دوشنبه 25 شهریور 1387

سخنگوی وزارت خارجه: ديپلماسی قفقازی ايران فعال شده است، متکی به آلمان می‌رود، مهر


قشقاوی با اشاره به تاثيراتی که حوادث يک ماه اخير قفقاز بر همسايگان و کشورهای منطقه خواهد داشت، بر ضرورت گفتگو های منطقه ای بر اساس درک مشترک با هدف رسيدن به راهکار مناسب همکاريهای منطقه ای تاکيد کرد و خبر داد که در همين چارچوب ديپلماسی قفقازی جمهوری اسلامی ايران فعال شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه پيش از ظهر امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به پيگيری جدی ديپلماسی قفقازی از سوی وزارت امور خارجه از سفر منوچهر متکی به کشور آلمان طی ساعات آينده جهت مذاکره با مقامات آن کشور خبر داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی با اشاره به تاثيراتی که حوادث يک ماه اخير قفقاز بر همسايگان و کشورهای منطقه خواهد داشت، افزود: در منطقه بر اساس درک مشترک گفتگوهای دو وچند جانبه به منظور رسيدن به راهکار مناسب جهت شکل گيری همکاری های منطقه ای ضروری است که در همين چارچوب نيز ديپلماسی قفقازی جمهوری اسلامی ايران فعال شده است.

قشقاوی ادامه داد: در راستای ديپلماسی مذکور حلقه اول رايزنی ها با ديدار اخير وزير خارجه ايران در مسکو و سپس در باکو شکل گرفت که اين مسئله مورد استقبال طرف های روسی و آذری نيز قرار گرفته است.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی با بيان اينکه ابتکارات جمهوری اسلامی ايران در خصوص حوادث قفقاز بر محور تحکيم ثبات منطقه ای استوار بوده، گفت: معتقديم اين گفتگوهای محتوايی و جدی با کشورهای منطقه بايد تداوم يابد ضمن آنکه ما در همين چارچوب از ظرفيت های کشورهای اروپايی نيز استفاده خواهيم کرد و بر اين اساس تا چند ساعت ديگر وزير امور خارجه کشورمان در جريان سفر به آلمان ضمن گفتگو با همتای آلمانی خود آخرين تحولات منطقه را بررسی خواهد کرد.

وی همچنين از سفر وزير خارجه ارمنستان به تهران در روز سه شنبه ، فردا خبر داد و يادآور شد: روند ديپلماسی فعال ايران در اين عرصه با سفر وزير خارجه ارمنستان به کشورمان تداوم خواهد يافت و به هر صورت اين ديپلماسی برای رسيدن به آرامش در منطقه قفقاز پيگيری می شود و در آينده جزئيات بيشتر آن نيز اعلام خواهد شد.

قشقاوی در ادامه سخنانش در خصوص گزارش محمد البرادعی درباره فعاليت های هسته ای کشورمان که قرار است طی ساعات آتی منتشر شود، هرگونه اعلام نظر دراين باره را به زمان پس ازانتشار اين گزارش موکول کرد اما يادآور شد که تهران همچنان کار و همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی را بر اساس رويکرد حقوقی و اصول پادمانی ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: بر اين اساس در چارچوب مداليته مورد توافق دو طرف شاهد حل و فصل مسائل ۶ گانه بوديم و ما همچنان آمادگی داريم تا در چارچوب سابق همکاری هايمان را با اين نهاد بين المللی ادامه دهيم اما آنچه مسلم است اينکه انتظار مان از آژانس آن است که بر اساس رويکردهای فنی وسازمانی خود عمل کند.

وی با اشاره به تشديد فشارهای خارجی درارکان مختلف آژانس درآستانه صدور گزارش مدير کل اين نهاد بين المللی گفت: انتظار ما اين است که آژانس تحت تاثير فشارهای بيرونی و مشخصا از جانب آمريکايی ها قرار نگيرد؛ ما می دانيم که ممکن است که همواره در آستانه حل و فصل برخی مسائل اين فشارها بر برخی ارکان آژانس تشديد شود اما در عين حال بر حفظ اعتبار اين نهاد بين المللی در چارچوب توافقنامه های جهانی تاکيد داريم.

Copyright: gooya.com 2016