دوشنبه 18 شهریور 1387

اسرائيل: بحث‌های موافق و مخالف پيرامون حمله به ايران، دويچه وله


در اسرائيل بحث پيرامون حمله احتمالی به ايران بالا گرفته است. رئيس‌جمهور اسرائيل ساير رهبران اين کشور را به خويشتنداری و ترجيح گزينه‌های غيرنظامی فرا خوانده است. او از سياست آمريکا در خاور ميانه ‌هم انتقاد کرده است.

شيمون پرز، رئيس‌جمهور ۸۵ ساله اسرائيل، به ايهود اولمرت، نخست‌وزير اين کشور، در مورد حمله به ايران هشدار داد. وی نخستين مقام بلندپايه سياسی اين اسرائيلی است که مخالفت خود را با اقدام نظامی عليه ايران اعلام می‌کند.

پرز هرگونه اقدام نظامی عليه جمهوری اسلامی را جرقه‌ای برای شعله‌ورشدن جنگی تازه می‌داند. به اعتقاد وی استفاده از گزينه‌های ديگر، هم‌چون تحريم‌های اقتصادی، مؤثرتر و بی‌خطرتر خواهد بود. پرز اجماع جهانی برای افزايش فشار بر جمهوری اسلامی را بهترين گزينه خوانده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رئيس‌جمهور اسرائيل معتقد است که جمهوری اسلامی در شرايط کنونی خطری برای اسرائيل به حساب نمی‌آيد، اين‌که کشوری سلاح اتمی داشته باشد هم کسی را نگران نمی‌کند، بلکه مشکل اصلی، حکومت ايران و شخصی چون احمدی‌نژاد است. وی می‌پرسد: «اين‌که فردا سوئيس اعلام کند که به بمب اتمی دست يافته، آيا کسی را نگران می‌کند؟»

پرز در ادامه می‌گويد که اگر سلاح‌اتمی به دست تروريست‌ها بيفتد، ديگر نمی‌توان دنيا را مديريت کرد.

ايهود اولمرت و ايهود باراک، نخست‌وزير و وزير دفاع اسرائيل، بارها اعلام کرده‌اند که ايران اتمی را تحمل نخواهند کرد. باراک ماه گذشته و پس از ديدار با کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده، اعلام کرده بود که اسرائيل از تمام گزينه‌ها برای جلوگيری از دستيابی جمهوری اسلامی به بمب اتمی استفاده خواهد کرد.

در ماه جاری ميلادی (سپتامبر) کاديما، حزب حاکم اسرائيل، چهره جديد برای جانشينی اولمرت، نخست‌وزير اين کشور، را معرفی خواهد کرد. شائول موفاز، معاون نخست‌وزير و خانم تزيپی ليونی، وزير امور خارجه اسرائيل، نامزدهای اصلی تصدی پست نخست‌وزيری اين کشورند. موفاز از کسانی است که در عرصه سياسی اسرائيل، بر باقی‌ماندن گزينه نظامی عليه ايران تأکيد می‌کند.

انتقاد از سياست خارجی آمريکا

پرز هم‌چنين از سياست خارجی ايالات متحده انتقاد کرده است، سخنانی که شنيدن آن از زبان سران اسرائيل کمی غريب به‌نظر می‌رسد. وی معتقد است که ايالات متحده برای صدور دموکراسی – با تعريف آمريکا – به خاور ميانه، بيش از حد بر نيروی نظامی تکيه می‌کند و با اين روش مخالفان بسياری را در منطقه برای خود خريده است.

به نظر پرز آمريکا به راحتی می‌تواند با استفاده از ابزارهای اقتصادی به هدف خود در منطقه برسد. وی می‌گويد اگر ايالات متحده از پادشاه عربستان يا اردن بخواهد که انتخابات برگزار کنند، آنها مقاومت می‌کنند چون فکر می‌کنند که دموکراسی يک دين جديد است و آنها ترجيح می‌دهند مسلمان باقی بمانند، اما اگر اين کشور فناوری‌های نوين را به منطقه بياورد، به خوبی از آنها استقبال می‌شود.

پرز در ايتاليا به سر می‌برد و گفته می‌شود در تلاش برای اجماع جهانی برای افزايش فشارها بر ايران است.

رزمايش نظامی سه روزه در ايران

از روز دوشنبه (۱۸ شهريور) مانور سه‌روزۀ مشترکی با حضور نيروهای ارتش و سپاه برگزار خواهد شد. روزنامه انگليسی‌زبان "ايران ديلی" چاپ تهران، هدف از اين مانور را ارتقای توان دفاعی و آزمايش سلاح‌ها و برنامه‌های جديد دفاعی اعلام کرده است. در اين رزمايش هم‌چنين تجهيزات دفاع از حمله هوايی نيز آزمايش خواهند شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اسرائيل: بحث‌های موافق و مخالف پيرامون حمله به ايران، دويچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016