چهارشنبه 30 مرداد 1387

اعلام برنامه مراسم سالگرد کشتار زندانيان سياسی در کلن با حضور محمدرضا نيکفر، رضا معينی و... گروه موسيقی تپش ۲۰۱۲، کلن ۳۰ اوت

آنها که زنده اند

«در آستانه ی بيستمين سالگرد فاجعه ی تابستان ۶۷»
يادمان کشتار زندانيان سياسی ايران در دهه ی شصت

دست هايم را در باغچه می کارم
سبز خواهم شد
می دانم، می دانم، می دانم...

در آستانه ی بيستمين سالگرد کشتار زندانيان سياسی ايران در تابستان سال ۶۷ هستيم؛ فاجعه ای که به تنهايی می توانست و می بايست ملتی و بلکه جهانی را در اندوه و حيرت و خشم، از کابوس هولناک «واقعيت» بيدار کند و به چاره جويی و همبستگی و ‍پيکار فراخواند. اما دريغ و درد که در جغرافيای جنوبی سرزمين ما ، اين يگانه فاجعه نبود و بلکه تنها نماد تلخ و سياهی بود از روند فجايع و کشتارهای سياسی سال های تاريک و خونين دهه ی شصت. به همان سان که عريانی و قساوت آن ، به سان تصوير بی واسطه ای از ماهيت جمهوری اسلامی ، نماد شوم و قاطعی بود از تدارک و تداوم فجايع آينده. فجايعی که مردم ميهن ما در اشکال گوناگون در زندگی هر روزه ی خود تجربه می کنند و به دشواری بتوان دامنه و ابعاد آنها را بر شمرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

و باز دريغ و افسوس که در جغرافيای ناهمگون زمين ، اين کشتار سازمان يافته و دهشت بار، بدون هيچ پرسش ،کند و کاو ، روايت و دادخواهی، در ميان انبوه فجايع ديگر، در هيايوی دنيای مجازی رسانه ها و در هزارتوی بيگانگی «مصرف کنندگان خاموش» گم شد. تو گويی «زمين» به فاجعه خو کرده است و اين خود بی گمان بزرگترين فاجعه ی «زمان» خواهد بود.
اما «جان» های شريفی که در تابستان ۶۷ و سال های پيش از آن، بی باکانه و با چشمان باز، مرگ را پذيرا شدند، بی گمان «عاشق ترين زندگان» بودند. چرا که حيات پرشور و مرگ بلندشان، همواره اميد به زيستن و باور به انسانيت و دنيايی «ديگرگون» را تداوم بخشيده است.
بر ماست که با بازخوانی و روايت سرگذشت آنان، که پاره ای زنده و ملموس از کابوس زندگی جمعی ماست ، روند کنونی تاريخ ميهن مان را دريابيم. باشد که با بازشناسی سرشت بنيادين واقعيت های شومی که از هر سو ما را احاطه کرده اند و همچون ديوارهای بلند زندانی به وسعت يک «سرزمين»، راه نور و جنبش و رشد را بر همگان بسته اند، امکانات «رهايی» را جستجو کنيم.
باری، از اين منظر، يادمان و بازخوانی فاجعه ی کشتار ۶۷ ، تنها ورق زدن برگ های فراموش شده ای از تاريخ معاصر و ادای دينی به گذشتگان نيست؛ بلکه بيش از آن وظيفه ای است برخاسته از ضرورت شناخت ريشه های «بحران» کنونی و دلايل بازتوليد آن و از اين رو تعهدی است نسبت به سرنوشت خود و مسٔووليتی انسانی در برابر «زندگان» و آيندگان.
نيل بدين منظور بدون شک، عزم و تلاشی جمعی را می طلبد. کانون ۶۷ (جمع مستقلی از جوانان و دانشجويان و فرزندان جان باختگان) در نظر دارد، با برگزاری يادمانی در اين خصوص و بازخوانی اين فاجعه، به سهم خود گام کوچکی در راستای اهداف ياد شده بردارد. ما دست تمام انسان های آزاده را برای هرچه پربار تر بودن اين يادمان می فشاريم و در انتظار ديدگاه ها، پشتيبانی و حضور شما هستيم.


«اعلام برنامه»
سخنران ها و برنامه ی هنری:

دادخواهی، تلاشی برای امروز / رضا معينی، فعال حقوق بشر
ياد آن تابستان / دکتر محمد رضا نيکفر، نويسنده و پژوهشگر
باوری دگر در مورد موضوع دادخواهی / مرجان افتخاری
روايتی از ۶۷ / مهدی اصلانی، يک شاهد عينی
راهکارهای حقوقی برای دادخواهی در عرصه بين المللی و داخلی / پژمان سليم، حقوقدان جوان مقيم لاهه و از فرزندان جان باختگان دهه ی ۶۰
روايتی ناتمام / کانون ۶۷
مرثيه ی شکفتن / کانون ۶۷
بحث و گفتگوی آزاد پيرامون بازخوانی و دادخواهی کشتارهای دهه ی ۶۰
و
موسيقی اعتراض / اجرای زنده ای از تپش ۲۰۱۲ و شاهين نجفی (ما مرد نيستيم)


زمان برگزاری : شنبه ۳۰ آگوست (اوت) ۲۰۰۸ ساعت ۱۶:۰۰ تا ۲۰:۳۰
مکان:کلن ـ آلمان، مرکز انترناسيوناليستی کاريتاس ، اشتولز اشتراسه، شماره ی 1a
(Internationales Zentrum der Caritas- Stolzstraße 1a, 50674 Köln)

شماره تماس : ۰۱۷۶۲۱۵۳۹۹۲ (۰۰۴۹)
ايميل: kanoon67@gmail.com
آدرس سايت: www.tabestan67.com

Copyright: gooya.com 2016