جمعه 15 شهریور 1387

وزير سابق بازرگانی: واردات ايران از آمريکا افزايش يافته است، ايسنا

روابط اقتصادی کشورمان با ساير کشورها نبايد بر خلاف اراده سياسی عمل کند.

محمد شريعتمداری ـ وزير سابق بازرگانی ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی ايسنا از اينکه روابط اقتصادی کشورمان با سياست‌ خارجی هماهنگی چندانی ندارد، اظهار تاسف کرد و افزود: در بسياری موارد شاهديم که روابط اقتصادی کشور بر خلاف اراده سياسی کاهش يا افزايش می‌يابد، بنابراين بايد بررسی شود که فعاليت‌های اقتصادی تا چه ميزان با سياست‌ خارجی تطابق دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی با اشاره به شرايط تحريم بر لزوم‌ هماهنگی بيشتر سياست خارجی با روابط اقتصادی تاکيد کرد و گفت: برای اينکه در چنين شرايطی دچار مشکل نشده و اگر تحريم‌ هم انجام شد، بيشتر خود را تنبيه نکرده باشيم ايجاب می‌کند در دوره ميان مدت و کوتاه مدت وابستگی‌ها به کشورهايی که منافع ما را به خطر می‌اندازند به حداقل برسانيم.

شريعتمداری تصريح کرد: نمونه چنين چيزی اين است که منافع ملی ما در آمريکا پايمال می‌شود و همزمان با آن واردات از اين کشور افزايش می‌يابد که يکی از شواهد نبود هماهنگی‌هاست.

وزير سابق بازرگانی عنوان کرد: در شرايطی که آمريکا عليه منافع ملی ايران از هيچ کوششی دريغ نمی‌کند، طبق گزارش اداره آمار اقتصادی آمريکا افزايش واردات ايران از آمريکا در نيمه نخست سال ۲۰۰۸ نسبت به سال ۲۰۰۷ از ۳۹.۹ ميليون دلار به ۶۵ ميليون دلار منطقی نيست و متاسفانه اين در حالی است که در همين مدت صادرات ايران به آمريکا از ۱۰۵ ميليون دلار به ۵۹.۸ ميليون دلار کاهش داشته است.

شريعتمداری تاکيد کرد: اگر آمار اعلام شده از سوی اداره آمار اقتصادی آمريکا صحت ندارد بايد از سوی مسئولان کشورمان تکذيب و يا اصلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم حجم عمليات تجاری ايران و آمريکا مهم نيست بلکه آنچه اهميت دارد اين است که روابط اقتصادی کشور بر خلاف اراده سياسی عمل نکند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزير سابق بازرگانی: واردات ايران از آمريکا افزايش يافته است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016