چهارشنبه 30 مرداد 1387

وزير علوم: دانشگاه مزرعه کشت و زرع گروه‌های سياسی نيست، ايسنا

وزير علوم تحقيقات و فناوری با تاکيد بر اينکه نبايد از دانشجويان به عنوان پياده نظام‌های سياسی گروه‌ها استفاده شود، عنوان کرد: دانشگاه‌ها بايد محل آگاهی بخشی سياسی باشند و نه مزرعه کشت و زرع گروه‌های سياسی.


رسالت اصلی معاونت دانشجويی «تعامل مسوولان و مشارکت دانشجويان» است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران دکتر محمدمهدی زاهدی، در چهل و سومين گردهمايی معاونان دانشجويی و فرهنگی دانشگاه‌ها با اشاره به شعار«تعامل مسوولان و مشارکت دانشجويان» در اين گردهمايی، گفت: رسالت اصلی اين معاونت همين شعار است و درواقع ميزان سهم معاونت دانشجويی و فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در تعامل و مشارکت در هيچ معاونت ديگری وجود ندارد و چنانچه اين وظيفه به خوبی انجام شود قطعا جريان‌سازی‌های فرهنگی، علمی، اخلاقی، تخصصی و حتی فناوری نيز در دانشگاه‌ها به خوبی پيگيری می‌شود.

وی با بيان اينکه معاون دانشجويی يک دانشگاه بايد همواره خود را فردی جوان و همپای دانشجويان فرض کند اظهار کرد: معاون دانشجويی و فرهنگی نبايد در قالب پروتکل‌ها و قراردادهای خاص اداری عمل کند و بايد اجازه دهد دانشجويان در ارتباط با وی شور و نشاط جوانی را احساس کنند که اين مساله قطعا منجر به مشارکت و تعامل جدی می‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی با اشاره به آغاز سال تحصيلی جديد دانشگاه‌ها، گفت: با آغاز سال تحصيلی بايد برای دو مناسبت مهم سی‌امين سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی و همچنين انتخابات پيش رو برنامه ريزی‌های جدی صورت گيرد.

وی افزود: قطعا می‌توان با تعامل و مشارکت دانشجويان از کمک آنها برای برگزاری جشنهای سالگرد استفاده کرد و برنامه‌هايی چون مسابقات ورزشی و هنری، نمايشگاه‌های عکس و نقاشی، مسابقات علمی و مسابقات قرآنی را برای اين دورن طراحی کرد و از همه تشکل‌های درون دانشگاهی چه سياسی و مذهبی، علمی و کانون‌ها در اين مشارکت بهره برد.


برنامه ريزی برای ابتدای سال تحصيلی، شور و نشاط را از اول مهرماه به دانشگاه‌ها می‌آورد

زاهدی با بيان اينکه از روسای دانشگاه‌ها خواسته شده تا در اين برنامه‌ها با اين معاونت همکاری لازم را داشته باشند، گفت: دانشگاه‌ها بايد از تمام تشکل‌ها برای اين ايام يک پروژه را مطالبه کنند که قطعا برنامه ريزی برای ابتدای سال تحصيلی می‌تواند شور و نشاط را از اول مهرماه به دانشگاه‌ها بياورد.


دانشگاه‌ها بايد با کمک تشکل‌ها برای مقابله با توطئه‌های دشمنان اقدام کنند

وزيرعلوم با اشاره به فعاليت دشمنان نظام و توطئه‌های آنها عنوان کرد: خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی دستاوردهای تاثيرگذاری برای کشور و حتی کشورهای جهان اسلام داشته است و دشمنان می‌خواهند که اين دستاوردها و شيرينی جشن سی‌امين سالگرد را کمرنگ کنند که دانشگاه‌ها بايد در اين بين با کمک تشکل‌ها برای مقابله با اين توطئه‌ها اقدام کنند.


بايد مديريت خاصی برای امور انتخاباتی در دانشگاه‌ها صورت پذيرد

وی با اشاره به اهميت حرکت فضای دانشگاه‌ها به سمت ايجاد فضای مناسب انتخاباتی نيز اظهار کرد: در سال تحصيلی آينده و به خصوص از ترم دوم و پس از برگزاری جشن‌های پيروزی فضای کشور فضای انتخاباتی خواهد بود که دانشگاه‌ها نيز بايد به اين سمت و سو حرکت کنند و مديريت خاصی برای اين امور انتخاباتی صورت پذيرد.


بايد تمام تلاش خود را برای افزايش مشارکت مردم به کار بنديم

زاهدی با بيان اينکه هدف ما جلب مشارکت جمعی و ملی در پای صندوق‌های رای است، خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه هدف دشمنان القای اين مسئله است که مردم در پای صندوق‌های رای حضور پررنگی ندارند و از نظام دور شده‌اند بايد تمام تلاش خود را برای افزايش مشارکت مردم به کار ببنديم.

وی با اشاره به حساسيت‌های ويژه انتخابات رياست جمهوری پيش رو گفت: نظام جمهوری اسلامی ايران در سه سال اخير با توجه به اتفاقات رخ داده در عرصه‌های جهانی نقش تاثيرگذاری داشته و بسياری از کشورها که قبلا روی قدرت ايران حساب نمی‌کردند در حال حاضر به اين قدرت پی برده‌اند و حتی در مباحث مربوط به عراق و افغانستان بدون هيچ پيش‌شرطی خواستار مذاکره با ايران اسلامی پر قدرت هستند که اين مسئله نشان دهنده قدرت و سلامت ايران در جهان است.


تنها سعی‌ دشمنان دلسرد کردن مردم از انتخابات است

وی افزود: از نظر قدرت نظامی نيز به آن سطح رسيده‌ايم که دشمنان فکر تجاوز را از ذهنشان خارج می‌کنند و تنها سعی‌شان اين است که در اين انتخابات مردم را دلسرد و مايوس کنند.

به گزارش ايسنا وزير علوم در ادامه با بيان اينکه در اين بين قطعا دانشگاه محل و محفلی است که بايد به شدت با اين هجمه‌ها مقابله کند، گفت: دانشگاه‌ها می توانند با کمک دانشجويان نه تنها اين هجمه‌ها را خنثی کنند بلکه مبلغی برای حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای باشند.


تشکل‌های دانشجويی بازوی موثری برای جلوگيری از توطئه‌ها در زمان انتخابات باشند

وی افزود: در اين راستا لازم است از اول مهرماه با تشکل‌های مختلف دانشجويی جلساتی برگزار شود تا با ايجاد فضايی دوستانه، مخلصانه و صادقانه وارد شده و بتوانند بازوی موثری برای جلوگيری از توطئه‌ها و هجمه‌های سياسی و فرهنگی دشمنان در زمان انتخابات برای مقابله با هجمه‌ها باشند.


ورود رقبای سياسی اين دولت به عرصه انتخابات را به فال نيک می‌گيريم

زاهدی با بيان اينکه قطعا رقبای سياسی اين دولت نيز وارد رقابت انتخاباتی خواهند شد، اظهار کرد: اين مسئله را به فال نيک می‌گيريم؛ چرا که قطعا باعث افزايش مشارکت مردم خواهد شد ولی دانشگاه‌ها بايد به اين مسئله توجه کنند که به هيچ عنوان به پايگاه تبليغاتی يک جريان سياسی خاص تبديل نشوند.


نبايد از دانشجويان به عنوان پياده نظام‌های سياسی گروه‌ها استفاده شود


دانشگاه‌ محل آگاهی بخشی سياسی است، نه مزرعه کشت و زرع گروه‌های سياسی

وی با تاکيد بر اينکه نبايد از دانشجويان به عنوان پياده نظام‌های سياسی گروه‌ها استفاده شود، عنوان کرد: دانشگاه‌ها بايد محل آگاهی بخشی سياسی باشند و نه مزرعه کشت و زرع گروه‌های سياسی.

وزير علوم ادامه داد: قطعا در صورت برنامه ريزی‌های مناسب شور و نشاط مورد نياز به دانشگاه‌ها می‌آيد؛ چرا که تاثيرگذاری دانشگاه‌ها در سطح بسيار بالايی قرار دارد و بايد به آن توجه شود.


دانشگاه‌ها، شوراهای صنفی را جدی بگيرند

زاهدی با اشاره به اهميت بحث مشارکت دانشجويان در امور مختلف دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه‌ها بايد شوراهای صنفی را جدی بگيرند؛ چرا که شوراهای صنفی نماينده مشارکت دانشجويان در امور رفاهی هستند که آيين‌نامه مربوطه نيز در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در حال بررسی است.

وی افزود: اگر اين نمايندگان تلاش مسئولين و معاونين دانشجويی را در رفع مشکلات از نزديک مشاهده کنند قطعا از بهترين مدافعان دانشگاه خواهند بود.


شوراهای صنفی دانشگاه‌ها نبايد به يک محفل سياسی تبديل شوند

وزير علوم با تاکيد بر اينکه شوراهای صنفی دانشگاه‌ها نبايد به يک محفل سياسی بدل شود خاطر نشان کرذد: اميد است بتوان با تقويت شوراهای صنفی از آنها در اداره خوابگاه‌ها نيز استفاده کرد؛ چراکه دانشجويان طبيعتا از حرف هم نوعان خود بيشتر تبعيت می‌کنند.

وی افزود: نبايد اين تصور ايجاد شود که شوراهای صنفی در مقابل دانشگاه قرار دارند؛ در حاليکه آنها بازوی دانشگاه هستند.


آيين‌نامه تشکيل شورای تعامل به کليه دانشگاه‌ها ارسال شده است

وزير علوم در ادامه با اشاره به اهميت تشکيل شورای تعامل در دانشگاه‌ها، عنوان کرد: آيين‌نامه تشکيل شورای تعامل به کليه دانشگاه‌ها ارسال شده ولی فقط در چند دانشگاه تشکيل شده است که اميد است با ارائه گزارش و مشخص شودن کارکردها و اثرات اين شوراها، تشکيل شورای تعامل در ساير دانشگاه‌ها نيز پيگيری شود.

زاهدی ادامه داد: حضور مسئولين دانشگاه در بين دانشجويان از اهميت ويژه‌ای برخوردار است؛ چراکه اين تعامل و رفت و آمد باعث می‌شود که همدلی دانشجويان با دانشگاه بيشتر شود.

وزير علوم همچنين با بيان اينکه انقلاب اسلامی ايران توانسته است به الگويی در جهان بدل شود گفت: در حال حاضر ما به پيام رسان نهضت جهانی اسلام بدل شده‌ايم و بسياری از کشورهای اسلامی و غير اسلامی حتی آنهايی که در ظاهر طرفدار آمريکا هستند هم عاشق ايرانند و در نتيجه ما بايد مراقب اين الگو شدن باشيم تا خدشه‌ای به آن وارد نشود.

وی افزود: در اين راستا بحث ايجاد دانشگاه تمدن ساز مطرح و پيگيری شده است که انتظار می‌رود همه در حوزه مسئوليت خود مراقب باشند تا بتوانيم به دانشگاه‌های ساير کشورها نيز به خصوص به کشورهای اسلامی الگودهی کنيم.

به گفته وی از جمله کارهايی که در اين راستا می‌توان در دانشگاه‌ها انجام داد؛ پياده سازی منشور اخلاقی دانشگاه‌ها با کمک نمايندگی نهاد رهبری است.


در سال تحصيلی جديد، ارشادات لازم در مورد پوشش و حجاب دانشجويان صورت گيرد

وزير علوم با بيان اينکه در سال تحصيلی جديد ارشادات لازم در مورد پوشش و حجاب دانشجويان صورت گيرد، گفت: اين مساله بايد حتما جزو برنامه‌های دانشگاه‌ها قرار گيرد.

وی با بيان اينکه شوراهای فرهنگی دانشگاه نيز بايد فعال شده و هر هفته حداقل يک جلسه ثابت داشته باشند گفت: بار اصلی مصوبات اين شوراها به دوش معاونت فرهنگی و دانشجويی است و در نتيجه برگزاری اين جلسات را از رييس دانشگاه خواستار شويد و از مشارکت دانشجويان نيز برای ارائه ايده‌های جديد استفاده کنيد.

به گزارش ايسنا وزير علوم در ادامه به سوالات برخی از معاونين دانشجويی و فرهنگی دانشگاه‌ها نيز پاسخ داد و درباره شورای تعامل دانشگاه، تاکيد کرد: هدف از تشکيل اين شورا شکل‌گيری تعامل است و به دليل برخی انتقادات و اشکالاتی که به آيين نامه می‌گيريد نبايد کل آن را رد کنيد و اين دستورالعملی است که قابليت تغيير دارد ولی اصل مسئله بايد در نظر گرفته شود.

وی با بيان اينکه اداره يک دانشگاه کار بسيار مشکلی است و نيازمند مشارکت جمعی است، اظهار کرد: تمام معاونين و مسئولين بايد دست به دست هم داده و با تعامل با يکديگر دانشگاه را اداره کنند.

دکتر زاهدی همچنين با تاکيد براينکه زير ساخت‌های رفاهی دانشگاه‌ها نيازمند توجه ويژه‌ای هستند، گفت: تنظيم زير ساخت‌های اقتصادی از مدتها قبل در دستور کار همه دولت‌ها بوده است و اين دولت نيز تصميم گرفته تا وارد بازی اجرايی تحول اقتصادی شود که کار سنگينی است و مقاومت‌های زيادی در مقابل آن صورت می‌گيرد و همه بايد شرايط خاص آن را تحمل کنيم تا اين تحول طی يک زمان مناسبی اجرايی شود.

وی افزود: در مورد دانشگاه‌ها نيز بايد زير ساخت‌های رفاهی، کاملا متناسب با تعداد دانشجويان باشد که در اين راستا اقداماتی صورت گرفته تا بار اين مسئله از دوش معاونين و به خصوص معاونين دانشجويی برداشته شود که از آن جمله می‌توان به پيگيری بحث بومی پذيری اشاره کرد که کليات آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصويب رسيده است.

وزير علوم ادامه داد: البته در بحث بومی پذيری اين مسئله که نبايد حق کسی که خواستار ادامه تحصيل در دانشگاه خاصی است سلب شود در نظر گرفته شده ولی در هر صورت کليات اين طرح امسال عملياتی می‌شود که قطعا مو جب خواهد شد فشارهای زيادی از دوش دانشگاه‌ها برداشته شود.

وی افزود: همچنين سياست وزارت علوم بر اين است که ظرفيت پذيرش دوره‌های کارشناسی به هيچ وجه افزايش پيدا نکند و فقط ظرفيت‌ دوره‌های تحصيلات تکميلی افزوده شود که اين افزايش با توجه به جمعيت آنها بار زيادی به دانشگاه تحميل نمی‌کند.

وزير علوم با بيان اينکه صندوق رفاه دانشجويی وزارت علوم در مورد بحث خوابگاه سازی به سراغ بخش خصوصی رفته است، گفت: امسال بيش از ۱۰۰ ميليارد تومان از بودجه عمرانی فقط برای امر خوابگاه سازی ۶۳ خوابگاه در ۵۹ دانشگاه در نظر گرفته شده است که اين امر در تاريخ وزارت علوم بی سابقه است.


بايد نسبت به نهادهای به ظاهر قانونی مخالف اراده نظام آگاه باشيم

وی همچنين با اشاره به دردهای پيدا و پنهان زيادی در حوزه فرهنگ عنوان کرد: متاسفانه در داخل کشور نيز نهادهای به ظاهر قانونی بر خلاف اراده نظام گام بر می‌دارند که بايد نسبت به آنها آگاه باشيم.

وی در پايان گفت: با مشارکت دانشجويان و استفاده از ايده‌های جديد آنها می‌توانيم در حل بحران‌ها و مشکلات پيش رو موفق باشيم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزير علوم: دانشگاه مزرعه کشت و زرع گروه‌های سياسی نيست، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016