چهارشنبه 16 مرداد 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت به مناسبت روز خبرنگار

شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت به مناسبت روز خبرنگار،در خصوص موج فشارهای وارده بر فعالان رسانه ای و مطبوعاتی بيانيه ای صادر کرد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


امسال روز خبرنگار در حالی فرا می رسد که برخوردهای غير قانونی از سوی قوه قضائيه و وزارت ارشاد دولت مهروز نهم با اصحاب مطبوعات در سال گذشته به شدت افزايش يافته است .بی شک علت اصلی اين برخوردهای نابخردانه با اصحاب مطبوعات بيش از هر چيز به اثرگذاری آنها در شکل دهی افکار عمومی و ضعف حاکمان در مديريت امور باز می گردد ضعفی که علت اصلی آن انتصاب افراد بی تدبير در مشاغل حساس به خصوص در دولت نهم است و اين افراد به جای استقبال از انتقادات و تلاش برای اصلاح امور تنها به حذف منتقدان می انديشند که شاهد بارز اين مدعی نيز سيل شکايات نهادهای دولتی و حکومتی از اصحاب مطبوعات است.

اما در خصوص برخوردهای صورت گرفته با اصحاب مطبوعات درسال گذشته توجه به چند نکته ضروری است.
۱-تلاش اخير دولتمردان نهم برای انحلال انجمن صنفی روزنامه نگاران که با همراهی بخشی از قوه قضائيه نيز همراه شده است ريشه در تاثيرگذاری اين نهاد فراگير اصحاب مطبوعات دارد.در واقع از ابتدای روی کارآمدن دولت نهم شاهد تلاشهای منسجمی در جهت از بين بردن کليه نهادهای مدنی مستقل و ايجادنهادهای موازی در کشور هستيم که از انحلال تشکلهای دانشجويی مستقل تا انحلال NGOهای مختلف که در زمينه های گوناگون فعاليت می نمايندرا دربر می گيرد. علت اصلی اين امر تلاش دولتمردان نهم برای جلوگيری از انسجام هرچه بيشتر نيروهای منتقد است تا بدين وسيله با استفاده از احزاب پادگانی و نهادهای موازی بتوانند در عرصه های مختلف جامعه تاثير گذار باشند و در اين ميان انجمن صنفی روزنامه نگاران با توجه به نقش موثرش در پيگيری اموراصحاب مطبوعات که از ارکان مهم دموکراسی و شامل نيروهای منتقد است همواره مورد کينه دولتمردان نهم وحاکمان بوده است و تلاشهای غير قانونی اخير در راه انحلال اين انجمن و تقويت تشکلی با عنوان انجمن روزنامه نگاران مسلمان نيز در راستای برنامه برخورد با نهادهای مستقل و موازی سازی سياسی –امنيتی می باشد.

۲-در روزهای گذشته متاسفانه شاهد اعدام يعقوب مهرنهاد که سابقه فعاليت در روزنامه مردم سالاری را داشته است و در عرصه رسانه های مجازی به انتشار مطالب می پرداخت بوديم. همچنين تلاش برای تصويب قانونی جهت مجازاتهای گوناگون و حتی اعدام برای انتشار دهندگان مطالب در فضای مجازی با عناوين مجرمانه مجهول که امکان سوء استفاده برای سرکوب فعالين مدنی را نيزفراهم می آورد از ديگر اقدامات کج انديشانه روزهای اخير است. اعمالی که بی شک حاصلی غير از مخدوش کردن بيش از پيش چهره ايرانيان در جهان ندارد.

۳- همچنين در کنار توقيف نشريات گوناگون فرهنگی تداوم توقيف روزنامه های هم ميهن و شرق،توقيف روزنامه ايران امروز و فيلترينگ يکساله خبرگزاری کار ايران (ايلنا) از اتفاقات ناخوشايند سال گذشته بود و در نهايت صدور حکم حبس و شلاق برای آقای حيدری مديرعامل سابق خبرگزاری ايلنا برخورد نابخردانه ديگری با اصحاب مطبوعات بود.بی شک برخوردهای غير قانونی با اين روزنامه ها و خبرگزاری که تلاش بی وقفه و قابل تحسينی در راه انتشار صحيح مطالب در فضای عمومی داشتند به علت نقش تاثير گذار آنها در فضای عمومی کشور است و در اين راه به ويژه آقای حيدری تلاش قابل ستايشی به خرج دادند که صدور حکم نابخردانه زندان و شلاق از سوی گروهی کج انديش خود بهترين مدعی براثر گذاری و تلاش صادقانه ايشان در اين عرصه است.

در پايان دفتر تحکيم وحدت ضمن تبريک روز خبرنگار به کليه اصحاب مطبوعات حمايت خود را از انجمن صنفی روزنامه نگاران اعلام می دارد و ضمن محکوم کردن برخوردهای صورت گرفته با اصحاب مطبوعات آرزومند روزهای بهتر برای اين قشر فرهيخته و تاثير گذار کشور است.





















Copyright: gooya.com 2016