چهارشنبه 13 شهریور 1387

بهزاد نبوی: امکان حمايت از عبدالله نوری وجود دارد، ايلنا

- ابر و باد و مه و خورشيد و فلک در کارند که خاتمی نيايد


تهران- خبرگزاری کار ايران
عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدين انقلاب گفت: نمی توانيم چشم بسته يک فردی را کانديدا کنيم، به اين اميد که شايد او هم مانند خاتمی، دوم خرداد ديگری را به وجود بياورد. ما مجبوريم که بر اساس عقل، تجربيات و تحليل‌‏هايی که داريم، تصميم‌‏گيری کنيم.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، بهزاد نبوی در پايان جلسه‌‏ای که به مناسبت بزرگداشت سالگرد شهادت رجايی و باهنر در محل دفتر مرکزی اين حزب برگزار شده بود، به سوالات حاضرين در خصوص "طرح تحول اقتصادی دولت" و "انتخابات رياست جمهوری آينده" پاسخ داد.
نبوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه آيا جبهه مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی در انتخابات آتی رياست جمهوری کانديدايی دارند يا نه؟ گفت: اين گروه‌‏ها تا به حال خاتمی را نه تنها مناسب‌‏ترين، بلکه تنها کانديدايی دانسته‌‏اند که در شرايط فعلی، امکان پيروزی دارد.
عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی با انتقاد از برخی اظهار نظرها گفت: برخی دوستان می‌‏گويند مگر در سال ۷۶ که خاتمی کانديدا شد، کسی باورش می‌‏شد ايشان رای بياورد؟ اکنون نيز ممکن است اين واقعه تکرار شود. من هم قبول دارم که تا يکی، دو ماه قبل از دوم خرداد هيچ‌‏کس باورش نمی‌‏شد که خاتمی ۲۰ ميليون رای بياورد. همچنين قبول دارم که امکان تکرار آن واقعه محال نيست، ولی همان‌‏گونه که آن واقعه آن روز هم قابل پيش‌‏بينی نبود، اکنون هم ما نمی‌‏توانيم براساس امر غير قابل پيش‌‏بينی و بر مبنای تصادفات و احتمالات عمل کنيم. ما نمی‌‏توانيم چشم بسته يک فردی را کانديدا کنيم به اين اميد که شايد او هم مانند خاتمی، دوم خردادی ديگر به وجود بياورد. ما مجبوريم که بر اساس عقل، تجربيات و تحليل‌‏هايی که داريم، تصميم‌‏گيری کنيم.
وی با اشاره به اسامی عارف، نجفی، مهرعليزاده، کروبی و غيره که کانديداهای مطرح شده در بين اصلاح‌‏طلبان هستند و با ابراز احترام نسبت به همه آنها، خاطر نشان کرد: اگر فرض کنيم که خاتمی در مقابل احمدی‌‏نژاد شکست بخورد، در آن شرايط بعيد است افراد مذکور رای‌‏آور باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نبوی وضعيت امکان رای‌‏آوری کانديداهای بالقوه جناح مقابل را نيز در برابر احمدی‌‏نژاد، در حال حاضر مناسب ارزيابی نکرد و اظهار داشت: جناح راست سنتی و محافظه کاران، امروز شايد بيش از ما می خواهند فرد ديگری غير از احمدی نژاد، رئيس‌‏جمهور شود، ولی در واقع،آنها هم کسی را ندارند.
وی با اشاره به سفرهای استانی احمدی‌‏نژاد و ارتباط وی با مردم محروم در شهرستان‌‏ها اظهار داشت: بی‌‏دليل نيست که مشارکت و سازمان می گويند که اگر بخواهيم در انتخابات پيروز شويم، تنها کسی که می‌‏تواند اين امکان را به ما بدهد، خاتمی است.
نايب رئيس مجلس ششم با بيان اينکه برخی از دوستان، در شرايط فعلی، پيروزی يک فرد عاقل و معتدل از جناح محافظه کار را هم پيروزی می‌‏دانند، خاطر نشان کرد: در اين صورت به دليل اينکه وضعيت خيلی قابل قبول‌‏تر از شرايط فعلی خواهد شد، من هم خدا را شکر خواهم کرد. اما حتی اگر ما هم نظرمان مانند آنان باشد، در عالم واقع، چنين فردی که رای‌‏آور هم باشد، وجود ندارد. بنابراين بازهم اگر کسی است که امکان رای‌‏آوری داشته باشد، خاتمی است.
نبوی در ادامه ردصلاحيت خاتمی را منتفی دانست که هزينه زيادی دارد و طرح اين موضوع را ناشی از نگرانی جناح رقيب نسبت به امکان رای‌‏آوری خاتمی ارزيابی کرد.
وی در خصوص اجرای پروژه‌‏هايی که بر ردصلاحيت خاتمی تأکيد دارند، گفت: اينها فقط برای اين است که خاتمی را از آمدن منصرف کنند و عاقلانه نيست که روزنامه‌‏ای ۱۰ ماه قبل از انتخابات بنويسد "اگر خاتمی بيايد، شورای نگهبان ردصلاحيتش می‌‏کند". عقل حکم می‌‏کند که آنها صبر کنند تا خاتمی بيايد و آن‌‏گاه اگر توانستند وی را ردصلاحيت کنند وکمترين هزينه را بپردازند.
عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی خطاب به کسانی هم که از منظر دوستی می‌‏گويند ابتدا بايد مطمئن شد که آقای خاتمی ردصلاحيت نمی‌‏شود و يا رای‌‏آوری او قطعی است، گفت: شما چگونه می خواهيد مطمئن شويد که وی ردصلاحيت نمی‌‏شود؟ در خصوص امکان رای آوری خاتمی نيز می‌‏گوييم شما که می گوييد رای‌‏آوری خاتمی قطعی نيست، رای‌‏آوری چه کسی را نه تنها بين اصلاح طلبان، بلکه در بين همه رقبای بالقوه و احتمالی احمدی نژاد قطعی می‌‏دانيد؟
نبوی درخصوص موضوع کانديداتوری عبدالله نوری نيز گفت: ما نسبت به ايشان ارادت داريم و چنانکه آقای خاتمی کانديدا نشوند و ايشان برای کانديداتوری بيايند، امکان دارد از وی حمايت کنيم، اما از کسانی که عبدالله نوری را امروز و در شرايطی که هنوز وضعيت نامزدی خاتمی مشخص نيست، مطرح می کنند، سوال داريم که بر اساس کدام دلايل و نظرسنجی‌‏ها رای‌‏آوری وی را قطعی سنجيده‌‏ايد و اگر معتقد باشيد که خاتمی ردصلاحيت می‌‏شود، آيا در اين صورت، عبدالله نوری ردصلاحيت نخواهد شد؟
وی برخی مطرح کنندگان امروز عبدالله نوری را بخشی از تحريميون گذشته عنوان کرد و افزود: آنها خودشان هم به خوبی می‌‏دانند که اگر شرايط فعلی حاکم باشد، نوری نمی تواند در صحنه انتخابات حاضر شود.بنابراين همه دلايل به ما حکم می‌‏کند که خاتمی را مناسب‌‏ترين نامزد بدانيم.
نبوی ادامه داد: برای هر کانديدای ديگری هم که می‌‏خواهد فعال شود، مانعی وجود ندارد. چرا ما می گوييم خاتمی- خاتمی؟ چون در حال حاضر ما عقب‌‏تر از همه کسانی هستيم که کانديدای آنها برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی کرده است. در مرحله‌‏ای هستيم که می خواهيم کانديدای خود را راضی به شرکت در انتخابات کنيم و در مقابل هم، ابر و باد و مه و خورشيد و فلک در کارند که خاتمی نيايد.
وی در ادامه در خصوص چگونگی کمک به جلب رضايت خاتمی برای کانديدا شدن، تاکيد کرد: بايد نخبگان، روشنفکران، هنرمندان، فرهنگيان، شخصيت های دينی و علمی وغيره از مرکز و استان‌‏ها با ايشان ديدار کنند، نظر بدهند و به آمدن تشويق کنند.
نبوی در خاتمه و در پاسخ به سوالی که نظر وی را در خصوص علت مشکل بودن شکست احمدی نژاد، اظهار داشت: احمدی‌‏نژاد از يک پايه رای حداقلی برخوردار است. همان ۱۵ ميليون نفری که نامه نوشته‌‏اند و هر چند وقت يک بار به آنها زنگ می‌‏زند، به هر حال تاثيرگذار هستند.
نبوی افزود: در دوره هفتم انتخابات رياست جمهوری نيز شاهد چنين شرايطی بوديم؛ رقيب خاتمی انواع حمايت‌‏ها را داشت اما خاتمی نداشت و ۲۰ ميليون رای آورد. البته اين‌‏بار رقابت سخت‌‏تر است.
عضو شورای مرکزی سازمان با اشاره به نظرسنجی اخير در سطح شهرهای بزرگ، کوچک و روستاها ، نسبت آرای خاتمی به احمدی نژاد را ۵۵ به ۲۷ درصد ذکر کرد و افزود: طرف مقابل هم اين واقعيت‌‏ها را می‌‏داند. به همين دليل است که اين‌‏گونه آتش تهيه می‌‏کند و روی خاتمی می‌‏ريزد. بايد مراقب بود و به دنبال سراب نرفت. يعنی اگر می‌‏خواهيم پيروز شويم، بايد به دنبال خاتمی برويم. در حال حاضر هم پروژه، راضی کردن خاتمی است و همه هم بايد در اين جهت کمک کنند.
وی در پاسخ به اين سوال که آيا طرح تحول اقتصادی مربوط به دولت نهم است و يا از سال‌‏ها گذشته در دستور کار دولت‌‏های قبلی بوده است، اين موضوع را بحثی دانست که از سال‌‏ها قبل مطرح بوده و افزود: بعد از جنگ اعلام شد که مرغ و تخم مرغ از سهميه‌‏بندی بيرون می‌‏آيد و به جای مابه التفاوت قيمت آزاد و سهميه بندی، يارانه نقدی پرداخت می‌‏شود.
نبوی ادامه داد: طرح هدفمند کردن يارانه‌‏ها، عمدتاً از سوی افرادی مطرح می‌‏شد که مخالف تداوم پرداخت يارانه‌‏ها بودند و بحث پرداخت يارانه نقدی به اقشار نيازمند را با اين هدف مطرح می‌‏کردند که اين کار پيش برود، شايد هم پرداخت يارانه نقدی به سرنوشت پرداخت نقدی يارانه مرغ و تخم مرغ که هرگز پرداخت نشد، دچار شود که مکانيزمی هم برای پرداخت آن وجود نداشت.
وی با تاکيد بر اينکه بحث يارانه نقدی و هدفمند کردن يارانه‌‏ها بحث قديمی است که در مجلس ششم و در جريان تدوين برنامه چهارم هم مورد توجه قرار گرفت، منظور از آن را تعلق گرفتن يارانه به کسانی ذکر کرد که نيازمند هستند و در خصوص مکانيزم اجرايی آن نيز گفت: آن‌‏هايی که اعتقاد به حذف يارانه‌‏ها داشتند، اينگونه پيش‌‏بينی می‌‏کردند که سازمان‌‏ها و نهادهای تامين اجتماعی را برای کمک به دهک‌‏های فقير، فعال‌‏تر کنند.
وی در خصوص ديدگاه خود در اين زمينه اظهار داشت: ما در اصل موضوع يارانه‌‏ها بحث داريم. آيا اين رقمی که در زير قبض‌‏های برق به عنوان يارانه پرداختی از سوی دولت نوشته می‌‏شود و به نظر می‌‏رسد که مقدمه حذف يارانه‌‏ها در اين زمينه باشد، صحيح است؟ ما معتقديم که آن ميزان يارانه‌‏ای که در قبض‌‏ها نوشته می‌‏شود، صحيح نيست.
نبوی با اشاره به آشنايی خودبا امور مربوط به وزارت نيرو گفت: در سال ۸۲ ، يک شرکت خارجی که در ايران برای تاسيس نيروگاه سرمايه‌‏گذاری می‌‏کرد، حاضر بود تا گاز و سوخت مورد نيازش را از ما به قيمت بين المللی خريداری کند و برق را نيز به قيمت بين‌‏المللی به ما بفروشد. شاهد يک مورد قرارداد بودم که قيمت درخواستی آن شرکت برای هر کيلو وات ساعت برق تحويلی در محل نيروگاه، ۱/۱ سنت يعنی ۰۱۱/۰ دلار يا حدود ۱۰ تومان بود. به عبارت ديگر اين کار سودی داشت که از محل فروش محصولش به قيمت ياد شده، بازگشت سرمايه‌‏اش را نيز طی چند سال ميسر می‌‏ساخت. گر چه در حال حاضر قيمت سوخت چند برابر سال ۱۳۸۲ است، مع الوصف به نظر می‌‏رسد که قيمت واقعی برق و ميزان يارانه آن، اين عددی نيست که در قبوض برق نوشته می‌‏شود.
عضو شورای مرکزی سازمان با ذکر اينکه پرداخت يارانه، يک بيماری در اقتصاد به حساب می آيد، خاطر نشان کرد: اين بيماری علل و عواملی دارد که بايد برطرف شود تا امکان حذف يارانه وجود داشته باشد.
وی افزود: وقتی در يک کشور، قدرت خريد پايين و درآمد ملی و سرانه، به دليل پايين بودن توليد ملی، سطح سرمايه گذاری و سطح بهره وری پايين است، نمی توانيم بگوييم همه چيز را به قيمتی که به عنوان مثال در آمريکا فروخته می شود، می فروشيم، اما دستمزد را به قيمت ايران می دهيم. يک مهندس تازه کار در آمريکا حدود پنج هزار دلار حقوق می‌‏گيرد و ما نمی‌‏توانيم به آن مهندس در ايران ۵۰۰ هزار تومان حقوق بدهيم. بنابراين نمی توانيم به او بگوييم که نيازهايت را با قيمت‌‏های آمريکا خريداری کن. آنهايی که تز حذف يارانه‌‏ها را می‌‏دهند، می‌‏گويند به ما چه ربطی دارد، مبنای ما نظام عرضه و تقاضا است، مهندس هم در اين نظام، ۵۰۰ هزار تومان قيمت دارد و ما مقصر نيستيم.
نبوی ادامه داد: يک نظام، متکفل امور ملت است و نمی تواند که بگويد به من چه. بنابراين ما معتقديم که برای حذف يارانه‌‏ها به تدريج بايد قدرت خريد مردم را بالا برد، نه اينکه يک کميته امداد به وسعت کل کشور ايجاد کرد و مادام‌‏العمر همه را حقوق بگير وابسته به دولت نمود. در آن صورت است که به جای اينکه ۹۰ هزار ميليارد تومان يارانه ادعايی را بين مردم تقسيم کنيم، که فقط الگوهای تقاضای جديد ايجاد کرده و نرخ تورم را بالا ببرد، بهتر بود درآمدهای سرشار نفتی را، که طی سه سال اخير بسيار بيش از اين ۹۰ هزار ميليارد تومان بوده، صرف سرمايه‌‏گذاری‌‏های عظيم زيربنايی و توليدی می‌‏کرديم و ظرف پنج سال، سرمايه‌‏گذاری‌‏ها که به بهره‌‏برداری می رسيد، توليد بالا می رفت، اشتغال ايجاد می شد، سطح درآمد بالا می رفت و آن وقت است که اگر يارانه‌‏ها را به تدريج حذف می‌‏کرديم، مشکلی پيش نمی‌‏آمد.
رئيس ستاد بسيج اقتصادی دولت شهيد رجايی با اشاره به مخالفان پرداخت يارانه‌‏ها در گذشته، گفت: هيچکس تاکنون نظرش اين نبوده است که يارانه‌‏ها حذف شود و هفت دهک مردم بشوند، حقوق بگير دولت.
نبوی با اشاره به "طرح تحول اقتصادی" دولت نهم گفت: با اين برنامه، می‌‏خواهند هفت دهک جامعه را حقوق‌‏بگير دولت کنند و هر ماه در خانه آنها را بزنند و بگويند بيا اين حقوق را بابت حذف يارانه، بگير.
وی با اشاره به نامعلوم بودن ميزان يارانه‌‏های نقدی و مدت پرداخت آن، افزود: چنانچه ميزان اين يارانه‌‏ها را امروز بر مبنای قيمت نفت ۱۲۰ دلار محاسبه کنند و فردا قيمت اين نفت به ۵۰ دلار کاهش يابد، يارانه‌‏ها هم به ۴۰ درصد ميزان فعلی نزول خواهدکرد و اگر اين‌‏ها آمدند و برای هر خانوار مستمری معين کردند و فردا قيمت نفت پايين آمد، آيا می توانند اين مستمری را کم کنند؟
نبوی با بيان اينکه پرداخت مقدار معين پول به هر خانوار، آن را در حکم حقوق مکتسبه در خواهد آورد که ديگر کسی نمی‌‏تواند آن را کاهش دهد، تاکيد کرد: بر اساس اطلاعاتی که ما داريم، کسانی که طرفدار نظريه حذف سوبسيد هستند، معتقدند که ابتدا بايد سوبسيد را حذف کرد تا رفتار مردم نسبت به حذف آن سنجيده شود. زيرا زمانی‌ که نرخ بنزين به عنوان مثال به ليتری يکهزار و ۲۰۰تومان افزايش يافت، ميزان مصرف به چه ميزانی خواهد رسيد و به تبع آن، چقدر يارانه از اين بابت صرفه جويی خواهد شد. بنابراين بر اساس اين نظريه، ابتدا بايد سوبسيد حذف شود و تاثير آن بر الگوی مصرف و ميزان يارانه‌‏ای که صرفه‌‏جويی می‌‏شود، معلوم گردد تا مشخص شود که به چه دهک‌‏هايی، چه مقدار و به چه شکلی می‌‏توان پرداخت.
به گزارش "ايلنا"، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به نيات پشت پرده اجرای "طرح تحول اقتصادی" دولت گفت: متاسفانه هنوز ابعاد ايده نقدی کردن يارانه‌‏ها مشخص نيست و شايد هنوز به صورت طرح درنيامده باشد،اما شنيده شده که قرار است که ابتدا با اين فرم‌‏هايی که توزيع کردند، از چند ماه مانده به انتخابات، شروع کنند به توزيع پول در بين مردم و يارانه‌‏ها را هم حذف نکنند. اگر اين اطلاعات صحيح باشد، منظور اين است که چند ماه مانده به انتخابات، همه دعاگو باشند. اگر قديم شايعه بود که هر کس به فلان نامزد رای دهد، يک نوبت چلوکباب به او می‌‏دهند، حالا ماهانه پول صد نوبت چلوکباب را به او می دهند.
نبوی با بيان اينکه ضمانت اجرايی برای توانايی حذف يارانه‌‏ها پس از پرداخت معادل نقدی آن وجود ندارد، گفت: در اين صورت آيا می‌‏دانيد که چه فاجعه‌‏ای برای کشور ايجاد می‌‏شود؟
نبوی افزود: ممکن است گفته شود اين همان تزی است که در گذشته هم مطرح شده است و اينها شجاعت اجرای آن‌‏ را دارند. در واقع اين اتهامی به دست اندرکاران فعلی است! چرا که اين‌‏ها به محض اينکه روی کار آمدند، اولين اقدامی که انجام دادند، تثبيت قيمت‌‏ها بود. افزايش قيمت بنزين را هم که با يک نسبت سالانه انجام می‌‏شد، متوقف و برنامه چهارم را اصلاح کردندکه قيمت‌‏ها نبايد بالا رود. حتی به ياد داريم که دولت برای افزايش قيمت بنزين از ۸۰ به ۱۰۰ تومان، چقدر مقاومت کرد و تلاش کرد تا مسووليت آن را به گردن مجلس هفتم بياندازد، حالا جای سوال دارد که در اين مجموعه چه تحولی ايجاد شده است که ۹ ماه قبل از انتخابات رياست جمهوری به اين نتيجه رسيده است که کل ۹۰ هزار ميليارد تومان يارانه‌‏ها را حذف کنند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بهزاد نبوی: امکان حمايت از عبدالله نوری وجود دارد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016