جمعه 8 شهریور 1387

گزارش راديو زمانه در مورد ممانعت از برگزاری بيستمين سالگرد اعدام‌های ۶۷ در خاوران


مراسم بيستيمن سالگرد اعدام زندانيان سياسی تابستان ۶۷، تحت تدابير شديد امنيتی لغو شد.
به گزارش خبرنگار راديو زمانه از ساعات اوليه بامداد نيروهای ضد شورش با همراهی عوامل لباس شخصی با حضور گسترده خود در قبرستان خاوران تهران، مانع از برپايی مراسم بيستمين سالگرد اعدام زندانيان سياسی شدند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين گزارش حاکی است عوامل ضد شورش نيروی انتظامی با پوشش گسترده حد فاصل سه راه افسريه تا ورودی قبرستان خاوران و استقرار نرده‌های آهنی در ورودی فرعی قبرستان در بزرگراه امام رضا، مانع از توقف خودروها و پياده‌ها می‌شد.
گروه‌های مستقر در ورودی قبرستان خاوران، از خانواده‌ها می‌خواستند محل را ترک کنند، در غير اينصورت خودرو ايشان توقيف، پلاک آن اخذ و راکبين بازداشت می‌شوند.
يک مأمور مستقر در ورودی قبرستان به خبرنگار زمانه گفت: «امروز وضعيت ويژه اعلام شده و در صورت توقف و اصرار بر ورود به قبرستان، دستور داريم با خشونت تمام شما را بازداشت کنيم.»
تدابير امنيتی به گونه‌ای بود که حتی ارامنه نيز اجازه پيدا نمی‌کردند وارد قبرستان خود که در جنب قبرستان اعدام شدگان است، شوند.
بر اساس اين گزارش به بسياری از خانواده‌های اعدام‌شدگان تابستان ۶۷ از روزهای قبل اعلام شده بود که بر مزار عزيزان خود حاضر نشوند، در غير اينصورت با ايشان برخورد می‌شود.
با اين حال و عليرغم اين تهديد برخی از خانواده‌ها با در دست داشتن دسته گل به قبرستان خاوران مراجعه و با مشاهده وضعيت و ممانعت مأموران محل را ترک می‌کردند.
يکی از مادران اعدام‌شدگان که با ممانعت مأموران مواجه شد، به خبرنگار زمانه گفت: «چرا دستگاه امنيتی جمهوری اسلامی از برپايی يک مراسم ساده در اين قبرستان دور افتاده آنهم از سوی خانواده های ايشان اينقدر واهمه دارد؟»
وی افزود: «فرزندان ما را بيگناه کشتند، بدون حضور ما دفن کردند حالا بعد از بيست سال هم به ما اجازه نمی‌دهند گلی بر مزار ايشان بگذاريم و مراسمی برپا کنيم، اين است رأفت اسلامی که پس از سی سال از انقلاب برای ما باقی مانده است؟»
هفته قبل دستگاه‌های امنيتی دو نفر از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلبی که به نظر می‌رسيد در برپايی اين مراسم دخالت دارند را احضار و ايشان را از دست زدن به اين اقدامات برحذر داشته بودند.

Copyright: gooya.com 2016