شنبه 9 شهریور 1387

فرمان محرمانه وزارت اطلاعات به‌ روزنامه‌ها برای اخراج برخی از روزنامه‌نگاران، شهرگان

* در فهرست ماموران امنيتی نام نويسندگان، دبيران سرويس و برخی روزنامه‌نگاران با عقايد خاص سياسی ديده ميشود


محمد حسين صميمی - شهرگان – در چند هفته اخير ماموران وزارت اطلاعات با مديران و دست اندرکاران برخی روزنامه‌ها تماس گرفته و از آنها خواسته‌اند که روزنامه‌نگاران منتقد قدرت را که به راحتی قابل کنترل نيستند، کنار بگذارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تاکنون تماس ماموران امنيتی با مديران روزنامه‌هايی چون کارگزاران، اعتماد، اعتماد ملی، سرمايه و هفته نامه‌هايی چون شهروند امروز تائيد شده‌است.

گفته می شود در مرحله بعد روزنامه‌های ميانه رويی چون دنيای اقتصاد و روزنامه‌نگاران آن تحت فشار قرار می‌گيرند. در فهرست اين ماموران امنيتی نام نويسندگان، دبيران سرويس و برخی روزنامه‌نگاران با عقايد خاص سياسی ديده می‌شود.

اين ماموران امنيتی بارها از دست‌اندرکاران اين روزنامه‌ها خواسته‌اند که تا قبل از انتحابات رياست جمهوری و حداکثر تا دو سه ماه آينده اين پروسه را به پايان برسانند. ضمن اين که به آنها گفته شده دراخراج اين خبرنگاران هرگز نامی از وزارات اطلاعات به ميان نياورند.

شرايط نا مناسب اقتصادی و اجتماعی به گونه‌ای است که پيش‌بينی شروع برخی شورش‌های اجتماعی با ابعاد متفاوت و گاه غير قابل کنترل می‌رود. دولت نهم در سه سال اخير هر روز شرايط را برای ادامه حيات مطبوعات مستقل سخت‌تر کرده‌است. افزايش فشارهای مالی، بالا بردن هزينه‌های مالی و سياسی اداره روزنامه و فشار بر آنها از طريق جلوگيری از ارائه آگهی و همينطور افزايش قيمت کاغذ فشارهای آشکاری بودند که تاکنون بر مطبوعات مستقل و منتقد وارد شده‌است. اما اينک آنها با وارد کردن فشار به دست‌اندرکاران روزنامه‌ها، پا را فراتر نهاده و از آنها در ازای تضمين ادامه حيات بيشتر خواستار آن شده‌اند تا برخی از روزنامه‌نگاران را به هر شکل ممکن از نشريه خود برانند.

در سال‌های گذشته نيز دادستان تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها با انجام مذاکره‌های غيرعلنی با برخی از مديران مسوول و سردبيران درخواست حذف برخی از روزنامه‌نگاران را می‌دادند که گاه نيز توسط مديران مسوول مورد موافقت قرار گرفته‌است.

Copyright: gooya.com 2016