چهارشنبه 23 مرداد 1387

آمريکا پنج موسسه ديگر ايرانی را تحريم کرد، بی بی سی

دولت آمريکا تحريم هايی اقتصادی را بر پنج شرکت ديگر ايرانی اعمال کرده است. اين موسسات متهم شده اند در تلاش برای دستيابی ايران به آنچه آمريکا ظرفيت ساخت سلاح اتمی می داند نقش دارند.
وزارت خزانه داری آمريکا روز سه شنبه اعلام کرد که هرگونه دارايی که اين پنج شرکت ممکن است در آمريکا داشته باشند را مسدود کرده و شهروندان و شرکت های آمريکا را از معامله با آنها منع کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين پنج شرکت شامل مرکز تحقيقات اتمی برای امور پزشکی و کشاورزی، مرکز تحقيق و توليد سوخت اتمی اصفهان، شرکت جابربن حيان، شرکت صنعتی جوزا و شرکت خريداری تجهيزات ايمنی می شود.

سه عدد از اين شرکت ها براساس قطعنامه شماره ۱۸۰۳ شورای امنيت سازمان ملل که ماه مارس عليه ايران به تصويب رسيد تحت تحريم قرار گرفته بودند.

براساس قطعنامه سازمان ملل جابربن حيان در زمينه فعاليت های چرخه سوخت اتمی فعاليت می کند و شرکت های جوزا و "خريداری تجهيزات ايمنی" در برنامه موشک های بالستيک دست دارند.

استوارت ليوی معاون وزارت خزانه داری در امور تروريسم در بيانيه ای ضمن اعلام اين تحريم ها گفت: "ايران از اين پنج نهاد اتمی و موشکی استفاده کرده است تا اعمال غيرقانونی خود را پنهان کرده و نيات اتمی خطرناک خود را جلو ببرد."

اين تحريم ها تازه ترين تلاش دولت آمريکا و متحدان آن برای افزايش فشار بر ايران جهت تعليق برنامه غنی سازی اورانيوم است.

همين وزارتخانه ماه گذشته ميلادی چهار نهاد ايرانی شامل مجموعه صنايع شهيد ستاری، هفت تير، گروه صنايع مهمات و متالورژی و صنايع شيمی پارچين را هدف تحريم های مشابه قرار داده بود.

ايران می گويد برنامه اتمی اش صرفا جنبه صلح آميز دارد اما آمريکا و متحدان غربی آن به اين موضوع ترديد دارند و هدف اصلی اين برنامه را تسليحاتی و نظامی می دانند.

واشنگتن در ژوئن ۲۰۰۵ سازمان انرژی اتمی، سازمان صنايع هوافضا، گروه صنعتی شهيد باقری و گروه صنعتی شهيد همت را به عنوان موسساتی که نسبت به کمک آنها به اشاعه تسليحات اتمی نگرانی وجود دارد تحريم کرده بود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آمريکا پنج موسسه ديگر ايرانی را تحريم کرد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016