جمعه 29 شهریور 1387

انتقاد مراجع از وضع موجود در ديدار اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت با آيت الله منتظری، آيت الله صانعی و آيت الله بيات زنجانی

خبرنامه اميرکبير: شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت در آستانه سال تحصيلی و در ابتدای دوره جديد فعاليت اين شورا با چند تن از مراجع عظام تقليد قم ديدار و گفتگو کردند و پيرامون وضعيت دانشگاه ها، وضعيت کشور و انتخابات پيش رو به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در اين ديدار مراجع تقليد ضمن انتقاد از وضعيت فعلی کشور و سياست های نادرست مسئولين به دانشجويان تاکيد نمودند که با توجه به مشکلات پيش رو و برخوردهای صورت گرفته در مسيری که در پيش گرفته اند پايداری نمايند. همچنين مراجع تقليد با توجه به مطالب مطرح شده از سوی دانشجويان در خصوص انتخابات رياست جمهوری سال آينده و برخی اشتباهات نيروهای تحول خواه بيان داشتند که افرادی که قصد وارد شدن به اين صحنه را دارند بايستی با برنامه وارد شده و به قول هايی که به مردم می دهند عمل کنند.

به گزارش خبرنامه اميرکبير اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم در اين ديدار گزارشی از وضعيت دانشگاه‌ها ارائه کردند و نسبت به فضای حاکم بر دانشگاه ها و کشور شديدا انتقاد کرده و ابراز داشتند: «اواخر سال تحصيلی گذشته، ما شاهد اعتراضات صنفی دانشجويان در چند دانشگاه بوديم. در دانشگاه زنجان دانشجويان نسبت به سوء استفاده معاون دانشجويی آن دانشگاه از قدرت و جايگاه خويش جهت ارتکاب اعمال منافی عفت در محيط دانشگاه اعتراضات چند هزار نفری در چند روز متوالی داشتند. در نهايت مسئولين دانشگاه ضمن پذيرش اين اشتباه و عذرخواهی از دانشجويان به آن ها قول دادند به اين امر رسيدگی کنند و با هيچ يک از معترضين برخوردی صورت نگيرد. اما پس از تعطيلی دانشگاه ها همان مسئولين خلف وعده کردند و ۵ نفر از دانشجويان را در اين رابطه بازداشت کردند، دانشجويان زيادی را به کميته انضباطی فرا خواندند و سعی کردند مسئله را به کلی وارونه جلوه داده و دانشجويان بيگناه را مقصر قلمداد کنند.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اعضای دفتر تحکيم در ادامه ضمن اعتراض به ستاره دار کردن دانشجويان و بازنشستگی اجباری و گسترده اساتيد مجرب، به وضعيت ساير دانشگاه ها اشاره کرده و گفتند: «در دانشگاه تربيت معلم نيز ما شاهد وضعيت مشابهی بوديم. دانشجويان نسبت به مشکلات صنفی اعتراضاتی داشتند و در نهايت مسئولين دانشگاه با مطالبات دانشجويان موافقت کرده و قول دادند که با هيچ يک از معترضين برخوردی صورت نگيرد. ولی باز در تابستان بيش از ۱۰ نفر از دانشجويان به دادگاه انقلاب احضار شدند، چندين نفر آن ها بازداشت شدند و احکام سنگين محروميت از تحصيل توسط کميته انضباطی به صورت غيابی برای آن ها صادر شد. در دانشگاه سهند تبريز هم ما شاهد چنين وضعيتی بوديم. همچنين از ابتدای تابستان جمع کثيری از دانشجويان دانشگاه تبريز بازداشت شده اند که همچنان در زندان به سر می برند.»

دانشجويان همچنين به مسايل جاری کشور و سوء مديريتی که کل کشور را فرا گرفته پرداختند و خاطرنشان کردند: «متاسفانه در اثر سوء مديريت گسترده مسئولين، نابسامانی های فراوانی کشور را فرا گرفته است. در کنار تمام مشکلات سياسی، اقتصادی، اجتماعی و… آن چه بيش از همه مايه تاسف است فضای غيراخلاقی است که حاکميت ما دچار آن شده و جامعه را نيز با خود به سمت اين فضا سوق می دهد. در حال حاضر برای سرکوب دانشجويان تنها به ابزارهايی چون محروميت از تحصيل، بازداشت، احکام سنگين قضايی و… بسنده نمی کنند بلکه دست به سناريوسازی می زنند و با دست آويز قرار دادن مقدسات و مراجع، سعی می کنند با القائات رسانه ای و فشار و اذيت و آزار، دانشجويان را متهم به لاقيدی کنند. همين افراد وقتی منافع فردی و باندی شان اقتضا کند تندترين توهين ها را به مراجع می کنند و از کسی صدايی هم بلند نمی شود. نه از کفن پوشان خبری می شود و نه از مومنين دو آتشه ای که خونشان به جوش بيايد و رگ غيرتشان بالا بزند.»


آيت الله العظمی منتظری: در برابر مشکلات و دشواری ها صبر و استقامت نماييد

عليرغم آن که آيت الله العظمی منتظری کليه ملاقات های خصوصی خود را در ماه رمضان لغو کرده بودند، دانشجويان عضو دفتر تحکيم وحدت توانستند دقايقی با ايشان ملاقات کنند. آيت الله منتظری در سخنان کوتاهی ضمن تبريک به اعضای جديد شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، آن ها را به صبر و استقامت در برابر مشکلات و دشواری ها توصيه کردند. ايشان همچنين وضعيت فعلی کشور را نامناسب توصيف کردند و ضمن انتقاد نادرست مسئولين دانشجويان را به امر به معروف و نهی از منکر در اين زمينه فراخواندند.

به گزارش خبرنامه اميرکبير آيت الله منتظری به حديثی از حضرت علی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر اشاره کردند و گفتند: «وضعيت فعلی کشور اصلا خوب نيست و بايد تلاش کنيم وضعيت بهتر از اين بشود. حضرت علی(ع) می فرمايد اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنيد بدان بر شما مسلط می شوند و هر چه دعا کنيد خدا دعای شما را مستجاب نمی کند. شما را به امر به معروف و نهی از منکر و همچنين صبر و استقامت در برابر مشکلات دعوت می کنم. تمام افراد بايد به اندازه وسع و توان خود تلاش و کوشش کنند، حتی اگر اين تلاش ها به نتيجه نرسد. ما بايد تلاش خود را بکنيم، اگر به نتيجه نرسيد تکليف از گردن ما ساقط است.»


آيت الله العظمی صانعی، با اشاره به اصلاح لايحه حمايت از خانواده: نظرات ما و تلاش های شما بالاخره به ثمر نشست
کانديداهای انتخابات رياست جمهوری بايد برنامه داشته باشند و وعده هايی بدهند که بتوانند عمل کنند

آيت الله العظمی صانعی در اين ديدار با اشاره به گزارشی که اعضای دفتر تحکيم از انتخابات اخير اين اتحاديه و نحوه حضور انجمن های اسلامی دانشگاه ها در اين نشست ارائه کردند فرمودند: «با توجه به گزارشات شما جای تقدير و تشکر است از انجمن ها که حضور پرشوری در انتخابات تحکيم داشتند. اين نشان دهنده آن است که دانشجويان استقامت داشته اند و اين مسئله جای بسی خوشحالی دارد. حضور دانشجويان اميدوارکننده است. به دوستانتان هم بگوييد که از اين حضور پرشور خوشحال باشند و استقامت خود را حفظ کنند. دوم اين که اين نهاد را بايد زنده نگه داريد. نشست ها و برنامه های خود را بايد به رسانه ها و جرايد بگوييد و تذکر بدهيد. آن ها که با رشد تفکر و جامعه دانشگاهی مخالفند از اين که خبری از اين نشست ها وجود داشته باشد، ناراحت هستند. سوم اين که بايد خدا را نسبت به اين نعمت آگاهی سخت شکرگزار باشيد.»

به گزارش خبرنامه اميرکبير آيت الله صانعی همچنين با توجه به وضعيت فعلی کشور افزودند: «بنده معتقدم اين حرکت که شروع شده، با ۱۰ واسطه هم که باشد، در حال ساماندهی از سوی دشمنان انقلاب و اسلام است. چرا که شخصيت هايی که برای اين انقلاب زحمت کشيده بودند و رشد کرده بودند را يا ترور شخصيت می کنند يا منتظر می شوند که بميرند و از دنيا بروند. کسانی که بار انقلاب بر دوششان بوده، مانند دانشجويان که اولين شهيد را برای انقلاب دادند، را تحمل نمی کنند. چرا آن هايی که بی تفاوت هستند و يا آن هايی که پس از انقلاب رنگ عوض کردند در هيچ کدام از اين دو دوره صدمه ای نديدند؟! اما دشمنان بايد بدانند که صاحبان و دلسوزان انقلاب چون ايمانشان به خداست و پشتوانه شان مردم است از ميدان به در نمی روند.»

آيت الله صانعی به انتخابات رياست جمهوری سال آينده اشاره کردند و گفتند: «اين که می گوييد کانديداها بايد برنامه داشته باشند حرف محترم و درستی است. هر کس می خواهد بيايد بايد ببيند می تواند با اين وضعيت اقتصادی و … کاری بکند يا نه. حرفی که می زند بايد به آن عمل کند چرا که خلف وعده و دروغگويی جزء گناهان بزرگ است و گناه نسبت به کل ملت است. نبايد حرفی بزنيم، فردا در اجرايش بمانيم و چهار سال بعد سر جای فعلی باشيم.»

در ادامه اين ديدار يکی از اعضای دفتر تحکيم وحدت به لايحه حمايت از خانواده اشاره کرد و گفت: «چند تن از مراجع که نگاه پيشروتری به مباحث فقهی دارند، خصوصا حضرتعالی، پشتوانه ما در دفاع از حقوق زنان، حقوق شهروندان و… در دانشگاه و محافل مختلف هستيد و نظرات و روشنگری های شما واقعا دانشجويان را دلگرم می کند.» آيت الله صانعی در پاسخ فرمودند: «نظرات ما و تلاش های شما و ديگران، با تمام حملاتی که به ما و شما به اين خاطر کردند، ديديد که بالاخره به ثمر نشست. به عنوان مثال طرح برابری ديه زن و مرد، مسلمان و کافر و… را در مجلس مطرح کردند. اگر چه عنوان آن را طرح بيمه گذاشتند ولی به هر حال همين نتيجه را می دهد. يا اصلاحاتی که در لايحه حمايت از خانواده اعمال شد، نتيجه همين مبارزات بود. برخی خانمهای آگاه و دلسوز و افراد ديگر در اين زمينه خيلی زحمت کشيدند و اميداورم اين فعاليت ها ادامه پيدا کند.»


آيت الله العظمی بيات زنجانی: در حال حاضر سکوت شرعاً جايز نيست، اگر هم برخورد می کنند بکنند
در انتخابات آينده همه بر يک نفر که دارای برنامه و سوابق روشن است اجماع نمايند

آيت الله بيات زنجانی هم در اين ديدار ضمن ابراز خرسندی از اين ديدار، گفتند: «اولاً من تقارن اين ايام را با تشريف فرمائی دوستان، نشاندهنده موقعيت سنجی شما می دانم و در آستانه شبهای قدر، که همه عالم در حال برنامه ريزی در جهت تغيير و تحول و رسيدن به مطلوب است، حرکت شما را نيز در همين سمت و در جهت ترميم غفلتهای گذشته و همينطور برنامه‌ريزی برای ايجاد يک تأمين اجتماعی، فکری و اخلاقی در جامعه می دانم و اين که دوستان، يک نوع همدلی و هم فکری با روحانيون و مراجع در خود احساس می کنند مایۀ خوشوقتی است؛ ثانياً انتخاب شما را تبريک می گويم و اميدوارم با انتخاب شورای مرکزی جديد آنهم در شرايطی که در کشور نه سياست، نه اقتصاد و نه مديريت قابل دفاعی داريم و در روزگاری که اسم اخلاق هست ولی از خود اخلاق خبری نيست و حتی در به کار بردن اخلاق هم مزورانه و رياکارانه عمل می شود، اعضای جديد دفتر تحکيم وحدت بتوانند کما فی السابق با انرژی و معرفت جديد به فعاليتهای خود ادامه دهد.»

آيت الله بيات زنجانی در ادامه با اشاره به جايگاه دفتر تحکيم وحدت خاطرنشان کردند: «دفتر تحکيم نهادی است خوش سابقه که دانشجويان آزادانديش، شجاع و مستقل در آن فعاليت کرده و می کنند. اين نهاد دانشجويی در گذشته و حال رسالت سنگينی بر دوش داشته است و بايد سعی کند حالت نماد نقد بودنش را از دست ندهد. تمام تلاش برخی افراد و جريانات سياسی اين بوده و هست که تحکيم را از نماد نقد بودن بيندازند، اما تحکيم بايد به جايگاه اصلی خودش بازگردد. امروز اگر شما نجنبيد ديگران می جنبند اما با اين تفاوت که آن ها جنبش شان اين است که می خواهند دانشجوی منتقد و پرسشگری که نقد و پرسش را حق خود می داند از صحنه حذف کنند و رياکاری را در جامعه نهادينه سازند. توصيه ای که من به برادران بزرگوارم در دفتر تحکيم وحدت دارم اين است که به عنوان مغز متفکر انجمن های اسلامی و تشکيلات دانشجوئی، فلسفه وجودی خود را بازيابند و آن حالت نماد نقد بودن را برای دفتر تحکيم حفظ کنند. دوستان بايد گذشته را به عنوان يک ناظر امين، نقد کنند و برای آينده راهکار ارائه دهند.»

به گزارش خبرنامه اميرکبير اين مرجع تقليد در ادامه به فضای فعلی دانشگاه ها و حوزه های علميه اشاره کردند و افزودند: «من در ديداری که عده ای از اعضای هيئت های علمی داشتند عرض کردم که چرا اين قدر ساکت هستيد؟! من از اساتيد هيئت علمی به عنوان معلمان دانشگاهها گله‌مندم که چرا اين بلبشوی مديريتی را برای مردم بازگو نمی کنند؟! چرا بايد مراکز آکادميک و دانشگاهی ما منفعل و ساکت باشند؟! حوزه‌ها نيز نبايد چنين باشد. علمای بزرگ حوزه همان‌طوری که اين رسالت را در طول تاريخ بدوش کشيده‌اند، بايد تفسيری از دين را به مردم عرضه کنند که توجيه‌گر اعمال اشتباه حاکمان نباشد. البته هم می‌بينيم که گاهی هم رفتار ناصواب حاکميت در حوزه‌ها نقد می‌شود. در اينجا بايد بر اين موضوع تاکيد کنم که در حوزه و دانشگاه اين حکومت دينی است که بايد مورد دفاع قرار گيرد نه هر حکومتی که از دين برای توجيه رفتارهای غلط خود استفاده کند.»

آيت الله بيات زنجانی همچنين با اشاره به حوادث دانشگاه زنجان گفتند: «می‌گويند مگر آن آقا خلاف شرع کرده؟! اين جمله هم برای يک عده تبديل به توجيه شده است! من دانشگاه را محيطی مقدس مانند مسجد می دانم. غير از اين، دانشگاه، اتاق رئيس، معاون و… جزء اماکن عمومی است و خانه شخصی افراد نيست. من ورود به خانه شخصی افراد و تجسس در کارشان را قبول ندارم، ولی اتاق معاون دانشگاه، اتاق شخصی و حريم خصوصی او نيست که هر کاری دلش خواست در آن انجام بدهد. حتی در رژيم‌های ديگر هم دانشگاه قداست دارد و فی‌المثل پليس وارد آن نمی شد. دانشگاه حريم علم است و ما نبايد قداست شکنی کنيم. علاوه بر اين هنوز يک عده با القای اين ذهنيت که زن نبايد درس بخواند، می‌خواهند محيط های علمی و دانشگاهی را برای دختران ناامن کنند؛ لازم است باز هم بر اين نکته تاکيد کنم که من در قضيه دانشگاه زنجان، دستهائی را برای نا امن جلوه دادن محيط های دانشگاهی برای نواميس مردم می بينم.»

به گزارش خبرنامه اميرکبير ايشان در ادامه به تشريح فضای کشور پرداخته و تصريح کردند: «روی خيلی از مسائل که انگشت بگذاريم می بينيم در اين سه ساله عقبگرد داشته ايم. شما به مسئله مسکن نگاه کنيد، بحث توزيع انرژی در جامعه را ببينيد، مسايل مربوط به دانشگاه ها را با دقت مطالعه کنيد؛ به عنوان مثال در همين داستان اخير، انتخاب رشته دوباره بعد از اعلام اسامی قبول شدگان با چه منطق و عقلی قابل توجيه است؟! در مورد مجلس هم همينطور، آيا واقعاً مجالس اين چند ساله اخير به اصلی ترين کار خود که نظارت صحيح بوده، عمل کرده‌اند؟! من سئوال می کنم در چه دوره‌ای بيش از اين دوره مرجعيت و روحانيت هتک شده اند؟! دو نفر از مراجع بزرگوار قم در مورد يک مقام دولتی يک صلاح انديشی کردند و تذکر دادند، چه قدر آنها را مورد توهين و هتک حرمت قرار دادند! زمانی هم که بحثی پيش آمده يا نقدی شده، به بدترين نوع با منتقدان برخورد شده است.»

اين مرجع تقليد همچنين به انتخابات رياست جمهوری سال آينده اشاره کرده و افزودند: «من فعلاً در مورد فرد خاصی صحبت نمی کنم. ولی بر اين نکته هميشه تاکيد کرده و اکنون هم تأکيد می‌کنم که بايد برای انتخابات آينده يک نفر، مورد اجماع و حمايت دوستانی که دلسوز نظام و انقلابند، قرار گيرد. آن يک نفر هم بايد شرايطی داشته باشد. اول اين که اين يک نفر بايد سابقه مديريت در سطح کلان در کارنامه اش داشته باشد. نمی شود يک مديرکل يا فرماندار را آورد و برای رياست جمهوری مطرح کرد. دوم اينکه يک فرد خوش سابقه باشد و نقطه تاريکی در سابقه‌اش نباشد. سوم اين که تخصص اين کار را داشته باشد و يک آدم سياسی باشد، بنده معتقدم يک فرد صرفاً اقتصادی يا يک فرد صرفاً دانشگاهی نمی‌تواند عهده‌دار مسئوليت رياست جمهوری شود. ضمن اين که اين فرد بايد دارای برنامه برای اداره کشور باشد و از همه مهمتر، در گفتار و رفتار و رکردار پايبند به تک تک اصول قانون اساسی باشد و از آنها دفاع کند.»

آيت الله بيات زنجانی در پايان با دعوت اعضای دفتر تحکيم وحدت به حفظ سنّت روشنگری، نقد و فعاليت انقلابی مستمر خاطرنشان کردند: «تکليف همۀ ما اين است که با هم همدلی داشته باشيم. در حال حاضر سکوت شرعاً جايز نيست. اگر تهمت هم می‌زنند، بزنند. اگر هم برخورد می کنند، بکنند. اميدوارم قوی باشيد و در سال تحصيلی جديد، دانشگاه ها و فضای فکری آنها را همراه با انديشه های امام، اصول انقلاب و حساسيتهای کشور سازماندهی کنيد.»

به گزارش خبرنامه اميرکبير اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت افطار را ميهمان دفتر آيت الله العظمی صانعی بودند.

Copyright: gooya.com 2016