سه شنبه 11 تیر 1387

وزير علوم وقايع دانشگاه زنجان را توطئه دانست

خبرنامه اميرکبير: وزير علوم در سخنانی در مورد وقايع دانشگاه زنجان، اعتراضات دانشجويان را توطئه دانسته و گفت که وجود يک دانشجوی دختر بدون روسری در يک فيلم، دليل بر جرم نيست.

زاهدی در حالی که بيان می کرد “وزارت علوم با متخلفين مسائل مالی و اخلاقی به طور قاطع برخورد می‌کند.”، اخراج يکی از اساتيد دانشگاه تهران در سال گذشته را دليل قاطعيت خودش دانست. سال گذشته يکی از اساتيد دانشگاه در سر کلاس درس و در حضور همه دانشجويان نکاتی را در مورد حجاب يکی از دختران دانشجو گفته بود که در پی آن عده ای بسيجی با برپايی تجمعاتی هماهنگ با وزارت علوم و با پوشش رسانه ای گسترده حاميان دولت خواستار برخورد با اين استاد شدند و متعاقبا وزارت علوم وی را اخراج کرد. اما روز گذشته وزير علوم اشاره ای به اين موضوع نکرد که در مورد معاون دانشگاه زنجان که فساد وی آشکار شد و حتی رياست دانشگاه نيز آن را پذيرفت، وزارت علوم نه تنها برخوردی با وی نکرد بلکه با فرافکنی دانشجويان را مقصر جلوه می دهد.


اعتماد: حضور دختر بی روسری توی اتاق، دليل جرم نيست

علی رنجی پور: وزير علوم روز گذشته و در جمع خبرنگاران با تکرار تاکيد وزارت علوم بر رعايت اخلاق به انتقاد از پوشش خبری روزنامه ها و رسانه های منتقد در مورد حوادث دانشگاه زنجان پرداخت و اقدام اين رسانه ها را سياسی کاری برای تضعيف وزارت علوم توصيف کرد.

محمدمهدی زاهدی که در نشست خبری و در مقابل خبرنگاران سخن می گفت، در پاسخ به سوال «اعتماد» درباره عکس العمل وزارت علوم و شخص او به ماجرای دانشگاه زنجان گفت؛ «من در مصاحبه خود هم گفته ام وجود يک عکس بدون روسری دليل بر جرم نيست. شما همين مساله را از آقايان روحانی که قبول داريد سوال کنيد که اشاعه به اين صورت که کسانی فيلم را گسترش دادند، آيا شرعی است يا نه؟ اين کار نبايد صورت بگيرد و شما نبايد به اين شکل در رسانه تان به آن بپردازيد.» زاهدی در انتقاد از روزنامه های منتقد و با اشاره مستقيم به «اعتماد» ادامه داد؛ «شما بينی و بين الله جواب دهيد، پارسال در دانشگاه تهران يک استاد که شرمم می آيد نام استاد روی او بگذارم سر کلاس درس مقنعه دختری را بالا می زند، چرا اين رسانه ها که اين همه داد و بی داد راه انداختند و امروز غيرتی شده اند، کاری نکردند و برخورد قاطع وزارت علوم را با پديده غيراخلاقی ديدند و سکوت کردند و حتی ما را نقد کردند؟ برخی دوست دارند مسائل را آن طور که می خواهند بيان کنند. اما ما در وزارت علوم اگر به اين نتيجه برسيم که جرمی به وقوع پيوسته جدای از مسائل سياسی قاطعانه برخورد می کنيم.

همين چند وقت پيش چرا قضيه دانشگاه يزد را پوشش نداديد؟ آنجا هم فرد متخلف را که رئيس دانشگاه اخراج کرده بود، ديوان عدالت اداری حکم بازگشتش به دانشگاه را داد، اما من به رئيس دانشگاه دستور دادم که زير بار اين حکم زور نرود و حتی به قيمت اخراج خودش مقاومت کند. چرا مساله رئيس دانشگاه يزد را که از قضا جانباز هم هست پررنگ نمی کنيد؟ اينها جای سوال دارد. من استدعايم از رسانه ها اين است آنچه بين خود و خدا متعهد هستند، آن را بيان کنند، نه اينکه غرق مسائل سياسی شوند.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير علوم با تاکيد بر اينکه روزنامه اعتماد همه مطالب عنوان شده از سوی وی را منتشر کند، گفت؛ «در اعتماد، بايد اعتماد جست وجو کنند.» با اين حال خبرنگار اعتماد با اعلام اينکه از پاسخ وزير قانع نشده از وزير خواست درباره اينکه «چرا وزارت علوم زير بار رسوايی پيش آمده نمی رود و با فرافکنی از پاسخ به اين مساله خودداری می کند» توضيح دهد، اما وزير صراحتاً گفت؛ «شما فقط حرف های مرا درست و کامل منعکس کنيد.» با اين حال زاهدی در انتهای جلسه با اشاره به اين موضوع و با ذکر يک مثال، تلويحاً به سوال اعتماد چنين پاسخ داد؛ «فرض کنيد دانشجويی می خواهد مثلاً برای نمره فشار بياورد. اين البته فقط يک مثال است. اين دانشجو مثلاً در اتاق استاد يک لحظه روسری اش را برمی دارد و عکسی هم گرفته می شود. می خواهم از شما بپرسم، خودتان وجداناً قضاوت کنيد، به استناد اين عکس می شود گفت استاد فاسد است. آنچه دادستانی و کميته انضباطی اساتيد دنبال آن است، حقيقت است. شما خبرنگاران کاری نکنيد که اينگونه تلقی شود که استادان دانشگاه فساد اخلاقی دارند. شما نبايد به استناد يک فيلم و عکس قضاوت کنيد، آنگاه جايگاه و اعتبار استادان زير سوال می رود. شما نبايد حاضر باشيد اينگونه شود. اتفاق زنجان متاسفانه موجب سوء استفاده خيلی ها شد. آيا اين درست بود؟ اين است که می گويم اشاعه آن کاری غير شرعی و خلاف بود.»

وزير علوم پيشتر و در اول جلسه اعلام کرده بود خود شخصاً در برابر دو پديده فساد اخلاقی و مالی تحت هيچ شرايطی کوتاه نمی آيد. با اين حال مضمون سوال اعتماد از وزير علوم آن بود که چرا وزارت علوم مانند قضيه همان استاد که سال گذشته اتفاق افتاد، در قبال اين قضيه موضع مشابه نگرفت و حتی پس از آنکه مقام رسمی چون رئيس دانشگاه زنجان خود ماجرا را تاييد کرد و بابت آن از دانشجويان عذر خواست، با اظهاراتی اين چنين در اصل ماجرا تشکيک وارد آورد.

معاون فرهنگی وزير علوم هم نفر دومی بود که در قبال روزنامه اعتماد موضع گرفت و در پاسخ به اين گلايه که «چرا درخواست مصاحبه يک روزنامه سراسری پرتيراژ بايد معطل و معلق روی ميز او خاک بخورد؟» پاسخ اين گلايه را به نوشته ها و گزارش های خود روزنامه ارجاع داد و گفت؛ «ما اول بايد به اعتماد، اعتماد کنيم بعد مصاحبه کنيم. من حق دارم انتخاب کنم که با کدام روزنامه يا خبرگزاری گفت وگو کنم يا نکنم. شما در گزارش های خود قضايا را جوری منعکس می کنيد که آن طور نيست. دانشگاه ها موجودند و می شود تماس گرفت و ديد چقدر شوراهای صنفی باز و چقدر تعطيل هستند. نه اينکه بنويسيد وزارت علوم با آمار می خواهد بگويد که ما فضا را نبسته ايم.» اشاره محمدباقر خرمشاد به گزارش های اعتماد درباره سياست های وزارت علوم در قبال شوراهای صنفی و انجمن های اسلامی است که در قالب چندين گزارش و به استناد مستندات قابل ارجاع و مصاحبه با افراد مختلف صاحب نظر به چاپ رسيده است.

خرمشاد با اشاره طعنه آميز به اين لطيفه که «ما زير بار حرف زور نمی رويم، مگر آنکه زور آن زياد باشد»، گفت؛ «شما در گزارشی که درباره هوای دانشگاه ها می نويسيد، يک جايی اش می نويسيد که معاون فرهنگی فلان چيز را گفت و با ما مصاحبه نکرد، ولی ما يک استاد هستيم و تسليم اين فشارها نمی شويم.» معاون فرهنگی وزير علوم پس از ايراد اين مطايبات درباره وقايع دانشگاه زنجان گفت؛ «ما به جای آنکه بياييم قضيه را سريعاً انکار کنيم، يا اينکه خبر را مسلم و درست فرض کرده و شديدترين حکم را برای آن صادر کنيم، آمديم اول خبر را بررسی کرديم که در آن آمده بود قصد تعرض وجود داشته است، با همين خبر ما اول متهم را از مقام خود تعليق کرديم، بعد هم کميته رسيدگی شکل گرفت، علاوه بر اين دادستانی هم به عنوان مدعی العموم وارد شد و به بررسی قضيه پرداخت. ماجرا جوانب ديگری هم دارد اما رويه وزارت علوم در قبال مساله همين بود که عرض کردم.»


سرمايه: اگر دانشجو برای نمره روسری اش را بر می دارد، دليل فساد استاد نيست

ترانه بنی يعقوب: «دادستانی درباره حادثه دانشگاه زنجان بايد به دنبال اين نتيجه باشد که حوادث رخ داده يک توطئه بوده است. با استناد به فيلم منتشر شده در دانشگاه زنجان نمی توان گفت جرمی اتفاق افتاده است.» محمدمهدی زاهدی وزير علوم با اشاره به اين مطلب در جمع خبرنگاران از انتشار اين فيلم به عنوان اشاعه فحشا انتقاد می کند.

گفته می شود يکی از دانشجويان دختر دانشگاه زنجان که در معرض درخواست غيراخلاقی معاون فرهنگی - اجتماعی آن دانشگاه قرار گرفت پس از اين ماجرا فيلم آن به شکل گسترده ای در رسانه های مختلف انتشار يافت.

وزير علوم که محور مصاحبه اش نوآوری در وزارت علوم در سال نوآوری و شکوفايی بود حاضر شد تنها به يکی از سوال های خبرنگاران در خارج از اين حوزه پاسخ دهد. پس از سوال خبرنگاران درباره واقعه دانشگاه زنجان که يکی از پرحاشيه ترين مسائل وزارت علوم در هفته های اخير بوده زاهدی می گويد: «بدون روسری بودن يک دختر، اثبات کننده جرم نيست. بارها اعلام کرده ام و در عمل هم ديده ايم که من تحت هيچ شرايطی از تخلفات اخلاقی و مالی در دانشگاه ها چشم پوشی نمی کنم با آنکه سعی می کنم رحمدل و خاکی باشم اما در اين دو موضوع قاطع هستم.» او باز هم تکرار می کند که با اين فيلم نمی توان جرمی را اثبات کرد: «می توانيد اين موضوع را از همه فقها بپرسيد. من با قاطعيت می گويم که انتشار اين فيلم کار خلاف شرع بوده و نبايد انجام می شده است.»

وزير علوم از انتقاد شديد رسانه ها که اين موضوع را به صورت يکجانبه پيگيری کردند گلايه می کند و از خبرنگاران می پرسد: «چرا سال قبل که در دانشگاه تهران يک استاد در کلاس درس مقنعه دختر دانشجويی را بالا زد، رسانه ها هيچ موضعی نگرفتند و وقتی قاطعيت وزارت علوم در اين زمينه را ديدند گفتند مگر چه اتفاقی افتاده که اين همه سختگيری می کنيد.» وزير علوم می پرسد: «غيرتی که از آن دم می زنيد کجا رفته است. بعضی ها می خواهند مسائل را به گونه ای مطرح کنند که بازتاب آن سياسی شود.» زاهدی اصل از دانشگاه يزد مثال می آورد: «يکی از استادان در سال گذشته مرتکب عملی غيراخلاقی شده بود، من به رئيس دانشگاه تاکيد کردم هرگز اجازه بازگشت اين استاد را به دانشگاه نمی دهم حتی اگر به اخراج خودم منجر شود.» البته او به خبرنگاران توصيه می کند: «شما نبايد اجازه دهيد اعتبار استادان دانشگاه اين گونه زير سوال برود، اگر دانشجويی نمره می خواهد و به اتاق استادش می رود و بعد روسری اش را برمی دارد آيا می توان به استناد اين عمل استاد را فاجر و فاسد خواند؟ اين نکته ظريفی است که بايد دادستانی زنجان آن را کشف کند.»

خرمشاد معاون فرهنگی وزير علوم نيز برخورد وزارت علوم درباره اين موضوع را قاطع می داند: «بلافاصله بعد از اعلام خبر، معاون فرهنگی - اجتماعی دانشگاه که متهم به فساد اخلاقی شده بود برکنار و حکم هيات علمی اش هم تعليق شد. اما اين سوال مطرح می شود عده ای که فيلم تهيه کرده اند چگونه اين خبر را به دست آورده اند تا همه با گوشی موبايل آماده برای فيلمبرداری در اين صحنه حاضر شوند.» در ادامه اين جلسه وزير علوم از ضمانت اجرايی طرح کمک به دانشجويان دکترا نيز سخن می گويد: «طرحی که بر اساس آن مقرر شده به همه دانشجويان دکترا ماهانه بين ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان کمک هزينه تحصيلی پرداخت شود.» وزير علوم می گويد: «وزارت علوم به تنهايی قادر به تامين هزينه های اين طرح نيست حتی بايد بخشی از هزينه های اين طرح را دانشگاه ها بپردازند. بنابراين ممکن است اين طرح تنها در تعدادی از دانشگاه ها اجرا شود.» تاسيس راديو خوابگاه، «راديو دانشجو» ايجاد کلبه و آلاچيق های فرهنگی در دانشگاه ها از جمله نوآوری های وزارت علوم در سال نوآوری است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزير علوم وقايع دانشگاه زنجان را توطئه دانست' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016