سه شنبه 29 مرداد 1387

حسن روحانی برای حضور در انتخابات آتی از رهبری کسب تکليف می‌‏کند، ايلنا

* حاميان هاشمی به دنبال رقيب جدی برای احمدی نژاد هستند

تهران- خبرگزاری کار ايران
مشاور حسن روحانی با اشاره به رايزنی‌‏های وی برای حضور در عرصه کانديداتوری در انتخابات آتی, گفت: با توجه به اينکه ايشان نماينده مقام معظم رهبری در شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند برای حضور در اين عرصه از معظم له کسب تکليف خواهند کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

علی عسگری نمايند پيشين مشهد در مجلس هفتم در گفت وگو با خبرنگار "ايلنا" با اشاره به دعوت برخی گروه‌‏های اصولگرا و اصلاح‌‏طلب معتدل، از روحانی برای کانديداتوری در انتخابات رياست جمهوری دهم, افزود: آقای روحانی در حال بررسی و ارزيابی شرايط هستند. اگر چه ايشان نهايتاً از رهبری انقلاب نيز کسب تکليف خواهند نمود اما مقام معظم رهبری معمولاً در مورد اشخاصی که قصد کانديداتوری دارند, نفياً يا اثباتاً اظهار نظر نمی‌‏کنند. چه در مورد رئيس جمهور فعلی و چه در مورد کانديداهای رقيب وی, چرا که جايگاه رفيع رهبری محفوظ از ورود به اين مسائل است.
وی با بيان اينکه دعوت از روحانی محدود به گروه‌‏های اصولگرا يا اصلاح‌‏طلب نيست, اين دعوت را در نتيجه همگرايی ميان چهره‌‏ها و دلسوزان اسلام و انقلاب و وفاداران به مقام معظم رهبری دانست و گفت: مجموعه اين افراد معتقدند که حضور يک چهره جديد به عرصه انتخابات طراوت و تازگی می‌‏دهد.
مشاور دبير اسبق شورای امنيت از استقبال جمعی از اصولگرايان و اصلاح طلبان معتدل غيرافراطی نسبت به کانديداتوری احتمالی روحانی خبر داد و افزود: اگر چه هنوز عملاً از ناحيه شخص روحانی پاسخ شفافی به دعوت‌‏های صورت گرفته, مطرح نشده است اما ايشان در حال بررسی موضوع و مشورت با بزرگان, نخبگان و دانشگاهيان کشور هستند. همچنين روحانی نظر مشورتی بزرگان دينی, علما, مراجع برخی ارکان نظام را نيز جويا خواهد شد.
وی از روحانی به عنوان يک رئيس جمهور واجد شرايط, متعادل و کارآمد در عرصه‌‏های داخلی و بين المللی ياد کرد و با تأکيد بر اينکه کانديداتوری وی برای انتخابات آتی بستگی به آن دارد که او حضورش دراين عرصه را تکليف بداند يا نه؟ افزود: تمامی کسانی که خواستار استقرار و پايداری نظام از يک سو و تأمين مشارکت حداکثری از سوی ديگر هستند بايد مشوق کانديداتوری چهره‌‏های روحانی اصولگرا از جمله روحانی و ناطق نوری باشند.
عسگری در ادامه گفت: اصولگرايان مدافع آيت الله هاشمی رفسنجانی، ضمن آنکه برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات آتی رياست جمهوری تلاش می‌‏کنند, در پی آن هستند که کانديدای مورد نظرشان را به عنوان رقيب جدی احمدی نژاد وارد عرصه انتخابات کنند. کانديدايی که هم توان جلب آرا عمومی را دارد و هم می‌‏تواند از تمامی ظرفيت‌‏های نيروی انسانی موجود در عرصه مديريتی کشور استفاده کند و کابينه وحدت تشکيل دهد.
وی با بيان اينکه حاميان چنين تفکری در انتخابات رياست جمهوری گذشته به هاشمی رفسنجانی رأی دادند, از او به عنوان چهره مظلوم مقتدر نظام ياد کرد و ادامه داد: هيچ يک از ما از حمايتی که از آقای هاشمی کرديم پشيمان نيستيم و از منتقدان عملکرد دولت به ويژه در حوزه مديريت, اقتصاد و سياست داخلی و خارجی هستيم.
مشاور روحانی با اشاره به اينکه گفتمان آينده کشور, گفتمان رضايت مندی مردم خواهد بود, خاطر نشان کرد: از اين منظر می‌‏کوشيم تا تضمين برای سلامت انتخابات وجود داشته باشد و دخالت نيروهای غيبی در نتايج انتخابات به حداقل برسد. با چنين تضمينی درتلاشيم تا چهره‌‏های دلسوز نظام که مقبوليت عمومی داشته و توان خروج و برون رفت از وضعيت فعلی را دارند وارد عرصه انتخابات کنيم.
وی در پاسخ به اينکه در صورت حضور سيد محمد خاتمی در عرصه کانديداتوری انتخابات رياست جمهوری دهم, حسن روحانی باز هم کانديدا خواهد شد يا نه؟ گفت: پاسخ به اين سوال, زود هنگام است. چون ارزيابی افکار عمومی نزديک به انتخابات در اخذ چنين تصميماتی موثر خواهد بود .
عسگری افزود: آنچه که از هم اکنون مشخص است, اين که بنا به گفته آقای باهنر ممکن است اجماع اصولگرايان بر احمدی نژاد حاصل نشود. از سوی ديگر در طيف اصلاح طلبان نيز از يک سو حضور خاتمی مورد تشويق برخی افراد و گروه‌‏ها است و از سوی ديگر برخی نسبت به حضور ايشان شک و ترديد دارند.
نماينده پيشين مجلس شورای اسلامی، اجماع بزرگان روحانی اعم از جامعه روحانيت مبارز در ميان اصولگرايان و مجمع روحانيون مبارز در ميان اصلاح طلبان برای معرفی يک کانديدای واحد را بسيار مهم ارزيابی کرد و گفت: به نظر می‌‏رسد چنين اجماعی در خصوص اعلم کانديداتوری روحانی حاصل شود. اما اگر آقای خاتمی تصميم قطعی به حضور در عرصه انتخابات داشته باشند, بايد شرايط را مناسب با حضور وی در نظر گرفت.
وی با تأکيد بر لزوم انسجام و همگرايی بزرگان نظام جهت تصميم سازی برای برگزاری انتخاباتی سالم و با نشاط که متضمن حضور حداکثری مردم باشد, خاطر نشان کرد: اين مساله به عنوان يک ضرورت برای جامعه امروز ايران مطرح است. چرا که برگزاری چنين انتخاباتی می‌‏تواند سپر دفاعی خوب برای نظام جمهوری اسلامی در عرصه بين الملل باشد. همچنين با وجود چنين انتخاباتی می‌‏توان به تشکيل دولتی متعادل و برخاسته از آراء اکثريت مردم در داخل کشور اميدوار بود.
به گفته وی در حال حاضر طيف‌‏های مختلف به ويژه چهره‌‏های مطرح و اثرگذار در محافل غير رسمی, صميمی و خصوصی در حال تصميم گيری در اين خصوص هستند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حسن روحانی برای حضور در انتخابات آتی از رهبری کسب تکليف می‌‏کند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016