شنبه 23 شهریور 1387

مجلس، باحضور وزرای اطلاعات و نفت، قرارداد گازی کرسنت را بررسی می کند، ايرنا

اعضای کميسيون انرژی مجلس با حضور "غلامحسين محسنی اژه ای" وزير اطلاعات و " غلامحسين نوذری" وزير نفت روز دوشنبه هفته جاری موضوع قرارداد گازی کرسنت را مورد بررسی قرار می دهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار پارلمانی ايرنا، قرارداد صادرات گاز ايران به امارات موسوم به کرسنت برای اولين بار در سال ۱۳۸۴ از سوی رييس وقت ديوان محاسبات کشور به دليل ارزان بودن قيمت گاز و ثابت بودن قيمت گاز در هفت سال اول اجرای قرارداد برخلاف منافع ملی شناخته و اعلام شد اجرايی شدن اين قرارداد در مدت ۲۵ سال زيان ۲۱ ميليارد دلاری را برای کشور بدنبال خواهد داشت.
‌شرکت ملی نفت ايران در سال۲۰۰۱ ميلادی قرارداد صادرات گاز از ميدان سلمان از طريق خط لوله‌ را با شرکت اماراتی "کرسنت " امضا کرد و اين قرارداد پس از آن شش بار مورد تجديد نظر قرار گرفت و سپس در سال ۲۰۰۴ ميلادی نهايی شد.
زمان اجرای قرارداد اول ژانويه ۲۰۰۵ ذکر شده است و ميزان صادرات گاز به امارات از روزانه ۱۹۵ ميليون فوت مکعب آغاز و سپس به ۳۵۰ ميليون فوت مکعب و در نهايت به ۵۰۰ ميليون فوت مکعب درروز بالغ خواهد شد.
از زمانيکه ديوان محاسبات اجرايی شدن قرارداد کرسنت را برخلاف منافع ملی کشور دانست ، مذاکرات درخصوص اصلاح قيمت گاز دراين قرارداد بين شرکت ملی نفت ايران و طرف اماراتی ادامه دارد و اما تاکنون توافقی حاصل نشده است.
"غلامحسين نوذری"وزير نفت کشورمان نيز بارها تاکيد کرده است تا زمانی که قيمت گاز در قرارداد کرسنت اصلاح نشود، قرارداد جديدی منعقد نخواهد شد.
اعضای کميسيون انرژی مجلس روز سه شنبه نيز ميزبان وزير نفت خواهند بود تا پاسخگوی سوال هفت تن از نمايندگان مجلس باشد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مجلس، باحضور وزرای اطلاعات و نفت، قرارداد گازی کرسنت را بررسی می کند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016