پنجشنبه 7 شهریور 1387

احمدی‌نژاد پنج پيشنهاد ايران به اجلاس شانگهای را مطرح کرد، فارس

خبرگزاری فارس: رئيس جمهور طی سخنانی در اجلاش شانگهای، پنج پيشنهاد ايران برای بهبود وضيعت و حل مشکلات امروز جهان را ارائه کرد.


به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به تاجيکستان، متن کامل سخنان محمود احمدی‌نژاد در هشتمين اجلاس روسای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای بدين شرح است:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اللهم عجل لوليک الفرج و العافيه و النصر و اجعلنا من خير انصاره و اعوانه و المستشهدين بين يديه
جناب آقای رحمن رياست محترم اجلاس
روئسای محترم جمهور، عاليجنابان
خانم‌ها و آقايان
خداوند را سپاسگزارم که بار ديگر توفيق حضور در اين اجلاس را عنايت کرد.
از استقبال و پذيرای گرم و برنامه‌ريزی شايسته جناب امامعلی رحمن رئيس جمهور محترم تاجيکستان در برگزاری اجلاس تشکر و قدردانی می‌کنم و اميدوارم نتايج اجلاس به نفع همه کشورهای عضو و در جهت تقويت صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی باشد.
از اجلاس قبلی تاکنون تحولات منطقه‌ای و جهانی شتاب بيشتری به خود گرفته است. در بخش‌های اقتصادی، جهان متاثر از خشکسالی‌های گسترده، کمبود مواد غذايی، افزايش شديد قيمت‌ها، آشفتگی در بازارهای مالی و پولی و بسياری از بورس‌های جهان، گسترش فقر و مداخلات گسترده در بازارهای پولی برای نجات اقتصاد رو به اضمحلال آمريکا و انتقال مشکلات اقتصادی اين کشور به ساير کشورها بوده است.
و در بخش‌های سياسی، بعضی بحران‌ها تداوم يافته است و مسائل جديدی نيز بوجود آمده است. بحران عراق تداوم يافته است و هنوز عراق در اشغال است. حضور نيروهای ناتو در افغانستان نه تنها کمکی به ايجاد امنيت نکرده است، بلکه دائما عده ای از مردم بيگناه افغانستان در بمباران‌ها کشته می‌شوند و اخيرا شاهد بوديم در يک تهاجم وحشيانه بيش از ۱۰۰ نفر از کودکان و زنان افغان در يک روستا کشته شدند، گروه‌های هدف ناتو در اين کشور نه تنها محدود نشده اند، بلکه دامنه حضور آنان گسترش يافته است. چنين وضعيت ناپايداری می‌تواند علاوه بر مردم مظلوم افغانستان، همسايگان و کشورهای منطقه را نيز تحت تاثير خود قرار دهد .
بعضی قدرت‌های غربی از طريق تحريک بعضی جريانات سياسی و دول های و دعوت آنان در پيوستن به پيمانهای نظامی، هم گرايی موجود در منطقه را خدشه دار ساخته و بين همسايگان تشنج ايجاد می‌کنند تا از يک طرف زمينه گسترش نفوذ و اقتدار سياسی و نظامی خود را فراهم کنند و از جانب ديگر مانع از اقتدار دولتهای منطقه شوند و متاسفانه اقدامات يک جانبه آنان ادامه دارد.
توليد، فرآوری و توزيع مواد مخدر همچنان به عنوان يک تهديد جهانی رو به گسترش است.جوانان کشورها قربانيان اصلی آن هستند. عليرغم احساس خطر جهانی و طرح موضوع در نشستهای مختلف هيچگاه اقدام همه جانبه و موثری در مقابله با آن انجام نشده است.
ميليونها نفر در سال قربانی مصرف مواد مخدر می‌شوند و تلفات و خسارات ناشی از آن از همه جنگ‌های متعارف در جهان بيشتر است به همين مقدار امروز به دليل توسعه بيماری HIV خسارت بر بشريت وارد می‌شود.
افراط گرايی و تروريسم کور معضل ديگری است که فضای زندگی ملتها را ناامن ساخته است.

روسای محترم جمهوری، عاليجنابان
عليرغم مشکلات و چالش‌های عمده فراروی بشر امروز که به بعضی از آن اشاره گرديد، نظامات اقتصادی و سياسی بين المللی تاکنون قادر به مقابله با آسيب ها و رفع آنها نبوده اند. نه در مسائل و بحرانهای اقتصادی نظير افزايش قيمتها و کاهش ارزش ذخائر ارزی و توسعه فزاينده فقر و نه در مسائل و بحران‌های سياسی نظير زخم کهنه ۶۰ ساله فلسطين که هنوز روزانه از کودکان و زنان و جوانان فلسطينی قربانی می‌گيرد و صدها هزار نفر ديگر را در محاصره غير انسانی مواد غذايی و دارويی قرار داده است و يا در مسئله عراق و افغانستان و يا تهديدات خاموش مواد مخدر و بيماری های واگير و گروه های افراطی اين نظامات نتوانسته‌اند اقدامات موثری انجام دهند و معمولا جز هياهو و تبليغات چيزی ارائه نکرده است.

در چنين شرايطی؛
سازمان همکاری شانگهای می‌تواند موقعيت و فرصت ممتازی در حل مشکلات اقتصادی، مناقشات منطقه ای و بين المللی و تهديدهای فوق الذکر احراز نمايد.
سازمان همکاری شانگهای با در بر گرفتن بيش از يک سوم از مردم جهان با فرهنگهای غنی، استعدادهای زياد و گوناگون و همچنين با بهره مندی از ويژگی‌های برجسته رفتاری و اخلاقی ملتهای خود نظير انسان دوستی، حق طلبی، عدالتخواهی و مهمان نوازی می‌توان مانع زور گويی ها، تهديدات و تجاوزات بوده و پرچمدار صلح و دوستی در جهان باشد. سازمان شانگهای با نگاه عادلانه و احترام به حقوق همه ملتها و با کوشش برای رفع بی عدالتی و تهديد ها می‌تواند نقص و عدم کارايی بسياری از مجامع و سازمانهای بين المللی را جبران نمايد.

عاليجنابان
خوشبختانه در سال گذشته شاهد توسعه همکاريهای اقتصادی و تجاری بوده‌ايم. اين همکاری ها می‌تواند به نحو برجسته‌تری در بخش‌های سياسی و فرهنگی و امنيتی نيز گسترش يابد.
در هر صورت جهان در حال تغيير است. بخشی از اين تغييرات همانطور که اشاره شد ناشی از ناکار آمدی نظامات بين‌المللی است و بخش ديگری ناشی از مطالبات حق طلبانه و عدالتخواهانه ملت‌هاست. بدون ترديد امروز عدالت، پاکی و صداقت، آرمان و مطالبه مشترک و عمومی همه ملتهای جهان است و نمی‌توان از کنار آن عبور کرد.
به نظر ما سازمان شانگهای می‌تواند با ابتکارات نو، ضمن جبران عدم کار آيی بعضی از نظامات و سازو کارهای بين المللی پاسخگويی بخشی از مطالبات امروز نيز باشد. جمهوری اسلامی ايران پيشنهاد می‌کند:
۱- مبادلات اقتصادی، تجاری، پولی و مالی بين کشورهای عضو با ارزهای رايج در خود اين کشورها ساماندهی شود. نرخهای برابری ارز در اين کشورها حسب معيارهای متقن اقتصادی تعيين شود. در اين صورت ارزش بخش عظيمی از منابع ارزی کشورهای مزبور حفظ و تقويت خواهد شد. همچنين سازمان در برنامه‌ای دراز مدت نسبت به تعيين ارزی واحد جهت استفاده در معاملات و تبادلات خارجی بررسی ها و مطالعه لازم را انجام دهد.
۲- بانک سازمان همکاری شانگهای با مشارکت کشورهای عضو جهت تسهيل مبادلات تشکيل شود.
۳- به منظور مبارزه با باندهای قاچاق و جنايات سازمان يافته و تروريسم همکاريهای امنيتی سازماندهی شود.
۴- با هدف نزديکتر شدن ديدگاههای سياسی و همگرايی بيشتر با تشکيل کميته مشترک سياسی مشورتهای سياسی بين اعضاء به طور دائم جريان يابد.
۵- برای رفع اختلافات احتمالی بين اعضاء يک نهاد قضايی تاسيس گردد.
ضمن آرزوی موفقيت روز افزون برای سازمان تاکيد می‌کنم جمهوری اسلامی ايران با توجه به جايگاه ژئو پلتيک و ژئو اکونوميک خود در منطقه بويژه با تکيه بر ظرفيتها و توانمندی‌های اقتصادی، فرهنگی و سايسی خود آمادگی دارد همکاری های خود را با سازمان همکاری شانگهای و کشورهای عضو گسترش و تعميق بخشد.
مجددا از جناب آقای امامعلی رحمن رئيس جمهور محترم تاجيکستان به خاطر مديريت و مهمان نوازی شايسته ايشان تشکر می‌کنم.
برای ايشان و سازمان همکاری شانگهای و همه ملتها آرزوی موفقيت سلامتی و عزت دارم.
رئيس جمهور کشورمان در پايان سخنان خود برای مدوديف رئيس جمهور روسيه جهت برگزاری اجلاس آينده روسای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای آرزوی موفقيت کرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احمدی‌نژاد پنج پيشنهاد ايران به اجلاس شانگهای را مطرح کرد، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016