان‌های بلند هستند و خدا را شاکرم که در چنين سرزمينی و در چنين دورانی و در بين چنين جوانانی زندگی می‌کنم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی با اشاره به پرسشی مبنی بر اين‌که وظيفه جوانان در حفظ و پيشبرد آرمان‌ها چيست گفت: فکر می‌کنم جوانان امروز اگر نگويم بهتر از امثال بنده، بلکه معادل ما، مسووليت‌ها را می‌شناسند و در عرصه‌های گوناگون حضور جوانان را مشاهده می‌کنيم؛ باور من اين است که جوانان امروز ما قوی‌تر از جوانان سال ۵۷ می‌باشند و اين در حالی است که جوانان سال ۵۷ الگويی برای تاريخ هستند. من وقتی اين صحبت را مطرح کردم عده‌ای مخالفت کردند، اما در جهت دفاع از اين حرف و حقيقت برای آن‌ها استدلال کردم و گفتم که اگر اين جوانان را با جوانان دو سه نسل قبل مقايسه کنيد متوجه اين مساله می‌شويد؛ امروز جوانان ما در عرصه‌های گوناگون حضوری فعال و پررنگی دارند.

وی با بيان اين‌که " از محاسن جوانی اين است که اهداف را بسيار بلند انتخاب می‌کنند" ادامه داد: اصلا انتخاب خود هدف و بلندی آرمان نشان دهنده بلندی همت و عمق نگاه است. شخصيت افراد را می‌توان با توجه به آرمان‌هايی که پيگيری می‌کنند شناخت. هرچقدر آرمان‌ها بلند و قله‌های مدنظر رفيع‌تر باشد موفقيت، شکوفايی و خلاقيت بيشتر خواهد بود و به خودم می‌گويم که از اين ويژگی جوانان بايد حداکثر استفاده را کرد. کسانی که دوردست‌ها را نگاه می‌کنند و هدف‌های بلند را مدنظر می‌گيرند هيچ‌گاه در برابر يک خواسته اصيل و هدف بلند پاسخ‌شان منفی نيست. همه آرمان‌های بلند الهی و ارزشمند انسانی برای ما قابل دستيابی است و اگر قابل دستيابی نبود، خداوند متعال اين‌ها را قرار نمی‌داد.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: البته پيروزی يک انسان در دستيابی به قله و هدف نيست، پيروزی و شکوفايی انسان در قرار گرفتن در مسير رسيدن به هدف است و اين‌که انسان تمام توان خود را برای رسيدن به هدف جمع و از آن به نفع احسن استفاده کند. اين عين ييروزی است؛ کسانی که در مسير الهی حرکت می‌کنند حتی اگر مانند شهدای کربلا بدنشان قطعه قطعه شود عين پيروزی را کسب کرده‌اند و شکست در اين عرصه مفهومی ندارد.

وی در ادامه سخنان خود در جمع جوانان با طرح اين پرسش‌ها که " سقف پرواز کجاست و به لحاظ شخصی بايد به کجا برسيم؟ مثلا به حد فلان عزيزی که مجتهد آيت‌الله است يا يک عارف بزرگ يا يک مخترع تاريخی يا حد فلان عزيزی که در دفاع مقدس جانفشانی کرده است؟ سقف حرکت فردی کجاست؟ اين يک سوال جدی است و در واقع در يک کلمه اين که ما می‌خواهيم در زندگی مثل چه کسی بشويم؟ ادامه داد: البته الحمدالله در اين سرزمين و جهان ستاره‌ها و خورشيدها و الگوهای درخشنده فراوانی وجود دارند، اما عزيزان؛ هيچ کدام از اين‌ها سقف پرواز انسان نيست. سقف پرواز نامحدود است و بالاترين نقطه ممکن يعنی اين‌که در کنار خود خدا قرار گرفتن. هرچه پايين‌تر را در نظر بگيريم همانقدر خسارت می‌گيريم. خداوند متعال پايين‌تر از جوار خود برای ما قرار نداده است، مگر اين‌که ما خودمان بخواهيم. اعتقاد ما اين است که تعالی انسان و خدايی شدن انسان از خلال در ارتباط بودن با مردم، حضور در جامعه و دست و پنجه نرم کردن با ناملايمات و مبارزه با زشتی‌ها حاصل می‌شود و يک کار انفرادی و انزوای در گوشه جنگل و بيابان و کنج معبدها نشستن حاصل نمی‌شود؛ بلکه از دل جامعه حاصل می‌شود و مسير اينجاست.

وی گفت: حال بياييم برای انقلاب هدفگذاری کنيم؛ آن افق دوری که بايد مدنظر داشت کجاست؟ ما مثلا می‌خواهيم اقتصاد اول جهان شويم و دنيا را فتح کنيم و يا در ورزش قهرمان شويم. افق کجاست؟ برای بشريت چه چيزی را افق قرار می‌دهيم؟ مثلا اين‌که قدرت‌های زورگو اضمحلال پيدا کنند. ما يک زمان آرزو داشتيم که صدام برود. رفت تمام شد. اين سوال هست که نقطه نهايی کجاست؟ نقطه نهايی که خداوند برای جامعه بشری قرار داده است استقرار يک حاکميت الهی سرشار از عشق، پاکی، ايمان و عدالت به دست خليفه‌الله است و اين يعنی نجات بشر. ما بايد آن نقطه و آن هدف را در نظر بگيريم و گام به گام به سمت آن برويم و در ضمن چشمان را از قله بر نداريم.

رييس‌جمهور گفت: انسان اگر بخواهد مفهوم پيدا کند، نيازمند دو حرکت است که در حقيقت يک حرکت هستند؛ يک تعالی فردی و رسيدن به خود خدا و دوم اصلاح اجتماعی برای حاکميت مصلح کل و تمام خوبی‌ها و اين دو است که به انسان و زندگی مفهوم و جهت و برکت می‌دهد. هدف را بايد خيلی دور گرفت و کار را برای خدا و خدايی شدن انجام داد و خوشبختانه اين روحيه و نگاه در جوانان ما موج می‌زند. جوانی يعنی نگاه به قله‌های بلند؛ جوانی که وقتی با کوچکترين مشکلی برخورد می‌کند منفعل می‌شود اين فرد در واقع به ظاهر جوان است، ولی روحيه جوانی را از دست داده است. هيچ مانعی در برابر جوان مانع محسوب نمی‌شود، بلکه اين‌ها اسباب کمال‌اند و جوان در چالش با آن‌هاست که شکوفا می‌شود.

وی اضافه کرد: فضای جوان امروز ما آرمانی است و اين عين واقع‌گرايی است.

به گزارش ايسنا وی در ادامه صحبت‌های خود به پيش‌بينی امام(ره) در ارتباط با فروپاشی نظام کمونيسم و شوروی اشاره کرد و گفت: آن زمان وقتی امام اين پيش‌بينی را کردند، شايد عده‌ای باور نمی‌کردند، ولی اين امر محقق شد و اکنون نيز وقتی صحبت از فروپاشی و اضمحلال نظام سلطه می‌شود، شايد عده‌ای باور نکنند ولی به فضل الهی اين‌ها اضمحلال پيدا می‌کنند و محو می‌شوند و مهم اين است که ما هدف‌گذاری کنيم.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که " جوانان خود بايد وارد عرصه شوند و هدفمند حرکت کنند تا موفق شوند" اظهار کرد: تشکل‌های خود را تقويت کنيد کار کنيد و به جلو برويد.

وی خطاب به جوانان گفت: شما با موضوع پرونده هسته‌يی کشور آشنا هستيد و اعتقاد من اين است که اين با آموزه‌های الهی منطبق دارد. کل ماجرای هسته‌يی يک صحنه بود؛ از يک سو آزمايش و از سوی ديگر بستری برای نشان دادن عزت ملت ايران و منفور شدن قدرت‌های زورگو.

وی با اشاره به روندی که اين پرونده تاکنون طی کرده است، يادآور شد: در سال ۸۳ و در آخرين مذاکراتی که صورت گرفت، طرف مذاکره کننده به ما گفتند بايد تحقيقات خود را در اين ارتباط تعطيل کنيد. حتی گفتند که UCF اصفهان را تعطيل کنيد. به ما می‌گفتند مثلا برای اين‌که به ۲۰ سانتريفيوژ دست پيدا کنيد، بايد ده سال مذاکره کنيد، شايد به شما داديم. اکنون ببينيد کجا هستيم و چند هزار تا در اين مسير و در اين چرخه کار می‌کند. اگر بنا بود به افق‌های کوتاه در اين عرصه دلخوش کنيم نه تنها اين‌جا نبوديم بلکه چرخه ۱۶۴ تايی را نيز نداشتيم و UCF اصفهان نيز تعطيل بود.

رييس‌جمهور ادامه داد: آن‌ها تلاش زيادی کردند که ما را متوقف کنند و به ما گفتند که در اين همين حد بمانيد. عده‌ای نيز در داخل می‌گفتند به همين مقدار بسنده کنيد. ولی اگر ما آن کار را انجام می‌داديم، اکنون اين‌جا نبوديم .افقی که طراحی شد، اين بود که ما بايد از تمام حقوق هسته‌يی خود برخوردار شويم و در واقع اين بهانه‌ای است برای به چالش کشيدن نظام ناعادلانه‌ای که در جهان موجود است و چرا ما فرصت را از دست بدهيم.

وی افزود: به فضل الهی سطح درگيری ارتقا پيدا کرد؛ آن‌ها در دو ـ سه سال قبل به دنبال آن بودند که اجازه ندهند ايران قدرتمند شود، ولی امروز دغدغه‌شان حفظ خودشان است و اين‌که اصرار دارند ما حتی تظاهر کنيم دو ـ سه ماه نصب چرخه‌ جديد را متوقف می‌کنيم در اين راستاست. آن‌ها چشم‌های‌شان را باز کردند و ديدند که نتيجه چالش‌شان با ايران، ايران را به يک قدرت سالم تبديل کرد و ناکارآمدی نظامات جهانی و مقدمه‌سازی برای انحلال نظام سلطه ثابت شد؛ بنابراين آن‌ها در اين عرصه به فکر دفاع از موجوديت خود افتاده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی ما هدف و يا خط قرمز خود را پايين قرار دهيم، هميشه در زير فضای آن حرکت می‌کنيم، ولی اگر بالا قرار دهيم، می‌توانيم به موفقيت‌های بيشتری دست پيدا کنيم. يک موقع خط قرمز اين بود که پرونده به شورای امنيت نرود و اکنون اين خط قرمز در پشت جبهه دشمن گذاشته شده است. ما خط قرمز در قضيه حق خود نداريم و حق خود را می‌خواهيم. شما در اين قضيه ببينيد که چه کسانی مجبور شدند به عقب بروند، روشن است آن‌ کسانی که در برابر حق ملت ايران قرار گرفته بودند، مجبور به عقب‌نشينی شده‌اند.

احمدی‌نژاد خطاب به جوانان گفت: افق‌ها را خيلی دور در نظر بگيريد. نسل‌هايی مثل من اکنون به فکر اين هستند که هرچه زودتر از مسائل نتيجه بگيرند و حوصله مقاومت و ايستادگی برای تعالی فردی و اجتماعی را ندارند. ولی شما جوانان موتور نشاط ، خودباوری و عشق به زندگی هستيد و اين روحيه را بايد به جامعه منتقل کنيد. اگر از روحيه جوانی‌تان استفاده کنيد اين روحيه در شما نهادينه می‌شود.

وی ادامه داد: باور دارم که آينده از آن شماست. آينده به اين معنا که اراده، آرمان و انديشه‌های شما بر جهان حاکم خواهد شد.

وی در بيان خاطره‌ای گفت: يادم هست که وقتی قضيه هولوکاست مطرح شد، مستکبرين خيلی عصبانی شدند و برخی نيز در داخل عصبانی شدند و گفتند چرا اين مسائل را مطرح می‌کنيد؟ برخی قيافه تحليل‌گر گرفتند و گفتند تو که ديپلماسی نمی‌فهمی حرف که می‌توانی نزنی. مسائلی اين‌چنينی مطرح شد.

رييس‌جمهور با اشاره به دو مقاله‌ای که در اين ارتباط منتشر شد، يادآوری کرد: يک استاد دانشگاه آمريکايی ، يک مقاله مفصل نوشت و وضعيت جهان غرب را تحليل کرد و گفت که ما در غرب تمام امور قدسی را در هم کوبيده و فقط يک امر قدسی برای خود نگه داشته‌ايم و آن موجوديت رژيم صهيونيستی و هولوکاست است.

وی با بيان اين‌که " شما می‌دانيد که در آن‌جا می‌شود به خدا توهين کرد ولی به هولوکاست نه" افزود: اين استاد دانشگاه در مقاله‌ خود نوشته بود که امروز نيز ايران اين نظام مادی و سلطه‌گری را هدف قرار داده است. يک استاد ساکن سرزمين‌های اشغالی نيز مقاله‌ای در اين ارتباط نوشته و گفته بود که ايران آخرين گاو مقدس ما را نيز ذبح کرد و فلسفه وجودی ما را زير سوال برد.

وی هم‌چنين با بيان اين‌که " با توکل به خداوند و تلاش می‌توان به اهداف بلند رسيد و ايمان به خدا به قدم‌هايی که در اين ارتباط برداشته می‌شود آثار فراوانی می‌دهد" خطاب به جوانان گفت: تمام دنيا اکنون متوجه ايران هستند؛ به صورت ميانگين بالای ۸۰ درصد مردم جهان از ناراحتی مردم ايران ناراحت و از خوشحالی ملت ايران خوشحال می‌شوند. از موفقيت‌های ما خوشحال می‌شوند و به هم تبريک می‌گويند و اين فقط مربوط به دنيای اسلام نيست؛ بلکه در اروپا و غرب هم اين مساله وجود دارد.

احمدی‌نژاد بار ديگر خطاب به جوانان گفت: اگر در مسير تعالی جامعه با توکل به خدا و تبعيت از انسان کامل حرکت کنيد بدانيد که تمام دنيا در خدمت شما قرار می‌گيرد و مانع در برابر جوان معنی ندارد. معتقدم هيچ مانعی نمی‌تواند اراده نسل جوان امروز ما را معطل به خود کند.

وی در ادامه با اشاره به برخی از نطقه نظراتی که نمايندگان جوانان در اين جلسه بيان کرده بودند، گفت: يکی از دوستان در اين عرصه به اهميت توجه به جوانان و استفاده از پتانسيل آن‌ها اشاره کرد و گفت که برخی از فرماندهان در زمان جنگ، ۲۳ ساله بودند. من به شما جوانان می‌گويم؛ بايد خود وارد عرصه شويد. جوانترين وزير من متولد ۱۳۴۸ است ـ البته معتقدم که دوران جوانی او در حال تمام شدن است ـ و اگر برخی از محذوريت‌های غيرواقعی و مصنوعی نبود، من بيشتر همکارانم را در کابينه از بين جوانان ۲۳ و ۲۴ ساله انتخاب می‌کردم.

وی هم‌چنين با اشاره به اهميت سازمان‌های مردم نهاد(سمن) خطاب به جوانان عضو اين سازمان‌ها گفت: در برنامه پنج ساله جايگاه ويژه‌ای برای نهادها و تشکيلات مردمی در بخش‌های گوناگون باز کرده‌ايم.

رييس‌جمهور همچنين درباره اظهارات يکی از جوانان مبنی بر اين‌که با آغاز سال تحصيلی و آشنايی جوانان با طرح تحول اقتصادی، ۱۴ ميليون دانش‌آموز حامی اين طرح خواهند بود، خطاب به رييس سازمان ملی جوانان گفت: آقای علی‌اکبری جزوه‌های طرح تحول اقتصادی را در اختيار نهادهای دانش‌آموزی قرار دهند تا آن‌ها نيز نظر خود را بيان کنند و بتوانيم از نظرات آنان استفاده کنيم.

وی همچنين درباره اظهارات جوان ديگری در ارتباط با دفاع از اصول و پايداری بر آن گفت: اصول را بايد دقيق شناخت و بر آن پافشاری کرد، بدون ايستادگی روی اصول ثابت امکان پيش‌روی وجود ندارد.

وی تاکيد کرد: اين دولت بر روی اصول و آرمان‌های انقلاب و دفاع از آن می‌ايستد.

احمدی‌نژاد همچنين اظهار کرد: ‌به فضل الهی انقلاب اسلامی موفق شده صف ملت‌ها را از قدرت‌های زورگو جدا کند.

وی همچنين درباره صحبت يکی از دانش‌آموزان طلبه در ارتباط با تعامل بيشتر رييس‌جمهور با طلبه‌ها گفت: من دو ـ سه بار در سال به قم سفر و با طلاب ديدار می‌کنم. در تهران نيز جلساتی را با طلاب عزيز برگزار و از نظرات آن‌ها استفاده می‌کنم، اکنون نيز ما در خدمت اين دوستان هستيم.

رييس‌جمهور همچنين با اشاره به اظهارات ديگری که در اين جلسه مبنی بر برگزاری نشستی با دانشجويان مطرح شد نيز گفت: نشست ما با دانشجويان کم نيست و ما از پيشنهادات آن‌ها استقبال می‌کنيم و در خدمت آن‌ها هستيم.

در اين مراسم رييس‌جمهور از علی‌ اکبری رييس سازمان ملی جوانان خواست که مقدمات سفر جوانان حاضر در اين مراسم را به حج عمره ـ با توجه به درخواست‌هايی که آن‌ها مطرح کرده‌اند ـ فراهم و در اين ارتباط برنامه‌ريزی کند.

پيش از صحبت‌های رييس‌جمهور تعدادی از جوانان به نمايندگی از ساير جوانان شرکت کننده در اين جلسه ديدگاه‌های خود را در ارتباط با مسائل مختلف مطرح کردند.

در پايان اين جلسه از طرف تشکل‌های شرکت کننده در اين مراسم هديه و لوح يادبودی به رييس‌جمهور اهدا شد.

Copyright: gooya.com 2016